Berger ble utfordret av Birgit Rusten i FutureBuilt, i en kronikk i Teknisk Ukeblad, med følgende spørsmål: Er Rom Eiendom klar for å utnytte sitt handlingsrom og realisere Norges første nullutslippsbygg ved knutepunktet Drammen stasjon?

Et prosjekt med ambisjon å avgi null utslipp er etter vår oppfatning og erfaring fullt mulig, men det avhenger i stor grad av evne og vilje til samspill i alle ledd av verdikjeden (rådgivere, arkitekt, entreprenør, tiltakshaver, leietaker, investor/eier, myndigheter, mv.) frem til det ferdige bygg. En felles oppfatning av målet og hvordan man skal komme dit må etableres så tidlig som mulig i prosjektfasen, svarer Berger i sin kronikk.

Rom Eiendom eier i dag stasjoner og tomter i tilknytning til stasjonene langs hele jernbanenettet i Norge, og er en viktig kollektivknutepunktutvikler. Derfor ønsker Rom aktivt å bidra i FutureBuilt-programsamarbeidet hvor visjonen er å utvikle klimanøytrale byområder og arkitektur med høy kvalitet. Ett av målene er 50 % klimagassreduksjon i byområdet Strømsø innen 2020 og utvikling av forbildeprosjekter. Rom deltok i Arkitektkonkurransen om Strømsø i 2010. Resultatet av konkurransen viste blant annet at en forutsetning for reduksjon i klimagassutslipp er at det må bygges tett rundt knutepunktet. Med ulike tiltak som parkeringsrestriksjoner, gateutforming, komplette handels- og servicetilbud legges det til rette for endring av folks livsstil. I tillegg kreves tilrettelegging av for eksempel et samlet energisystem for området som kan både levere og ta imot energi og kjøling dersom man skal lykkes, skriver Pål Berger.