Ravndal understreker at de aktørene som evner dette vil sikre seg vekst og god inntjening framover, uansett hvor man befinner seg i verdikjeden. Han er heller ikke bekymret for bransjens muligheter og potensiale fremover. - Jeg ser på VA- og VVS bransjen som bransjer som vil ha vekst og utvikling i årene som kommer. Grunnen til dette er generell økning i levestandard og mobilitet i samfunnet. Les også: – Vi fikk en bekreftelse på tilstanden i vår bransje Har allerede tilpasset seg prisbildet Hvordan skal bransjen møte de nye salgskanalene for å være like konkurransedyktige ? - Vi har allerede tilpasset oss vårt prisnivå. Jeg mener at vi allerede konkurrerer på pris med andre salgskanaler. Vi er ikke billigst på alt, men det er det heller ikke andre salgskanaler som er. Våre utsalgssteder er bemannet med fagpersoner, og har noe utvidet åpningstider ut over vanlig arbeidsdag. Slik jeg ser det er vår største utfordring mot nye salgskanaler at vi ikke har de samme åpningstidene. Men med fagfolk i butikken er dette et valg vi har tatt. Les også: -Kompetanse og fagkunnskap verdikjedens viktigste fortrinn Menon påpeker i sin situasjonsrapport at VVS-bransjen har et for komplisert prisbilde med bonuser/prissetting, som peker i mange ulike retninger. Hva er din kommentar til dette? - Vi bruker netto innkjøpspriser justert for bonuser som grunnlag i vårt ERP system. Vi har tilpasset dette til den verden vi lever i. Vi har hatt kontroll på prisbilde internt i flere år allerede. Vi opplever derfor ikke at prisbilde er komplisert. Under debatten ved VA/VVS møteplass i september uttalte flere aktører at hele verdikjeden har et felles ansvar med å tilpasse seg det nye konkurransebildet i VVS-bransjen. Hvor skal det eventuelt kuttes? - Det er et ansvar som hver enkelt aktør må ta dersom de mener dette er nødvendig. Rørleggerne må ta ansvar for egen inntjening Er dette bare leverandørene og grossistenes ansvar, med å gjøre rørleggerne mer konkurransedyktig? - Rørleggerne må selv være ansvarlig for egen drift og prissetting Rørleggerne mener at hvis ikke de som er i det siste leddet i verdikjeden skal kunne legge inn et fornuftig påslag på varene de selger, vil det få store konsekvenser for mange rørleggerbedrifter. Mange rørleggere etterlyser også mer åpenhet i bransjen rundt prissettingen av varene. Er dette et innspill og et problem slik du/dere ser det? - Mitt svar på det er nei. Les også: – Må synliggjøre prisbildet i verdikjeden bedre Menon-rapporten tar blant annet for seg spørsmålet om hvilke vekststrategier kan sikre vekst for bransjen som helhet? Hva kan ditt svare på det Menon-spørsmålet være? - Bransjen må selv tilpasse seg til den aktuelle konkurranse situasjonen til enhver tid. De aktørene som evner dette vil sikre seg vekst og god inntjening framover. Menon stiller også spørsmålene om hvordan vil fremtidens VA og VVS bransjer se ut, hvilke utfordringer og muligheter finnes? Har dere en oppfatning som kan gi et bilde av dette? - Vi ser på VA og VVS bransjen som bransjer som vil ha vekst og utvikling i årene som kommer. Grunnen til dette er generell økning i levestandard og mobilitet i samfunnet. Folk ønsker å ha riktig design og komfort på sanitæranlegg, samt miljøtilpasset varmeanlegg i sine boliger. Mye flytting sikrer fornying av våtrom. VA bransjen har et stort etterslep, og VA anlegg  i byområder å må oppgraderes betydelig i årene som kommer for å imøtekomme dagens krav til vannkvaliteter og rensing av spillvann osv. Les også: – Rørleggeren må selv gjøre seg konkurransedyktig Færre rørleggervirksomheter Mener du at bransjen er nok forberedt for å møte morgendagens utfordringer? - VVS bransjen består av mange små og mellomstore bedrifter som står foran generasjonsskifter. På grunn av dette samt generelt høyere krav til utvikling og fornying tror vi at bransjen etter hvert kommer til å bestå av færre aktører. Noen større og mange små. Jeg mener de beste har spesialisert seg innenfor smale områder i bransjen.