Han forteller at IMI Hydronic Engineering AS, tidligere TA Hydronics AS, i Ski, ofte får inn tegninger av prosjekter, hvor kunden ønsker en kvalitetssikring av den hydroniske oppbyggingen av anlegget. Hvis de får dette på et tidlig stadium, kan de for eksempel påpeke at rørlegger kan gjøre deler av installasjonen annerledes, det vil si bedre. Det kan bli billigere og man kan slippe omgjøringer i ettertid.
-Vi ser gang på gang at man kan kutte ut for eksempel ventiler, pumper etc. For oss er det ikke viktigst å selge mest mulig, men å være en del av en installasjon som fungerer som tenkt, og som også fungerer godt fremover, fastslår Hjelleset. Dette vil på sikt gi langt større salg.
Han er på hugget ovenfor rådgivende ingeniører som han mener bør vise større interesse for ny teknologi, i stedet for å forsvare den gammel.
- En del rådgivere er for passive til å få ny input. De kunne vist større interesse for nye løsninger med nye produkter. Jeg opplever at de ikke er ute og leter etter det nye som skjer i bransjen.
-I Sverige er rådgiverne mer aktive, mens her i Norge er rådgiverbransjen mer anonym. Selvsagt finnes det flere unntak, og jeg ser jo at enkelte rådgivere virkelig er på banen, men mange er forsiktige med å delta i innovasjon, sier Hjelleset.
-Det er noe som heter at de beste rådgiverne er de som har flest telefonnumre til de beste leverandørene, sier Ove Hjelleset med litt humor.
Han mener også at gjennom mange totalprosjekter spiller hele bransjen seg utenfor sidelinja.
-Totalt er pris viktig, men det er mye viktigere at de gode tekniske løsningene ikke blir kastet på porten, fastslår han.
-Vi som leverandør må i større grad bli flinkere til å få med oss rådgiverne. Og jeg ser at de kan inviteres langt mer med av oss leverandør, innrømmer Hjelleset.
-Vi som leverandør har jo ikke noe større ønske enn å få dele vår kunnskap med de som designer de fleste prosjekter. Vår fordel er, og det må vi vise utad, er at vi har produkt og systemkunnskap.
-Hvis du som byggherre har forventninger til det produktet du bestiller, men får noe annet enn det du er forespeilet, blir det en dårlig opplevelse. Jeg tror mange byggherrer kan sitte igjen med denne følelsen.
-Man ser ofte for mye på pris i punkt A. Men man vet egentlig ikke hva et produkt koster før man er ved punkt Å.
-Burde dere som leverandører arrangere flere seminarer og møteplasser for rådgivere?
-Ja, det bør være høyst aktuelt, et sted hvor vi kan diskutere hva som skjer i bransjen på utstyrssiden. Vi som leverandør er opptatt av at en del av de penger som benyttes i markedsføring går til utvikling av fagnyttige seminar for rådgivere.