Tempe VVS Senter er Trondheim største VVS- og hyttebutikk, med en over 600 kvm stor butikk og utstilling. Selskapet er en del av Konekta, en landsdekkende allianse av tekniske entreprenører, som bidrar blant annet til gode innkjøpsavtaler.

Trondheim VVS Senter rundet 30 år i fjor, og er en av stadig færre VVS-aktører som satser på fysisk butikk. Det kommer de fortsatt til å gjøre, lover Magnussen.

– Absolutt! Å kunne komme inn og se på- og ta på produktene, og ikke minst få gode råd fra kyndige ansatte, er det mange som fortsatt setter stor pris på. Butikken er en viktig pilar i driften vår, i tillegg til netthandel og det gode samarbeidet med rørleggerne. I sum gjør det at vi står støtt selv i tider hvor markedet generelt har vært utfordrende for mange.

Magnussen merker godt at interessen for å pusse opp boligen er større enn på lenge, men at det fortsatt er mange som sitter på gjerdet og venter på rentenedgang.

– Men vi klager absolutt ikke av den grunn, da butikksalget likevel har gått jevnt og trutt. Og vårt «gull» er først og fremst alle rørleggerne vi samarbeider med, som har mer enn nok å gjøre.

Saken fortsetter under bildet:

Lars Erik Magnussen er godt fornøyd med farten i markedet om dagen, og sier de gjør mange grep for å posisjonere seg på flere arenaer. 

Han trekker også fram at bedriften var tidlig ute med digitalisering av prosesser, synlighet i sosiale medier og nå også satsing på netthandel. Det har vært strategisk viktige og riktige veivalg.  

– Det gleder meg at selv mindre rørleggerfirmaer nå har begynt å bli flinke på sosiale kanaler. De kan prate om faget, gi gode tips og øse av sin kunnskap om trender og moter og tekniske løsninger. Det er utrolig viktig at de kan kommunisere med forbrukerne, og det er der vi henter kundene våre. 

Økt fokus på reparasjone

At vi lever i en tid hvor bærekraft har stadig større fokus, merkes også i VVS-bransjen. Det er imidlertid ikke lett å få til ombruk og gjenbruk på et baderom, påpeker han. Eller med andre ord: Å sette seg ned på en godt brukt «dass» i et nyoppusset bad, er ikke spesielt etterspurt.

–  Men det vi selger mer og mer av, er reservedeler og vedlikeholdsprodukter. Altså at kundene ønsker å forlenge levetiden til de synlige produktene på badet framfor å kaste dem og kjøpe nytt.

Han trekker fram følgende eksempel:

– Vi selger svært mye av rensemiddel og kullfilter til Geberit AquaClean dusjtoaletter i hele landet gjennom nettbutikken. Det forteller meg at mange rørleggerbedrifter gir blaffen i å følge opp kundene etter at badet er levert og montert. Hos oss får de det de trenger ved hjelp av et par tastetrykk, og de får levert varene på døren. Det er det mange som benytter seg av.

At de ikke tilbyr også toalettet, begrunner han med at det blir for kostbart å sende det til alle landets kroker og kriker.

– Og hvis den går i stykker under transporten, er det vi som taper pengene. I tillegg ønsker vi å kunne hjelpe kundene om de ringer etter to år og sier at produktet har gått i stykker. Derfor er ikke det vår business å sende dyre dusjtoalett rundt i landet, men konsentrerer oss om kjemikaliene, delene og tilbehøret. Det er blitt et viktig område for oss. 

I butikken liker Lars Ivar Magnussen å vise frem hele spekteret av betjeningsplater fra Geberit. - Geberit er vår foretrukne leverandør på disse produktene.
I butikken liker Lars Ivar Magnussen å vise frem hele spekteret av betjeningsplater fra Geberit. - Geberit er vår foretrukne leverandør på disse produktene.

Ta vare på kunden

For Tempe VVS Senter  handler det om å ta vare på kundene framfor å pushe omsetning, og Magnussen mener de har  funnet en god balansegang i det skjæringspunktet.

– Vi har en fysisk butikk hvor vi skal forholde oss til kundene, og vi er  også dyktige på netthandling uten at det går på bekostning av høy servicegrad. Vi går aldri på akkord med å levere gode kundeopplevelser. Når vi er ute hos kunder, er det en selvfølge at vi er høflige, håndhilser og tar av oss på beina når vi går inn i huset til folk. Og vi rydder og støvsuger alltid etter oss. Det er hyggelig når vi får tilbakemeldinger fra kunder som takker for at vi sendte en så høflig håndverker. For oss er god, gammeldags høflighet en selvfølge.

Selv om butikken går godt, legger han ikke skjul på at de har ambisjoner om ytterligere vekst.

– Vi skal være realistiske i forhold til at det meste har blitt dyrere, og mange har mindre å rutte med enn tidligere. Men heldigvis er det gjerne badet som prioriteres når man skal pusse opp, så vi har veldig troen på gode tider framover. 

Bestevenn med KI

Han understreker samtidig at de slett ikke sitter rolig i båten og venter på mer vind i seilene. Det gjøres kontinuerlig tiltak for bli en foretrukket leverandør for enda flere.

– Blant annet investerer vi i å bygge en enda bedre hjemmeside, hvor vi legger stor vekt på å fortelle om hvem vi er og hva vi står for. På hjemmesiden finner du bilder av oss og du finner telefonnummer til den enkelte. Vi ønsker å være tilgjengelige, og at kundene  skal føle seg trygge. Vi har ingenting å skjule, og vi har tenkt å bli værende her også de neste 30 årene!

Bruk av kunstig intelligens er et viktig satsingsområde i tiden framover i kommunikasjonen med kundene, forteller han.

– Vi svarer gjerne kundene på telefon eller mail. Men det e rå mange gjentagende spørsmål at det vil være mye mer effektivt å ta i bruk KI. Spesielt den yngre generasjonen ønsker å svar umiddelbart. Vi er nå i gang med prosess for at vår «Mr. KI» skal klare å besvare de fleste relevante spørsmål.

– Dette er en utvikling som vi bare har sett starten på, og som vi er nødt til å henge med på. Vi gleder oss veldig til å ta i bruk dette verktøyet. 

Satser også på flis

I fjor innlemmet Tempe VVS Senter granittfliser fra Bricmate i sortimentet, som har vært et vellykket trekk. 
Materialet i flisene verken eldes eller solblekes og tåler sterke rengjøringsmidler, syrer og matvarer samt høy slitasje fra både gangtrafikk og kjøkkenutstyr.

– Vi har ingen ambisjoner om å bli veldig store på flis, men vi selger mer og mer flis til proffkundens prosjekter. Vår måte å gjøre det på, er å ha et godt forhold til flisleggerne. Det er de som har fagkunnskapen og kan være de beste veilederne overfor sluttkunden. Vi anbefaler derfor alle å bruke en fagutdannet håndverker for å sikre at alt blir gjort riktig første gangen, samt at de får nødvendig dokumentasjon. Dokumentasjon er viktig både når boligen eventuelt skal selges, og i forhold til forsikring om det skulle skje et uhell, minner han om. 

Får støtte av leverandører

Aktører som Megaflis, ren netthandel butikker, byggevarehus og andre billig-konsepter har blitt en stadig større utfordrer til faghandler som Tempe VVS Senter. Derfor gleder Magnussen seg til at leverandører jevnlig banker på døra for en prat.

– De ønsker å legge en strategi sammen med oss, som jeg  synes er veldig spennende. Det betyr at mange leverandører  ønsker å prioritere vår type butikk og med det støtte opp om VVS-bransjen. Jeg er ikke i tvil om at det fortsatt er liv laga for et utsalg som tilbyr gode produkter, høy fagkunnskap og god service – og som samtidig spiller på lag med rørleggeren!  Men vi må aldri glemme å satse på motoren, som er synlighet på nett, som igjen skaffer oss besøk i butikk eller på nett.