Nylig gikk VVP en avtale med DSV, som nå oppretter en felles løsning og et tilbud på lager og distribusjon for alle medlemmer i VVP. Ved å samle behovet til alle medlemmene i et felles system regner man med enorme besparelser på mange områder, og ikke minst på miljøsiden.

Den mest åpenbare fordelen med en felles løsning er at varer fra ulike leverandører som har samme destinasjon kan kjøres i samme transportoppdrag og leveres samtidig, istedet for at dette kommer på «halvfulle biler til ulike tider».

Avtalen springer ut av prosjektet «Samordnet logistikk i VA- og VVS bransjen» der VVP har tatt for seg en av de største kostnaddriverne; logistikken.

– Vi har sett på hvordan varer lagerføres, plukkes og distribueres. Målet er å sikre en kostnadseffektiv distribusjon med høy levering-presisjon ut til VVP medlemmenes kunder (lager / butikk / anlegg- og byggeplass) i hele Norge og samtidig sikre evnen og muligheten til å tilpasse oss kommende endringer i markedet. Hensikten er å etablere en godt fungerende bransjeavtale for medlemmer av VA og VVS produsentene VVP som omhandler både lager- og varetransport-tjenester i Norge, sier Bjarne Haugland som for mange år siden selv opplevde utfordringene med lite effektiv og kostbar distribusjon.

 

Kåret partner

Med fokus på kostnadseffektivitet og ledetid (den tid det tar fra en ordre registreres til varene er levert til kundens lager, butikk eller prosjekt) har VVP kartlagt mulighetene for en samlet løsning som samtidig kan tilpasses og tilfredsstille VVP medlemmenes individuelle behov. I tett dialog med flere aktører havnet man til slutt på DSV som en framtidig partner som kunne gi et samlet tilbud til bransjen.

I VVPs medlemsmøte på Lily Country Club 10. – 11. februar 2025 ble DSV Solutions da også presentert som VVPs valgte partner. DSV presenterte hvordan de sammen med VVP og VVP medlemmene vil jobbe videre med utviklingen av innovative løsninger som vil effektivisere VVP medlemmenes prosesser, redusere kostnader og styrke konkurranseevnen.

– Det var tre store tilbydere med i siste runde. Alle var framoverlent og dyktige. Det veide tungt at DSV er en internasjonal aktør med muskler, har et lager på Vestby og er i ferd med å bygge et på Gardermoen. Samtidig har de evnen til å samordne logistikk og transport ut gjennom sine partnere og aktører. Det hører med til bildet at DSV er i ferd med å forenes med Schenker, som vil skape ytterligere bredde av muligheter, forklarer Haugland.

DSV ser store synergier i VVS-bransjen

- Vi er en operasjonell aktør som tilbyr et produkt som kan effektivisere vareflyten og logistikken i VVS-bransjen, helt fra importsiden og helt ut til sluttleveransen hvor som helst i Norge. Vår logistikk er strømlinjeformet, og vi kan fasilitere løsninger i forhold til lager for VVPs medlemmer, direkte leveranser, og prosjektleveranser, sier Ulf Erik Krüger Solheim, adm. direktør i DSV Solutions Norge. 

Avtalen skal kun dreie seg om logistikk og er en transportavtale som inkluderer  flere av Norges største transportører. VVP medlemmene kan velge transportører som passer sitt behov. DSV sørger for å håndtere helheten gjennom deres freight management-system.  

Solheim sier DSV kan tilby fleksibilitet og stordriftsfordeler med denne avtalen.
– Vi tror vi kan hjelpe bransjen med å kutte kostnadene gjennom smartere logistikk og bedre utnyttelse av transportressurser. Dette er ikke bare en økonomisk gevinst, men også en måte å redusere klimaavtrykket på, påpeker han.  

Han mener en av de største fordelene med avtalen er muligheten til å samle leveranser for flere aktører. For bransjen, som ofte leverer til de samme byggeprosjektene, betyr dette at man kan erstatte flere små leveranser med færre og større transporter. Dette gir både kostnads- og miljøbesparelser.

Setter av

Det som skjer videre er at DSV nå investerer i et system, setter av lagerplass, disponerer personell osv., som etterhvert kan ivareta hele VVS og VA bransjens behov, så blir det opp til det enkelte medlem å lage en avtale med DSV.

– DSV får hele styringen i et stort system der de velger effektive løsninger etter ulike oppdrag, for eksempel er det slik at enkelt kunder krever levering med elbil, noe som da vil bli enklere for den enklere leverandør å innfri, sier Haugland, som er overbevist om at løsningen vil gi gevinst for alle som slutter seg til løsninger, sier Haugland.

Gevinsten for den enkelte leverandør vil avhengig av størrelse, mens behovet for transport i det felles opplegget vil bli langt lavere, der målet i første runde er å komme ned i godt over halvparten av kostnadene for hele bransjen. Det blir dessuten en enorm miljøgevinst.

– Det handler om å bygge et fundament for en mer bærekraftig og koordinert logistikk for hele VA- og VVS-bransjen, sier Haugland.

Individuelle

Avtalen med DSV er utformet for å dekke de mange ulike transport- og lagerbehovene til VVPs 55 medlemsbedrifter, som omsetter for drøye 11 milliarder kroner årlig.

Prosjektet er resultatet av over ett års arbeid, inkludert innspill fra ulike medlemmer og eksterne samarbeidspartnere. Ifølge Haugland har DSV forstått viktigheten av fleksibilitet.

– Medlemsbedriftene har vidt forskjellige behov, fra lagring av baderomsmøbler til håndtering av lange rør, påpeker han. DSVs evne til å tilby skreddersydde løsninger ble derfor avgjørende for valget. Den første syretesten for avtalen med DSV kommer nå når medlemmene skal begynne å ta i bruk de avtalte løsningene, sier Haugland.

Under Rørdagen 2025 i Oslo 6. mars, vil styreleder i VVP, Petter Vang, gi en orientering om dialogen med DSV Norge om de pågående samtale om de fremtidige logistikkplanene rundt transport, lager og logistikkløsninger. 

Mer info om Rørdagen 2025, finner du HER