Bakgrunnen for den store fornyelsen, er Micro Matics oppkjøp av selskapene Multilux og function. Førstnevnte er blant Norges ledende aktører på belysning for samferdsel, park og arena, mens function er en av landets største på KNX for styring av smarte bygg. I sum bidrar oppkjøpene til å styrke både porteføljen og kompetansen i selskapet betydelig, som vil løfte selskapets posisjon i markedet.
– Det er tre store selskaper som har slått seg sammen, og vi ønsket en merkevare som gjenspeiler hva dette fellesskapet skal være, og som samtidig var lett å legge seg på minnet. Etter en grundig prosess landet vi på navnet «Function», for å fremheve vårt fokus på helhetlige løsninger som er både funksjonelle, pålitelige og effektive. I tillegg er ordet bredt og universelt nok til at det kan tilpasses ulike produktområder, fra fremtidssikre bygg via strømskinneløsninger til belysning.
Blir tverrfaglig styrket
Kaldestad understreker samtidig at de ikke kan bruke merkevaren Micro Matic utenfor installasjonsbransjen i Norge, noe som gjør dette tidspunktet ideelt for å skape en ny identitet som speiler bredden og styrken i deres utvidede tilbud. Ved at de allerede har rettighetene på å bruke selskapsnavnet «Function» både i inn og utland, ble valget til slutt enkelt.
– Så må jeg understreke at vi er de samme menneskene, med samme kompetanse, så kontinuiteten er definitivt til stede. Navneendringen markerer starten på en fornyelse, så vel som en ny epoke for selskapet, med en kombinasjon av en stolt historie og en fremtidsrettet visjon.
Kaldestad påpeker at de får inn to selskaper som passer veldig godt inn i deres eksisterende kultur og deres måte å jobbe på.
– Det er alltid spennende å se hvordan tre ulike miljøer og kulturer fungerer kulturelt når de skal forenes i ett felles team, som har vært en del av fokuset vårt i høst. Så langt virker veldig bra. Dette er tre selskaper som i all hovedsak har europeiske leverandører. Alle er i tillegg veldig fokusert på kvalitet og kompetanse, og ikke minst kundereisen ved å være tett på kunden.
Ved at de nå får tilført mye ny kompetanse, gjør at de styrker seg betydelig tverrfaglig.
– Både Multilux og function har noen av bransjens aller beste spesialister innen sine fag, og det gleder oss at vi nå kommer sammen for å skape ytterligere kundeverdi. Ved at vi blir større og bredere på både produkt og løsning, kan vi gå inn i bygg og gjøre det meste innenfor energi og styring. I sum kan vi tilby en stor, komplett pakke, og som gjøres på den norske måten ved å være tett på kunden.
Nettopp fokus på å skape gode kundopplevelser, vil fortsatt stå veldig sterkt i det nye selskapet, påpeker han.
– Vi får nå en miks av de store internasjonale- og de små norske fagmiljøene, som vi vil ta det beste av fra begge verdener. For kunden skal dette være utelukkende positivt, og ingen tar kundeopplevelsen mer alvorlig enn oss!
Endring av merkevare
Micro Matic sin røde logo har vært mer eller mindre uforandret de siste 50 årene. Når navn og merkevare nå endres, blir det også en ny logo og ny farge. Logosymbolet er en stilisert F, mens fargen har blitt lilla.
– F-en representerer for oss positive ord som fart, fremoverlent, fremdrift – og funksjon, forklarer Marlene Haagensen, leder for Marked og eCom i Micro Matic.
– Vi har også skapt en leken og levende fargepalett som skiller seg ut i butikkhyllene, på nettsider og i bransjen for øvrig. Den blander energisk rødt og trygt blått til en vibrerende lilla glød som underbygger oss som en modig utfordrer i vår bransje.
Haagensen forteller at endringene selvsagt er et resultat av nøye planlegging, og at de over tid har gitt noen «ledetråder» på hva som skulle komme.
– Vi startet med å slippe bare fargen. Deretter gikk vi ut med navnet i sosiale medier og på e-post til kunder. Om ikke lenge vil vi også vise fram det nye logosymbolet, innen hele lanseringen vil skje med brask og bram 2. januar hvor nettsiden går live. De som av gammel vane logger seg inn på micromatic.no, vil automatisk bli ledet til function.no fra og med lanseringsdatoen, men vi har en jobb å gjøre i forhold til å kommunisere godt, slik at kundene forstår hva som har skjedd.
Function kommer til å ha høyt trykk på merkevareprofileringen gjennom hele året – og spesielt de første seks månedene - for å sikre at den nye identitet raskt skal innarbeides i markedet og i folks bevissthet.
– For det er jo ikke bare at Micro Matic som endrer brand, men vi er tre selskaper som går sammen under samme navn, med den tryggheten det gir både kundene og oss. Dette blir starten på en helt ny tidsregning vi gleder oss veldig til.
Lederen for marked og e-com understreker at Micro Matic-navnet slett ikke blir borte etter nyttår.
– Nei, på ingen måte. Vi kjenner jo godt verdien av Micro Matic-merkevaren, og vi har mange produkter som er godt kjent som har Micro-navnet i seg. Vi har derfor besluttet å ikke endre de navnene. Eksempelvis vil «Microtemp» fortsatt stå i hylla som «Microtemp», og vil gjøre det i overskuelig fremtid. Og vi har produktforpakninger som har Micro Matic-logoen på. Det kommer de til å få lov til å ha det frem til vi produserer nytt. Vi ser ingen grunn til å ta produkter ut av hyllene, kaste forpakningen og pakke dem på nytt – både av miljømessige og økonomiske årsaker. Men også fordi vi tror at det er lurt at kundene får god tid til å bli vant til at vi har skiftet ham. Å bli kjent med det lilla.
Hun innrømmer samtidig gjerne at det ligger en stor grad av ærefrykt i restarten.
– Micro Matic er jo et selskap som har eksistert i mer enn et halvt århundre, og som veldig mange kjenner. Så det er klart vi kjenner litt på det. Men så langt har vi utelukkende fått positive tilbakemeldinger både fra kunder og internt. Det kjennes både bra og riktig.
Ledende teknologiselskap
Function har som ambisjon å bli det ledende teknologiselskapet innen elektrifisering, energieffektivisering og styring av bygg og infrastruktur i Skandinavia, og omsetter for omkring 700 millioner i året. Selskapet er i dag en ledende aktør innen byggtekniske løsninger, og har hovedkontor i Asker med kontorer i Bergen, Bø, Fredrikstad, Trondheim og Vear. Selskapet er helnorsk og eid av Aars-gruppen, som blant annet har Møller Bil og Møller Eiendom, OneCo og Onitio i porteføljen.
– Selv om vi vokser og blir større og har aktivitet også i Sverige og Danmark, skal vi fortsatt være et norsk, lokalt selskap med samme tilstedeværelse som tidligere. Vi skal rett og slett være oss selv og være dus med kundene, sier Kaldestad avslutningsvis.