Plaum trekker fram en stadig høyere grad av baderomskabiner i byggeriene som et første eksempel.
– Det betyr i praksis at vi mister leveransen av alt teknisk på badene. Vi mister armaturer, vi mister dusjveggene, vi mister på en måte hele leveransen utenom det rørtekniske frem til badet. Rørleggerne kommer til et oppdrag hvor det kun gjenstår en tilkobling for rørleggeren.
Løsningen er muligens kostnadsdempende, men ikke alle er like begeistret.
- Det er mange potensielle leilighetskjøpere som ønsker tilvalgsmuligheter framfor bare standardløsninger. Selv om prisene på leilighetene er skutt i været, så må kjøperen ta til takke med et modulbad – ofte med de billigste armaturene og toaletter som finnes på markedet. Leverandørene har gjerne lagd seg så lavt som mulig på de kabinene, nettopp for å få oppdraget. Da snakker vi ikke om luksusbad, akkurat!
Utbygger blir innkjøper
Nå er det også stadig flere byggherrer som går direkte til leverandør/produsent for å få levert armaturer, for å få billigst mulig pris, forteller han.
– En annen benyttet metode, er at utbyggeren legger ut en åpen bestilling på eksempelvis150 armaturer, for å kunne presse prisene ned på leveransen.
En handling som skaper flere reelle problemstillinger, som man bør være oppmerksom på.
– Ett eksempel er hvem som har ansvar for varene når de blir levert til byggeplassen, inntil de blir montert. Og hvor går ansvarsgrensesnittet når vi har montert armaturene? Skal vi rørleggere sitte igjen med ansvaret for noe vi ikke selv har levert?
– Det er viktig at ansvaret blir plassert der det hører hjemme når ting oppstår. Men det er ikke ivaretatt når prosessen foregår på denne måten. Alt handler om å få prisen lavest mulig for at utbyggeren kan sette i gang utbyggingen, fordi kapitalkostnaden er svært høy.
Leaser tekniske rom
I tillegg er det nå selskaper som har begynt å tilby leasing av tekniske rom. Det vil si varmepumper og hele den tekniske delen, inkludert montering, som stadig flere utbyggere napper på. Også her handler det om å holde byggekostnaden nede, men som byggets framtidige eier må ta konsekvensen av, påpeker han.
– Ved å lease varmepumpe framfor å kjøpe, skapes det en usynlig kostnad i prosjektet. Men som blir en veldig merkbar kostnad for de som kjøper det, ved at det naturligvis blir høyere driftskostnader for sameiet eller borettslaget eller andre som overtar bygget. Som igjen belastes beboerne eller leietakerne.
– Det er lite vi får gjort med situasjonen og utviklingen annet enn å presisere problemstillingen rundt ansvar og garantier på det som er levert. Det er også viktig at de som kjøper bygget faktisk vet hva de kjøper.
– Er du engstelig for at også grossistene vil la seg friste til å levere direkte til byggherrer?
– Nei, det vil jo i tilfelle endre hele logistikk-kjeden, som grossistene definitivt vil tape på sikt. Derfor tror jeg de fortsatt vil forholde seg til forhandlere og installatører.
Lang tid fram til byggestart
Slik situasjonen er i dag med høye renter og avventende boligkjøpere, tar det fryktelig mye lenger tid enn tidligere fra en utbygger har grunnlaget og beskrivelsen klart til kontrahering av entreprenør er gjennomført og det gis grønt lys til å bygge.
– Mange utbyggere presser entreprenørene med en målpris som er lavere. Da går entreprenøren på underentreprenørene for å finne besparelser. Det blir runde på runde før man er i mål. En ond sirkel som preger markedet.
Marginene skivses
Resultatet av at rørbansjen får mindre jobb på prosjektene, er at rørleggerbedriftene i større grad må ta det de får tak i, som fort kan resultere i at mange priser seg ekstremt lavt bare for å kunne holde bedriften flytende.
Rørleggerhuset er blant de som er heldig stillet, med oppdrag for 23 millioner i ordrereserve.
– Året vårt er således på det nærmeste sikret, og vi er i tillegg i forhandlinger om et par større prosjekter. Så for vår del, ser det veldig bra ut.
Men med færre oppdrag å konkurrere om, blir det selvsagt flere som kjemper om å få dem.
– Vi merker godt at mange i bransjen nesten er paniske for å få oppdrag for å kunne holde hodet over vannet. Det er uheldig for alle parter om billigste pris skal trumfe alt annet. Vi er i hvert fall opptatt av at vi må ha noen sikkerhetsmarginer for å dekke opp uforutsette ting i et prosjekt, samt at vi tør å prise kvalitet riktig.
– Skal vi gå ned i kvalitet, kommer plutselig klagene og risikoene for reklamasjoner - og ikke minst økt risiko for vannlekkasjer. Det er jo til syvende og sist mye dyrere. Vi kommer definitivt ikke til å gjøre oss ulønnsomme for å kunne vinne et oppdrag.
Det handler om relasjonsbygging, og å vise at de leverer arbeid med færrest feil.
– Samtidig prøver vi å være er vi framoverlente og innovative, blant annet ved at rørleggerne våre har 3D-modeller på nettbrett eller mobilene sine, samt at de har litt mer ansvar og ser helheten av det som bygges. Det er kanskje litt på tech-siden som gjør at vi skiller oss litt ut.
– Men igjen, det aller viktigste er vårt renomme at vi er til å stole på og at vi leverer høy kvalitet på både arbeid og produkter. De kvalitetene må alltid ligge i bunnen.
Har sett på prefabløsninger
Plaum legger ikke skjul på at også de har fokus på effektivitet, både for å holde tritt med knappe byggetider og senke kostnadene.
– Vi har blant annet testet en del forskjellige prefab-merker, men med varierende resultat. Vi er veldig opptatt av å kvalitetssikre alle de variablene som skal være på plass før man sier «go». Det er ikke alltid leverandørene stiller de riktige spørsmålene rundt bestillingen, som gjør at de får med seg alt. Det er jo leverandørene som egentlig står ansvarlig for det de prefabrikkerer. Men det er likevel vi som monterer som sitter igjen med dritten om ting ikke passer sammen. Da kan det fort bli tidkrevende og kostbare konflikter som ingen er tjent med.
– Men vi kommer nok ikke utenom prefabrikkering i framtiden som en del av effektiviseringen. Ikke minst på fordelerskap er det nok mye tid å spare, om vi finner riktige samarbeidspartnere som vi vet gjør en god jobb.
– Er rørleggernes interesseorganisasjoner tilstrekkelig på banen for å tale rørleggernes sak og posisjon, tenker du?
– Jeg synes det viktigste budskapet i hele bransjen er at fokuset først og fremst skal og må være kvalitet – og at man ikke går i den fellen å kjøpe first-price-produkter og ikke ha god nok opplæring. I tillegg kan det ikke understrekes nok overfor entreprenørene at rørbransjen spenner svært vidt, og at en fagmann er ikke en fagmann. Altså at det er forskjellige kvaliteter man kjøper, og at det er viktig å få rett kompetanse til den jobben som skal gjøres. Det billigste alternativet kan fort bli det dyreste!