Purmo Norge. Purmo Group har nå slått sammen sine 23 avdelinger i Europa til én felles organisasjon. Det styrker produsentens posisjon som systemleverandør ytterligere, og vil få positive ringvirkninger også for det norske markedet. 

Salgssjefen kan fortelle om både nye systemer, grønt stål og flere ansettelser i løpet av året. 

- Organisasjonen er nå blitt langt mer strømlinjeformet til å kunne bygge systemer ut fra produktene. Og som leverandør, er vi helt avhengig av å ha systemforståelse, sier han til VVSforum. 

- Visjonen til Purmo Norge er å skape trygghet for kundenes valg gjennom kompetanse. Skal vi kunne etterleve det, må vi vite hvordan anleggene er bygd opp - ikke bare selge produkter. Nå har vi fått takvarme- og kjølesystemer på plass, og vi har fått inn radiatorserien «Narbonne»  som kan være lik i utseende både som konvektor, vertikal radiator - og som radiator og med det gi samme design gjennom hele bygget. 

Purmo har også videre utviklet radiatoren Thermopanel TPv4 med ny integrert ventilinnsats «Flamingo FLA» som er markedets mest nøyaktige med sitt reguleringsområde  - helt fra 5 liter i timen og opp til 165 liter i timen. Denne innsatsen kommer til å standardiseres på alle Purmos radiatorer i markedet. 

- Det gjør at vi får en ventilinnsats og én innreguleringsnøkkel. Det forenkler og trygger jobben vesentlig, som jeg er sikker på at kundene vil sette veldig stor pris på. 

Grønt stål

Bratsberg gleder seg også over at konsernet har inngått avtale med H2 Green Steel 140.000 tonn grønt stål, basert på resirkulert stål og som reduserer utslipp av klimagasser. Det gjør at de kan produsere radiatorer i grønt stål for de som ønsker det - og med det gi et hyggeligere klimaregnskap for kundene. 

- Det er samme leverandør som blant annet Mercedes bruker, så vi er i godt selskap! Tanken er at de som investerer i oss nå, investerer i grønt stål i framtiden. Det skal være en fordel å være kunde av Europas største panelradiatorprodusent, som tar bærekraft på alvor. 

EPD-dokumentasjon

Verdt å nevne er også at alle Purmos produkter kommer med EPD-dokumentasjon. 

- Allerede fra mai kommer alle radiatorene med EPD-er, og vi har valgt å lage dem spesifikt på produktserier og dokumenterer prosessen helt fra stålproduksjon til vi leverer det til grossistene.  Jeg er ikke i tvil om at kombinasjonen av EPD-er og miljøvennlig stål passer bransjen vår veldig bra, i en tid hvor et godt klimaregnskap er et viktig konkurransefortrinn. Slik sett bidrar vi til å gjøre våre kunder mer attraktive og konkurransedyktige.

Stadig flere «oppdager» Purmo

Purmo Norge etablerte kontor på Årnes for drøyt to år siden for å samle selskapets satsing i Norge. Bak står Purmo Group med sin visjon « Ledende innen bærekraftige løsninger for bedre inneklima» og sine 4 bransjepilarer « Forbedre effektiviteten, Bedre integrering, Jobbe smartere, Minske klimaavtrykket» 

Hovedkontoret til Purmo Group ligger i Helsinki, Finland. 

Purmo Norges fokus er å være en helhetsleverandør, hvor det er bygd systemer rundt de produktene de tilbyr. Det betinger kompetanse hos det utførende leddet, som selskapet tilbyr gjennom Purmo academy - hvor de kjører kurs om blant annet innregulering, balansering, prosjektering av varmeavgivere osv. 

Bratsberg merker at bransjen for alvor har begynt å få øynene opp for hva Purmo står for, og at de i tillegg til å levere markedsledende produkter er en systemleverandør med inngående kompetanse innen området. 

Saken fortsetter under bildet:

Thermopanel 4
Thermopanel V4 som det selges mest av, er en meget fleksibel radiator. Den leveres med forhåndsinstallert ny ventilinnsats Flamingo (FLA) som sikrer nøyaktig forinnstilling og energieffektiv drift. FLA er svært responsiv når det gjelder temperaturendringer og strømningsbehov.

- Det gjør oss i stand til å kunne være med ut på befaringer for å se hvordan vi kan løse et prosjekt på best mulig måte for kunden før det bygges, og hvor vi beregner effektbehov og hvilke vannmengde som kreves til avgiveren i forhold til hvilken temperatur man ønsker å ha i rommet. Og vi vil aldri selge en løsning til kunden om vi ikke har tro på den selv, påpeker han. 

- Det handler om etterrettelighet og skape tillit hos kunden. De skal alltid kunne stole på oss!

Overdimensjonerte anlegg

Purmo Norge tegner ikke selv, men korrigerer på eksisterende tegninger. I 9 av 10 tegninger tar de bort produkter framfor å legge til, fordi anleggene som regel er overdimensjonert eller at det er satt inn for mye ventiler noe som gjør dem mye mer kostbare enn nødvendig. 

Han er derfor ikke i tvil om at det er lønnsomt både for samarbeidspartnere og sluttkunden å bruke Purmo Norge til å hjelpe til å skreddersy systemløsninger. 

- I tillegg til at det skal dekke varmebehovet, skal det også se bra ut i forhold til plassering av radiatorer. Vi leverer ferdige anlegg, komplett med lister over radiator- og konvektorer, ventiler og tilbehør. Det er slik vi jobber for å bistå de som vil levere varmeanlegg, men ikke innehar all denne kompetansen selv.

Økt tilstedeværelse

Pandemien har sakket framdriften for implementeringen av den nye organiseringen, men de er nå oppe og går for fullt igjen. Et viktig mål framover er å øke tilstedeværelsen ytterligere, forteller han. 

- Nærheten til markedet er viktig, derfor vil vi øke bemanningen. Per i dag er det jeg som håndterer markedet nord for Trondheim, men det er ønskelig å få på plass en selger med fysisk tilstedeværelse i det området mot slutten av året. I tillegg skal vi ansette en medarbeider innen support og som kan regne på prosjekter. 

Akkurat nå er det imidlertid full fokus på å markedsføreføre produktnyhetene, som er nøye utviklet og testet, dokumentert og standardisert for å sikre den kvaliteten Norge vil ha. 

- I tillegg er hjemmesiden under utvikling, med nye beregningsverktøy og systemer. I tillegg vil vi fylle på fortløpende med produktdokumentasjon og monteringsveiledninger. 

- Vi har svært mye dokumentasjon som følger produktene, og er en av de største leverandørene av NRF-nummer til NOBB-databasen. Nå er vi godt rustet til å ta neste steg!