Jessheim-bedriften Romerike Bad AS, som er en del av Rørkjøp-kjeden, er en erfaren baderomsentreprenør. Rørleggermester Espen Stene (40) har jobbet i faget siden 1999.

Han har lest utspillene til leverandørene Hansgrohe og Geberit – og Bjørns Grimsruds meninger rundt krav til lekkasjesikring og innbygningsarmatur.

Ønsker strengere krav

DiBK uttalte til VVSforum at de ikke hadde noen planer om å lempe på lekkasjekravene.

- Jeg har ingen oppfatning om at det er mange lekkasjer, og skjønner ikke hvor alle lekkasjene kommer fra: Alle rørleggere jeg snakker med sier det samme. Godkjente bedrifter med dyktige håndverkere utfører skikkelig håndverk. Jeg frykter statistikken som det henvises til skyldes ufaglærte og selvbyggere. Jeg tror det er kunnskapen det skorter på, sier Espen Stene til VVSforum.

Forskningsleder Lars-Erik Fiskum i SINTEF Community er daglig innom teamet lekkasjer.


- Jeg er veldig enig med Bjørn Grimsrud som sier at kravene har kommet som et resultat av at det har vært for mange lekkasjer. Produktene som er testet i laboratoriet hos oss holder gjennomgående god kvalitet, og skal klare seg i mange år. Lekkasjene skyldes primært prosjektering eller monteringsfeil. Dessverre slurves det for mye, sier Fiskum til VVSforum.

Stene mener det kunne vært en ide å lempe på lekkasjekravene - og i stedet stille strengere krav til utførende.

- I elektrobransjen stilles det helt andre krav til den som skal drive og være ansvarlig for installeringer og sikkerheten. Jeg håper rørbransjen kunne fått til noe lignende, sier han. 

Vannskader til 5 milliarder årlig

I fjor ble registrert over 100 000 skader i Norge – 80 000 av disse skyldes lekkasjer fra innendørs vann- og avløpssystem. Vannskadene koster forsikringsselskapene 5 milliarder kroner årlig.

- Klassisk feil er lekkasje som oppstår rundt sluket kort tid etter at badet er tatt i bruk, og drypp fra en kobling som ikke er skrudd godt nok igjen. Det er mange dyktige håndverkere der ute som gjør en veldig god jobb, men jeg blir overrasket over statistikken, for den er ikke positiv lesning, sier Fiskum. 

- Jeg har aldri opplevd en lekkasje fra en innebygget sisterne i vegg. Markedet flommer over av produkter, men vi kjøper produkter fra Geberit og andre kjente leverandører, og vet da at alt fungerer. Vi monterer kassen innenfor membran der det er mulig. Om ikke monteres denne etter membran er lagt. 

- Kravene er fordyrende for kunden, men det er ikke komplisert. Vi har de siste årene lagt strøm inn i samtlige innbygningstoaletter slik at kundene kan montere dusjtoaletter i ettertid, sier Espen Stene. 

- Kravene til utførelse i TEK er ikke der for å gjøre livet enklere for rørleggeren, men for å beskytte bygget mot skader, sier Fiskum.