- Kundene ønsker å få kjøpt hele pakka ett sted. De nytter ikke kun å ha noen produkter tilgjengelig, for vi må ha alle produkter tilgjengelig. Her bommet nok PlussVVS noe, sier Håkon Tegneby til www.vvsforum.no

Mens Håkon Tegneby på en måte ikke er forundret over at PlussVVS måtte gi tapt, så er han også litt overrasket over nettbutikkens skjebne.

Bygge stein på stein
- Overraskelsen ligger i at dem ikke omsatte for mer enn de gjorde. De brukte masse kroner på markedsføring og jeg hadde trodd at de skulle ha solgt langt mer, innrømmer Tegneby.

- Hvorfor lykkes dere og ikke PlussVVS?
- Det er sammensatt og vanskelig å svare eksakt på, men produktspekteret er nevnt. I tillegg må man ha tålmodighet, for det gjelder å bygge stein på stein i denne bransjen. Markedsføringen er viktig, men også utfordrende. Vi har benyttet oss mye av markedsføring på nettet og fått god respons på det, for problemet ligger i at kunden ofte ikke kjenner til netthandel når det gjelder VVS-produkter. Uvitenhet i markedet er faktisk noe vi sliter litt med fortsatt.

Flere nettaktører
VVSkupp.no ble etablert i 2006 og er en av to som har drevet med netthandel av VVS-produkter lengst i Norge. Nå kommer stadig flere etter, men Håkon Tegneby er ikke engstelig, selv om konkurransen på nettet hardner til med flere aktører.

- Det at flere selger på nett fører nok til at vi mister noen omsetning til disse, men kaka blir større i og med at vi får større oppmerksom om netthandel, så det skal være plass til alle seriøse og som tar lover, regler og reklamasjoner på alvor. Slik sett nærer vi ingen frykt for fremtiden. Vi tror heller på ytterligere fremgang i årene som kommer, men vi tar alle konkurrenter på alvor.

- Hvordan er det å drive netthandel med VVS-produkter i dag sammenlignet for sju-åtte år siden?
- Det er stor forskjell. De produsentene som nærmest kastet oss ut da vi startet, kontakter oss nå og ber om å komme inn i porteføljen. Etter hvert har de fleste innsett at netthandel også har kommet i den konservative VVS-bransjen og da må man velge. Rørleggerene har også blitt mer positive til å montere produkter levert fra oss. Saken er egentlig om man ønsker å forholde seg til netthandel eller melde seg ut. Nå vil mange melde seg på, sier Håkon Tegneby.

Øker omsetningen
VVSkupp.no omsatte for 50 millioner kroner i 20012. Omsetningen økte med 20 prosent i fjor og det er forventet ny vekst i år. Firmaet har åtte ansatte.
-Vi regner med å øke omsetningen på nytt i år. Vi har gjort mye nybrottsarbeid knyttet til netthandel for bransjen og akter å stå på videre med kvalitetsprodukter i bred skala til riktig pris, fastslår en optimistisk Håkon Tegneby.