Etter drøye tre måneder i sjefsstolen, deler Heidenreichs administrerende direktør Roger Lunde noen av selskapets framtidsplaner med VVSforum. Det er en energisk, optimistisk og svært framoverlent toppsjef vi møter, og han er tydelig på at Heidenreich skal fortsette å vokse gjennom bred og nær tilstedeværelse, riktige produkter, god service - og ikke minst gjennom kompetente ansatte. 

– Vi satser nå dynamisk på å være en rendyrket rørgrossist mot VVS- og VA-bransjen. Vi skal bare fokusere på rørkunder og kjedekunder og være best på det. Vi har ikke-  og skal ikke - lage kundekonsepter, men satser på de konseptene kundene våre har. 

Operativ fra første dag

Lunde tiltrådte stillingen 4. november 2024, og var operativ allerede fra første dag. Det takket være sin lange ledererfaring fra flere sider av bransjen, men også at han møtte svært godt forberedt. 

– Jeg pratet flere ganger daglig med daværende midlertidig administrerende direktør Kåre Malo i tiden før jeg tiltrådte, slik at jeg var veldig godt kjent med organiseringen, strategier og planer. Det var nok en del som ble overrasket over at jeg var såpass inne i driften da jeg startet opp, og at jeg raskt satte i gang forbedringstiltak. Men for meg var det en selvfølge å kunne bidra umiddelbart. Tålmodighet har aldri vært min sterke side, sier han og ler godt. 

Selv om det har gått fem år siden han sluttet som konsernsjef i Brødrene Dahl, føler han at han har god oversikt over det som rører seg i bransjen. Gjennom sin rolle som styreleder i Rørkjøp i 2023 og 2024, har han dessuten fått et innblikk også med en kjedes øyne.  

– Det er utrolig gøy å være tilbake i en veldig hyggelig og spennende bransje. Jeg opplever at stort sett alle kundene er de samme, alle leverandørene er de samme, alle bransjeaktørene er de samme – selv om noen i likhet med meg har byttet drakt. Det er litt som å spille for en ny klubb i Premier League. Du ikler deg en ny drakt, og så skal du ut og konkurrere mot de gamle kjente. Det handler om å blø for den drakta du har på deg!

Nå har han altså tatt på seg kapteinsbindet for sin nye «klubb», og skal lede laget sitt til å vinne nye markedsandeler. 

Gode tilbakemeldinger

– Jeg har brukt mye av tiden til å dra rundt til kjedene og kundene våre, og tilbakemeldingene er entydige på at de setter pris på vår spissing. Å være rendyrket, betyr at vi bare skal bli gode på de områdene som kundene mener er viktige. 

Også butikkene står svært sentralt i Heidenreichs framtidsplaner, og Lunde gleder seg over at omsetningen i butikkene økte i fjor, tross generelt utfordrende tider for bransjen. 

– Ja, butikkene skal gjenspeile vår satsing på VVS, VA og industri, både når det gjelder hyllevarer og kompetanse. Kundene skal være trygge på at de finner det de trenger hos oss, samt at når de snakker med ansatte så skal de snakke med noen som har kompetansen innenfor vårt fagområde. Våre ansatte gjør en formidabel jobb, og bidrar sterkt til at vi står sterkt i markedet på kompetanse, service og kundeoppfølging. 

I alle kundeundersøkelser har Heidenreich scoret høyt på sin butikksatsing og den gode servicen og oppfølgingen kundene får. Butikkene er en viktig del av sjelen til  Heidenreich. 

– Her kan rørleggere møtes til en kaffekopp og en prat på morgenen, og hvor de også kan tilføre hverandre oppdrag. Slik har vi lykkes i vår ambisjon om å være en naturlig møteplass for bransjen. Et sted hvor folk trives, og hvor verdier skapes. 

Binder ikke opp kundene

Kundene setter også pris på at Heidenreich satser på deres kundekonsept, framfor egne. 

– Kjedene har konseptene, og kjedene har kunnskapen om hvordan de skal drifte konseptene sine, mens vi skal sørge for at de får de varene de trenger til rett tid. 

Han påpeker samtidig at rundt 20 prosent av rørleggerbedriftene i Norge er kjedeuavhengig, de såkalte "frie" rørleggerne. Det skal de få lov til å være. 

– Vi skal ikke ha noen kundeklubber eller medlemskap som binder opp kundene på noe vis. Hos oss kan de bare være kunder. Vi tar godt vare på dem, uavhengig av tilhørighet, og de kan handle hos oss bare fordi de ønsker å bruke oss.  

Når det gjelder Varmeforum, som ble etablert for å styrke kundens kompetanse innen varmefaget, vil det ikke bli endringer, påpeker han. 

– Varmeforum  er et rent kompetansekonsept som vi tilbyr alle kunder, uavhengig av hvilken gruppering de hører til. Også sprinkler, et område som vi har opplevd en veldig vekst,  er vi  fortsatt veldig fokuserte på og fortsetter i samme spor.   

Lunde legger ikke skjul på at Heidenreich har ambisjoner om sterk vekst, og kan røpe at de vil etablere såkalte VA-huber 8-9 steder rundt i landet som en del av strategien. 

– Den første huben er allerede etablert i tilknytning til vår avdeling på Hamar, som har bidratt til at vi har utvidet VA-sortimentet betraktelig. Her kan vi plassere det store og tunge VA-godset direkte fra produsentene og leverandørene, uten at det er innom sentrallageret. Dermed slipper vi et fordyrende fraktledd. Nå kan vi hente småvarene i butikken og samlaste det med de store kummene og rørene i huben, og frakte varene ut til kunden. Det er bærekraftig, det er effektivt og det er kostnadsbesparende.  

Gleder seg til å gå på jobb hver dag

Heidenreichs toppsjef har vært veldig dedikert til jobben siden oppstarten, men understreker at det har vært lystbetont tidsbeslag. 

– Ja, dette er utrolig gøy, og jeg føler vi er i en veldig god drive nå. Selv om jeg kom inn i en veldreven og godt organisert organisasjon med erfarne og dyktige folk, er det alltid mulig å gjøre det enda litt bedre. Jeg kom inn med lang bransjeerfaring, men så samtidig driften og rutinene med nye øyne og kunne utfordre det etablerte. At jeg som sagt er en lite tålmodig sjel, bidrar til at jeg får i gang prosesser raskt. 

– Spesielt kundefokuset, er nok noe av det jeg har tatt tak i og løftet opp ytterligere et hakk. Jeg har vel vært 50 prosent av tiden min her sammen med kunder. De fleste er gode, gamle kundekontakter, som gjør det ekstra hyggelig. 

– Det er våre kunder vi lever av, og mitt oppdrag er å være en drivende kraft i eiernes store vekstambisjoner, legger han til. 

At Heidenreich har en  ganske rasjonell og slank organisasjon, passer ham bra. 

– Ja, her er det korte beslutningsveier, som gjør at jeg hele tiden kan være veldig «hands on». Kåre Malo er nå arbeidende styreformann, som jeg kan kommunisere direkte med – og jeg får i mange tilfeller et «ok – kjør på». Det er veldig gøy å være på lag med Kåre, som jo har vært i bransjen i 30-35 år og besitter en enorm rutine og kompetanse. 

Legger egne merkevarer på is

En annen dreining i satsingen, er at Heidenreich nå utelukkende satser på grossistleverandører og merkevareleverandører. Det vil si at de har ingen planer om å satse ytterligere på å utvikle egne merkevarer. 

– Vi stilte oss følgende spørsmål: Utvikler vi egne merkevarer fordi det er det kundene som ønsker å ha, eller er det fordi det er vi som selv ønsker det? Vi konkluderte med at det ikke er en eneste kunde som har bedt oss om å lage egen merkevare. Og ved å følge vår egen filosofi om at vi skal være  til for kundene, var svaret enkelt. Om kunden får dekket behovet for produkt, og prisen er akseptabel, så er det jo det som betyr noe.  

– Vi har invitert alle våre leverandører til et samarbeid, som skal resultere i at vi sammen kan øke volumet framfor at det skal være alle mot alle. Dette er et lagspill, og sammen står vi mye sterkere!