En rørleggermester, som ønsker å være anonym, er klar i talen overfor www.vvsforum.no, og sier:

-Det som burde gjøres, hvis Mesterbrev skal ha noen fremtid, er å få tilbake autorisasjonen som mester som et krav for å drive egen bedrift. Med en slik ordning luker man ut mange useriøse og folk som arbeider svart. Disse dumper prisene og innehar ikke nødvendig kunnskap for å gjøre en solid jobb.

Les også: Misbruksaker i VVS-bransjen i 2014 ble løst i minnelighet

Har tipset flere ganger
I følge rørleggeren vi har snakket med, så ser han ofte biler som kjører rundt med Mesterbrevmerke, merker som Sentral Godkjenning og Godkjent Bedrift-merke, og som han vet ikke har denne retten.

- De har verken kompetanse eller nødvendig sertifisering, fastslår Rørleggermesteren.

I tillegg til å bruke disse merkene på bilene, så mener vedkommende at misbruket skjer i andre markedsføringskanaler, som på nettet og i avisannonser.

For lave gebyrsatser

-Har du selv tipset de rette instansene som misbruket du ser i hverdagen?
-Ja, jeg har tipset både Fagrådet for våtrom og Mesterbrev flere ganger, men jeg tror ikke de bryr seg nevneverdig om dette så lenge medlemmene betaler kontingenten.

Vårt intervjuobjekt syns for øvrig at gebyrsatsene for de som blir avslørt er for lave. Han vil at det skal bli langt strengere straffer, for de som blir tatt for misbruk.

-Sett dem i fengsel!
-Det burde vært anledning til å sette folk, som driver bedrifter uten fagkunnskap og som dumper prisene, i fengsel. Nå kan man bare ta svennebrev og registrere firma uten egentlig å ha peiling på dette med å drive en bedrift. Det er litt for enkelt å etablere firma og starte opp.

Selv om Mesterbrev mener de har god dialog og samarbeid med anbudstjenestene på nett, slik at de de useriøse blir luket vekk, er rørleggermesteren svært skeptisk. Han påstår:
-Det kan jo nesten virke som et svartebørsmarked på nett, for legg ut et oppdrag om å rehabilitere et bad, så vil man se hvilke tilbakemeldinger du får. Da vil du forstå hva seriøse bedrifter i VVS-bransjen har å konkurrere i mot. Det er skammelig at det offentlige ikke tar disse problemstillingene mer på alvor!