Bevisst satsing på både privatmarkedet, proffmarkedet og netthandel gjør Oslo VVS Senter til en foretrukket leverandør for stadig flere. Daglig leder Lars Henrik Andresen er ikke i tvil om hva som er de viktigste årsakene til suksessen: Riktige ansatte og riktig produktutvalg. - Og i den rekkefølgen, påpeker han.
- Vi har 12 ansatte som i gjennomsnitt har 10 års ansiennitet. Alle med et felles mål om å skape gode kundeopplevelser. Skal det være troverdig, må de ansatte være motivert og like jobben og utstråle energi. Det har vi fått til.
Saken fortsetter under bildet:
Oslo VVS Senter har i løpet av de siste årene bygget opp en egen utstilllng/avdeling av premium produkter. Det har slått veldig godt an, både ovenfor forbrukeren, men også rørleggerbedriftene i Oslo har oppdaget dette. Oslo VVS Senter importerer også egne produkter i dette segmentet, blant annet Gessi.[/caption]
- Det holder ikke lenger bare å sette hvem som helst i butikken for å slå inn et produkt på kassa, da vil kunden bruke andre kanaler. Hos oss vil kunden alltid finne fagkunnskap, i tillegg til et svært bredt varesortiment.
I tillegg har butikken gjort strukturelle endringer som har vært vellykket, blant annet ved at de nå har har mer fokus på nettbutikken.
Eventyrlig utvikling
Oslo VVS runder 25 år i 2020, og kan se tilbake på en eventyrlig utvikling. Det startet i sin tid som et lager og utsalg på Furuset for VVS-produkter fra konkursbo, for å demme opp for bransjeglidning av synlige produkter mot byggmarkedet. Siden har de utviklet og vokst seg til å bli en av Norges største VVS-butikker med butikk og utstilling på 1200 kvadratmeter.
Som frittstående aktør, kan de håndplukke leverandører og samarbeidspartnere. Butikken fører derfor alt fra de store til de mindre kjente merkevarene, og bruker mye tid på å besøke messer og fabrikker for å bli kjent med de riktige produsentene og menneskene bak produktene. Oslo VVS - senter importerer selv flere egne merkevarer som hører til det øvre premium-markedet.
- Dette gjør vi for å finne de riktige produktene til våre kunder. Vi går aldri på akkord med kvaliteten, understreker han.
Saken fortsetter under bildet:
Oslo VVS Senter og Lars Henrik Andresen kan vise til et imponerende utvalg av kraner i alle prisklasser og design.[/caption]
Og nettopp den tyngden butikken representerer gjennom volumet, erfaringen og kompetansen, gjør den interessant for svært mange.
Proffmarkedet
Proffmarkedet ble et uttalt satsingsområde for ett år siden, blant annet gjennom utvidelse av butikken med eget område med premiumprodukter. En satsing som allerede gir gode resultater. I tillegg til å levere direkte til prosjekter, er det stadig flere rørleggerbedrifter som knytter seg til VVS-butikken.
- Rørleggerbedriften kan få en fast kontaktperson og sende sin sluttkunden hit. Vi kan veilede i produkter og lage et tilbud han kan få med seg, for deretter å kjøpe dette gjennom rørleggeren. På den måten vil rørleggeren bruke mye mindre tid ved at vi tilrettelegger og anbefale produkter i forhold til sluttkundens ønsker og behov. Forbrukeren er blitt mye mer kravstor enn tidligere, og man kan ikke forvente at rørleggeren skal ha kunnskap om- og oversikt over alt som finnes på markedet, sier han.
Kunden vil ha valgfrihet
Oslo VVS Senter har rundt 50 leverandører, det er mange produkter å sette seg inn i. Men samtidig er det helt avgjørende, mener Andresen, da forbrukeren ønsker stor valgfrihet.
- Vi må ha de produktene kundene ønsker. Det får de ikke gjennom kjedekonsepter som VVSNorge, derfor vil det aldri bli aktuelt for oss å bli en del av slike konstellasjoner. Man må i dag være kremmer for å kunne tilfredsstille kunden, ikke bli bundet opp til et fåtall leverandører.
- Derfor har vi et helt annet grunnlag enn disse aktørene, og derfor blir vi foretrukket.
Passerer 50 millioner
Andresen har i mange år hatt visjoner om å knocke 50 millioner i årsomsetning. I år vil det uoppnåelige bli en realitet.
- I 2015 omsatte vi for 48 millioner, mens resultatet ble noe mindre i fjor, av naturlige årsaker. De grepene vi har gjort, begynner nå for alvor å gi resultater, og så langt har vi hatt en øking på 10% fra i fjor.
Gjennom økt satsing på nettbutikken, har Oslo VVS Senter innrettet seg etter folks handlemønster og står sterkere enn noen gang.
- Vi legger mye ressurser i nettbutikken, og skal ta denne plattformen ytterligere et hakk videre både teknisk og innholdsmessig. Et arbeid som starter om ikke lenge, forteller han.
40.000 årlige besøk på Furuset
Andresen legger samtidig til at nettsatsingen ikke vil gå på bekostning av den fysiske butikken, og at det er her på Furuset den desidert største omsetningen kommer med stor-Oslo som nedslagsfelt.
- Vi er blitt en stor faghandel innen VVS, og med fire kasser, sier han.
Målinger viser at de har 40.000 kunder innom butikken årlig. 50 prosent av disse er handlende.
- Mange kommer innom først en gang for å kikke, få gode råd og vurdere, og kommer deretter tilbake for å handle. Det er få som kommer i butikken som ikke handler. Det styrker meg i troen på at vi har posisjonert oss godt for framtiden.
- Samtidig er det ingen ting som kommer av seg selv, det må ligge hardt arbeid i bunnen. Vi må prestere hver dag, overfor hver eneste kunde!
Helhetsløsninger
Før fikk Oslo VVS Center oppmerksomhet og respekt for at de solgte store volumer, nå har de oppnådd anerkjennelse nettopp fordi de har utviklet seg i tråd med markedets behov og tilbyr andre typer produkter enn tidligere.
- I dag handler det om helhetsløsninger og konsepter, gjerne inspirert av influencere og interiørarkitekter. Selv om VVS-kvaliteten selvsagt må ligge i bunnen, går fokuset mer i retning av interiørløsninger. En utvikling vi må kunne matche om vi skal holde posisjonen også i årene som kommer, sier Lars Henrik Andresen- en svært fornøyd daglig leder hos Oslo VVS Senter.
Saken fortsetter under bildet:
Oslo VVS Senter har med sine 1200 kvadrameter plass til mange unike og spesielle produkter. Her ser vi kraner som ser ut som mer designet som fugler.[/caption]
Stor takk til Kåre Andersen
Det var Kåre Andersen som i sin tid var idèmaker og opphavsmann til Oslo VVS Senter. Han hadde lang fartstid fra blant grossistleddet. Men i 1995 gikk han sammen med flere Comfort-bedrifter som begynte å merke bransjeglidning av VVS-produkter mot byggevaremarkedet i Oslo området. Tanken var først og fremst å kjøpe opp konkursvarer og drive billig pallesalg fra butikk.
- De fikk også nyss om at IKEA skulle komme på Furuset, derfor mobliserte de og tenkte at de måtte møte konkurransen, sier Andresen.
- Kåre lærte meg utrolig mye om VVS-bransjen, og for meg var han en hederskar som jeg hadde stor respekt for. Han har en stor del av æren for at vi fikk Oslo VVS senter opp å gå på slutten av 90-tallet og i begynnelsen av 2000-tallet, sier Andresen.
Kåre Andersen var aktivt med i selskapet frem til 2010.
- Vi har 12 ansatte som i gjennomsnitt har 10 års ansiennitet. Alle med et felles mål om å skape gode kundeopplevelser. Skal det være troverdig, må de ansatte være motivert og like jobben og utstråle energi. Det har vi fått til.
Saken fortsetter under bildet:
Oslo VVS Senter har i løpet av de siste årene bygget opp en egen utstilllng/avdeling av premium produkter. Det har slått veldig godt an, både ovenfor forbrukeren, men også rørleggerbedriftene i Oslo har oppdaget dette. Oslo VVS Senter importerer også egne produkter i dette segmentet, blant annet Gessi.[/caption]
- Det holder ikke lenger bare å sette hvem som helst i butikken for å slå inn et produkt på kassa, da vil kunden bruke andre kanaler. Hos oss vil kunden alltid finne fagkunnskap, i tillegg til et svært bredt varesortiment.
I tillegg har butikken gjort strukturelle endringer som har vært vellykket, blant annet ved at de nå har har mer fokus på nettbutikken.
Eventyrlig utvikling
Oslo VVS runder 25 år i 2020, og kan se tilbake på en eventyrlig utvikling. Det startet i sin tid som et lager og utsalg på Furuset for VVS-produkter fra konkursbo, for å demme opp for bransjeglidning av synlige produkter mot byggmarkedet. Siden har de utviklet og vokst seg til å bli en av Norges største VVS-butikker med butikk og utstilling på 1200 kvadratmeter.
Som frittstående aktør, kan de håndplukke leverandører og samarbeidspartnere. Butikken fører derfor alt fra de store til de mindre kjente merkevarene, og bruker mye tid på å besøke messer og fabrikker for å bli kjent med de riktige produsentene og menneskene bak produktene. Oslo VVS - senter importerer selv flere egne merkevarer som hører til det øvre premium-markedet.
- Dette gjør vi for å finne de riktige produktene til våre kunder. Vi går aldri på akkord med kvaliteten, understreker han.
Saken fortsetter under bildet:
Oslo VVS Senter og Lars Henrik Andresen kan vise til et imponerende utvalg av kraner i alle prisklasser og design.[/caption]
Og nettopp den tyngden butikken representerer gjennom volumet, erfaringen og kompetansen, gjør den interessant for svært mange.
Proffmarkedet
Proffmarkedet ble et uttalt satsingsområde for ett år siden, blant annet gjennom utvidelse av butikken med eget område med premiumprodukter. En satsing som allerede gir gode resultater. I tillegg til å levere direkte til prosjekter, er det stadig flere rørleggerbedrifter som knytter seg til VVS-butikken.
- Rørleggerbedriften kan få en fast kontaktperson og sende sin sluttkunden hit. Vi kan veilede i produkter og lage et tilbud han kan få med seg, for deretter å kjøpe dette gjennom rørleggeren. På den måten vil rørleggeren bruke mye mindre tid ved at vi tilrettelegger og anbefale produkter i forhold til sluttkundens ønsker og behov. Forbrukeren er blitt mye mer kravstor enn tidligere, og man kan ikke forvente at rørleggeren skal ha kunnskap om- og oversikt over alt som finnes på markedet, sier han.
Kunden vil ha valgfrihet
Oslo VVS Senter har rundt 50 leverandører, det er mange produkter å sette seg inn i. Men samtidig er det helt avgjørende, mener Andresen, da forbrukeren ønsker stor valgfrihet.
- Vi må ha de produktene kundene ønsker. Det får de ikke gjennom kjedekonsepter som VVSNorge, derfor vil det aldri bli aktuelt for oss å bli en del av slike konstellasjoner. Man må i dag være kremmer for å kunne tilfredsstille kunden, ikke bli bundet opp til et fåtall leverandører.
- Derfor har vi et helt annet grunnlag enn disse aktørene, og derfor blir vi foretrukket.
Passerer 50 millioner
Andresen har i mange år hatt visjoner om å knocke 50 millioner i årsomsetning. I år vil det uoppnåelige bli en realitet.
- I 2015 omsatte vi for 48 millioner, mens resultatet ble noe mindre i fjor, av naturlige årsaker. De grepene vi har gjort, begynner nå for alvor å gi resultater, og så langt har vi hatt en øking på 10% fra i fjor.
Gjennom økt satsing på nettbutikken, har Oslo VVS Senter innrettet seg etter folks handlemønster og står sterkere enn noen gang.
- Vi legger mye ressurser i nettbutikken, og skal ta denne plattformen ytterligere et hakk videre både teknisk og innholdsmessig. Et arbeid som starter om ikke lenge, forteller han.
40.000 årlige besøk på Furuset
Andresen legger samtidig til at nettsatsingen ikke vil gå på bekostning av den fysiske butikken, og at det er her på Furuset den desidert største omsetningen kommer med stor-Oslo som nedslagsfelt.
- Vi er blitt en stor faghandel innen VVS, og med fire kasser, sier han.
Målinger viser at de har 40.000 kunder innom butikken årlig. 50 prosent av disse er handlende.
- Mange kommer innom først en gang for å kikke, få gode råd og vurdere, og kommer deretter tilbake for å handle. Det er få som kommer i butikken som ikke handler. Det styrker meg i troen på at vi har posisjonert oss godt for framtiden.
- Samtidig er det ingen ting som kommer av seg selv, det må ligge hardt arbeid i bunnen. Vi må prestere hver dag, overfor hver eneste kunde!
Helhetsløsninger
Før fikk Oslo VVS Center oppmerksomhet og respekt for at de solgte store volumer, nå har de oppnådd anerkjennelse nettopp fordi de har utviklet seg i tråd med markedets behov og tilbyr andre typer produkter enn tidligere.
- I dag handler det om helhetsløsninger og konsepter, gjerne inspirert av influencere og interiørarkitekter. Selv om VVS-kvaliteten selvsagt må ligge i bunnen, går fokuset mer i retning av interiørløsninger. En utvikling vi må kunne matche om vi skal holde posisjonen også i årene som kommer, sier Lars Henrik Andresen- en svært fornøyd daglig leder hos Oslo VVS Senter.
Saken fortsetter under bildet:
Oslo VVS Senter har med sine 1200 kvadrameter plass til mange unike og spesielle produkter. Her ser vi kraner som ser ut som mer designet som fugler.[/caption]
Stor takk til Kåre Andersen
Det var Kåre Andersen som i sin tid var idèmaker og opphavsmann til Oslo VVS Senter. Han hadde lang fartstid fra blant grossistleddet. Men i 1995 gikk han sammen med flere Comfort-bedrifter som begynte å merke bransjeglidning av VVS-produkter mot byggevaremarkedet i Oslo området. Tanken var først og fremst å kjøpe opp konkursvarer og drive billig pallesalg fra butikk.
- De fikk også nyss om at IKEA skulle komme på Furuset, derfor mobliserte de og tenkte at de måtte møte konkurransen, sier Andresen.
- Kåre lærte meg utrolig mye om VVS-bransjen, og for meg var han en hederskar som jeg hadde stor respekt for. Han har en stor del av æren for at vi fikk Oslo VVS senter opp å gå på slutten av 90-tallet og i begynnelsen av 2000-tallet, sier Andresen.
Kåre Andersen var aktivt med i selskapet frem til 2010.