– BD er jo gjennomsyret av flinke folk med tung erfaring, men jeg ønsker å gjøre kunnskapen mer tilgjengelig og strukturert. Vi leverer allerede godt, men jeg tror vi kan bli enda bedre på å omsette kompetanse til reell kundeverdi, sier han til VAnytt.
Skarstein tiltrådte stillingen hos BD i mars 2023, og bringer med seg en solid og allsidig bakgrunn fra bransjen. Yrkeskarrieren startet i entreprenørsektoren, og med en ingeniørutdannelse i bunn valgte han å videreutdanne seg innen ledelse.
Med over 32 års erfaring som rådgivende ingeniør – hvorav mesteparten i lederroller – har han opparbeidet seg omfattende kompetanse innen salg, markedsføring, prosjektledelse, organisasjonsutvikling, oppkjøpsprosesser og styrearbeid.
Han har hatt nøkkelroller i selskaper som Alexander og Rosell, Sweco og ÅF/AFRY, og har i tillegg vært styreleder og styremedlem i en rekke bransjerelaterte organisasjoner og selskaper. Før han tiltrådte stillingen i BD, ledet han i 12 år forretningsområdet bygninger hos AFRY.
Søker alltid mot optimal logistikk
Tradisjonelt har ikke BD vært de som har hatt tettest dialog med rådgiverne, men det er i ferd med å endre seg, mener Skarstein.
– Vi har ansatt folk med rådgiverbakgrunn i sentrale roller, og vi har blitt mer bevisste på hvordan vi kan bidra tidligere i prosjektene. Logistikk har ofte «bare fungert», men uten optimalisering går mye verdi tapt – både for prosjektene og sluttkunden. Optimal logistikk gir mindre stillstand, lavere kostnader og bedre prosjekter.
Når det gjelder bransjens rykte for å være konservativ, sier han følgende:
– Det stemmer – og på godt og vondt. På den ene siden er dette kritisk infrastruktur, og da er det bra at man ikke tar unødvendige sjanser. Samtidig gjør fragmenterte regelverk og kommunale forskjeller at innovasjon har en tung vei inn i Norge. Det bremser utvikling, holder kostnadsnivået høyt og gjør at fornying går for sakte.
- Samtidig har grossistene vært litt for beskjedne med den kompetansen de faktisk sitter på. Vi må ta en tydeligere plass i verdikjeden, bidra med produktkunnskap, systemforståelse og bærekraftige løsninger.
Saken fortsetter under bildet:

Ottar Skarstein mener at Brødrene Dahls viktigste rolle fremover, er å være en trygg og forutsigbar partner i hele verdikjeden.

Vil løfte opp bærekraft
Også bærekraft er en av hjertesakene han vil løfte opp og fram.
– Det skjer mye positivt i bransjen, men vi er fortsatt for produktorienterte. Vi må i større grad ta i bruk helhetlige løsninger og produktkombinasjoner som legger til rette for gjenbruk av lokale masser, fremfor å frakte inn nye. Resirkulering og gjenbruk er et ansvar vi i grossistbransjen må ta aktivt del i – både ved å tilby riktige produkter og ved å fremme bærekraftige alternativer.
Samtidig har hele verdikjeden et løpende ansvar. Gjennom mer effektiv samhandling kan vi skape reell merverdi for sluttkunden – ikke bare i form av kostnadseffektivitet, men også gjennom smartere ressursbruk og bedre miljøvalg.Vi må bevege oss mot funksjonsbaserte innkjøp – der behov og formål styrer valgene, ikke bare produktene. Dette krever både kompetanse og vilje til å tenke nytt og utforske alternative tilnærminger.
Når han beskriver entreprenørene, understreker han betydningen av samarbeid:
– De store entreprenørene blir stadig mer profesjonelle og ser verdien av godt samspill. Det handler ikke bare om prisen på én enkelt vare, men om helheten – at gravemaskiner ikke står stille, at leveranser er riktig pakket og kommer frem til rett tid. Det er blant annet her vi kan skape verdi sammen.
Nye perspektiver
Han forteller at overgangen fra rådgiverbransjen til leverandørleddet har gitt ham nye perspektiver:
– Det jeg ble mest overrasket over, er hvor mange flinke folk vi har, men hvor mye som sitter i hodene til enkeltpersoner. I rådgiverbransjen er struktur helt avgjørende – mister du én, tar systemet deg videre. I Brødrene Dahl har vi jobbet mye med å bygge system og samspill slik at kompetansen kommer ut og skaper verdi i hele organisasjonen.
– Vår viktigste rolle framover er å være en trygg og forutsigbar partner. Vi skal sikre beredskap på kritisk infrastruktur, ha en sterk logistikkmaskin og løfte kompetanse mellom leverandører, rådgivere og markedet. Samtidig skal vi utfordre på innovasjon og bærekraft. Som markedsleder har vi et ansvar for å bidra til rettferdige konkurransevilkår og utvikling av hele bransjen.






.gif)



