VVSforum har denne uken fokus på de fem rørleggerkjedene her i landet. I dag er det Rørkjøp sin tur, og vi skal innom ovennevnte nettbutikk, men starter med grunnfjellet, medlemsbedriftene i Rørkjøp-kjeden av offentlig godkjente rørleggerbedrifter, hvorav mange også tar serviceoppdrag med vedlikehold av produkter.
-De har høy faglig kompetanse og allsidighet. Vi satser på høy kvalitet og gode produkter fra anerkjente leverandører. Det er nemlig fornøyde kunder vi lever av, fastslår Frank Olsen.
Han mener også at fordi medlemsbedriftene ikke har kjedebegrensninger når det gjelder leverandører, står de fritt til å selge de produktene som kunden måtte ønske.
-Samtidig som de kan nyte godt av vårt utvalg med gunstige innkjøpsbetingelser, legger han til.
Rørkjøp AS, med Bahm Eiendom AS som største aksjonær ifølge Proff.no, har hovedkontor i Asker. Styreformann er Tom Egil Sortåsstuen Lien fra Hamar og Frank Olsen som administrerende direktør.
På Rørkjøps landsmøte i april i 2015 vedtok generalforsamlingen å åpne for å utstede flere aksjer i den medlemseide rørleggerkjeden. Emisjonen ble gjennomført i løpet av sensommeren og ble raskt fulltegnet.
– Det er viktig for oss at vi utvider eierskapet og at stadig flere medlemmer får aksjer i kjeden. For Rørkjøp som selskap er det positivt at per i dag er mer enn tre firedeler av medlemmene aksjonærer, sa Frank Olsen til VVSforum etter emisjonen.
Et lite tilbakeblikk til 2012, så viser tall at hadde Rørkjøp AS da hadde driftsinntekter på 394 millioner kroner, og kom ut med et driftsresultat på drøyt 4,9 millioner før skatt.
For 2013 var driftsinntektene i overkant av 412 millioner kroner og resultat før skatt nær 9,6 millioner.
2014 ga ny rekord på driftsinntektene med 431 762 000 kroner, mens resultatet før skatt sank til nærmere 4,4 millioner.
-2014 var allikevel et bra år, økonomisk sett, kommenterer Frank Olsen.
Han innrømmer at Rørkjøp som kjede kunne med fordel hatt større tyngde i den nye prosessen de jobber med, nemlig datterselskapet Rørkjøp Nett AS som ble dannet i oktober 2013, og åpnet allerede i mars samme år.
-Nettsatsing krever hardt tempo. Og å jobbe opp dette samtidig som vi skal ivareta dagens verdikjede, tar tid og ressurser. Det er en jobb å bygge opp en nettbutikk. Sett i ettertid, kunne vi nok ha gjort dette mye bedre i løpet av 2014, sier han. Men et sted skal man begynne, og da den åpnet året før var tilbudet kun noen få artikler.
Idet 2015 forsvinner i horisonten og nytt år er på trappene, synes Frank Olsen at året Rørkjøp har lagt bak seg har vært bra.
-Vi har hatt en hyggelig vekst, fastslår han, selv om offisielle tall foreløpig ikke er på bordet. Han mener at samme hyggelige vekst ikke gjelder alle, og sikter til tall han kjenner til fra blant annet grossistverden.
Han utdyper at noe av det viktige som er gjort i 2015 er innkjøpssamarbeid og at innkjøpssiden blitt skarpere enn før. Endog flinkere, mener han.
-I tillegg er det tatt et skritt lenger med markedsføring av de enkelte bedriftene. Noe vi ikke var så flinke til tidligere. Heller ikke markedsføring av merkevaren Rørkjøp, innrømmer han. Men nå løftes bedriftene og profilen Rørkjøp.
-Konklusjon, fastslår Olsen, innkjøp og markedsføring er blitt bedre ivaretatt i 2015. Og det skal vi fortsette med!
Han tror 2016 blir litt tøffere enn det mange foreskriver. Det blir et usikkert år med stigende arbeidsledighet og usikkerhet vil treffe privatøkonomien. Folk vil sitte mer på pengene. Også fordi Europa ikke har jubeltider og en uklar flyktningsituasjon. Alt stresser økonomien. Men gode rørleggerbedrifter vil alltid ha nok å gjøre. 2008 var jo også tøft, men en fordel med små og mellomstore bedrifter er at de omstiller seg lett.
-Jeg håper at pengene sitter løsere i 2016, enn det tegner til. Vi vil ikke budsjettere ned, men nøkternt.
Tross usikre tider er Olsen overbevist om at den nye nettsatsingen, nettbutikken rørkjøp.no vil bli årets nettbutikk i 2016.
-Denne vil være interessant for forbrukerne. Hittil har vi hatt over 400 000 besøkende og omsetningstallet nærmer seg 50 millioner. Neste år vil vi få mye større dybde og bredde. Det tar tid med nettsatsing. Og for å bli god må man åpne og lære etter hvert. I 2016 skal champagnekorken gå, lover han.
Rørkjøp har 360 medlemsbedrifter og mot slutten av 2015 ble det avsluttet med en lang runde i samtlige fylker for å ha dialog og få svar på sentrale spørsmål. Olsen er positiv til møtene, og deler medlemsbedriftene inn i tre grupper.
Den ene gruppen, noen få av medlemsbedriftene er litt tilbakelente og stille, og Olsen oppfatter at de er fornøyde med å ha Rørkjøp i ryggen. Den andre gruppen er de som følger nøye med på hva som skjer i markedet og organisasjonen, og den tredje gruppen er medlemmer som engasjerer seg, er aktive i mange fora og står på for felleskapet og kjedens arbeid.
Et eksempel på dette er alt arbeidet som er utført med å utvikle det nye KS-systemet i Rørkjøp – kalt KS Proff.
-Dette er laget av rørleggere - for rørleggere, poengterer Olsen. - Vi valgte å bygge eget KS-system, enkelt å bruke og godkjent av eksternt konsulentselskap. Håndverkerne skal produsere, og må ha enkle systemer i hverdagen. Bruke minst mulig tid på ”skjemaer”, sier Frank Olsen.
Ved årsskiftet er det ansatt 9 personer i Rørkjøp, pluss 3 som jobber i Rørkjøp Nett.
-Ingen av oss er arbeidsledige, og vi blir det heller ikke utover dette året. Her er det mer enn nok å ta tak i, avslutter Frank Olsen.
Bildet under viser rørleggerbedriften Triborørs biler, en klassisk Rørkjøpdesign.
[bildec]2016/01/ig6106872hq[/bildec]
- Rørkjøp Nett skal bli det store i år!
Nettbutikken til Rørkjøp, organisert som eget selskap i oktober 2013 under navnet Rørkjøp Nett AS er det som opptar administrerende direktør Frank Olsen mye om dagen. 2016 skal bli det store gjennomslaget, og da skal champagnekorken gå, lover han.
Denne artikkelen er over 8 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.