Oslo VVS Senter på Alnabru runder 25 år og er i sprekere form enn noen gang. Fjoråret endte med en omsetning på i overkant av 52 millioner kroner, som er en øking på 10 prosent. Det er vi godt fornøyd med i et stadig tøffere marked, sier daglig leder Lars Henrik Andresen til VVSforum.
Årsaken tillegger han først og fremst at de har riktig personale, med ti års fartstid i snitt på 13 ansatte. Det er i sum mye erfaring og svært høy fagkompetanse.
- Skal vi klare å imøtekomme kundenes ønske om mer og mer komplekse produkter og løsninger, betinger det at vi har kompetanse om hva som er mulig å få til - og samtidig kunne være en god rådgiver for dem. Alle kan selvfølgelig ikke alt hos oss, men det er alltid noen å spørre.
- Og fornøyde kunder både anbefaler oss til andre og kommer tilbake, minner han om.
Flere ben å stå på
Oslo VVS Senter har flere kundesegmenter de jobber mot. De har bevisst satset på å styrke seg mot profesjonelle samarbeidspartnere som rørleggere, entreprenører, arkitekter, interiørarkitekter flisleggere osv, som utgjør en fjerdedel av salget. Netthandel utgjør en tidel, mens de største volumene skjer fortsatt gjennom salg over disk i butikken.
- Vi er i ferd med å investere i en ny og bedre plattform for nettbutikken, som gjør den langt enklere og raskere enn tidligere. Det vil helt sikkert bidra til et økt salg. Vi ser også at nettbutikken for mange er en inngangsportal til den fysiske butikken. Mange logger seg inn på nettet for å se hva som frister, men de fleste vil innom butikken og se på og ta på varen og snakke med ansatte. Det ligger en trygghet i det når man skal investere i et bad, og de fleste er villig til å betale for den servicen de får i butikken. Derfor tror jeg aldri nettbutikk vil ta over for butikken, men forbli et supplement.
Tok ni år
Oslo VVS Senter kan se tilbake på en utrolig utvikling. Det som startet i sin tid som et lager og utsalg på Furuset for VVS-produkter fra konkursbo, har utviklet og vokst seg til Norges største VVS-butikk med butikk og utstilling på 1200 kvadratmeter.
- Da vi måtte legge ned butikken i Kolbotn i 2010, var vi litt nede og usikre på framtiden. Jeg sa da til regnskapsføreren at vi må opp på 50 millioner i omsetning om vi skal bli en betydelig aktør. Det har tatt ni år, men vi har bevist at det var mulig gjennom målrettet og bevisst jobbing.
- En suksessfaktor er at vi skiftet fokus fra det billige sortimentet til mer kvalitetsprodukter og det eksklusive og komplekse. Som frittstående aktør kan vi håndplukke det kundene vil ha og samarbeider i dag med rundt 50 utvalgte leverandører.
Han ser nå i langt større grad enn tidligere at kundene spesielt de yngre har fokus på klima og bærekraft og er opptatt av hvor produktene er produsert.
- Slikt må vi ta hensyn til, og vi velger nå så godt det lar seg gjøre leverandører med produksjon i Europa. I framtiden vil nok det miljøaspektet i enda større grad prege kundenes valg.
Andresen forteller i den sammenheng at de nå kan tilby baderomsinnredninger som produseres i Spania på dybde-, høyde- og breddemål, med heldekkende servanter. Et unikt tilbud for baderom som krever spesialtilpasninger.
Ser mot nye 25 år
Selv om Oslo VVS Senter satte omsetningsrekord i fjor, har de langt fra tenkt å lene seg tilbake og hvile på laurbærene.
- Nei, nå har vi allerede blikket rettet mot de neste 25 årene, påpeker Andresen og kan fortelle om flere nysatsinger.
En av dem er oppsøkende virksomhet overfor interiørarkitekter av to ansatte med spesialkompetanse innenfor dette fagfeltet. Det skal gi utslag i at de blir foretrukket leverandør i enda flere prosjekter.
- Men den største satsingen framover, blir nok mot de profesjonelle utbyggerne og entreprenørene. I prosjekter hvor det er satt opp standard sortiment på boliger og leiligheter, men med tilvalgsmuligheter, er det ypperlig for kjøperen å komme hit og plukke ut fra hele vårt sortiment.
Han opplever også stadig oftere at rørleggere sender forbrukeren til butikken når fru Hansen blir litt for kravstor.
- Vi kan veilede sluttkunden i produkter og lage et tilbud vedkommende kan få med seg, for deretter å kjøpe dette gjennom rørleggeren. På den måten vil rørleggeren bruke mye mindre tid ved at vi tilrettelegger og anbefale produkter i forhold til sluttkundens ønsker og behov. Men kan ikke forvente at rørleggeren skal ha kunnskap om- og oversikt over alt som finnes på markedet.
Hard jobbing
Andresen kan med andre ord se lyst på framtiden, og er heller ikke engstelig for at andre aktører skal kopiere suksessen.
- Nei, dette er basert på mange års oppbygging, som setter oss i en unik posisjon. Dette konseptet lar seg ikke kopiere over natten.
Han er samtidig klar på at ingenting går av seg selv, men krever fullt fokus og hardt arbeid hver eneste dag.
- Det er klart det gir masse energi å se at vi blir foretrukket av stadig flere. Det viser at vi er en trygghet og utgjør en merverdi for både private og profesjonelle kunder. En posisjon vi skal gjøre vårt beste for å beholde, sier han til VVSforum.
Årsaken tillegger han først og fremst at de har riktig personale, med ti års fartstid i snitt på 13 ansatte. Det er i sum mye erfaring og svært høy fagkompetanse.
- Skal vi klare å imøtekomme kundenes ønske om mer og mer komplekse produkter og løsninger, betinger det at vi har kompetanse om hva som er mulig å få til - og samtidig kunne være en god rådgiver for dem. Alle kan selvfølgelig ikke alt hos oss, men det er alltid noen å spørre.
- Og fornøyde kunder både anbefaler oss til andre og kommer tilbake, minner han om.
Flere ben å stå på
Oslo VVS Senter har flere kundesegmenter de jobber mot. De har bevisst satset på å styrke seg mot profesjonelle samarbeidspartnere som rørleggere, entreprenører, arkitekter, interiørarkitekter flisleggere osv, som utgjør en fjerdedel av salget. Netthandel utgjør en tidel, mens de største volumene skjer fortsatt gjennom salg over disk i butikken.
- Vi er i ferd med å investere i en ny og bedre plattform for nettbutikken, som gjør den langt enklere og raskere enn tidligere. Det vil helt sikkert bidra til et økt salg. Vi ser også at nettbutikken for mange er en inngangsportal til den fysiske butikken. Mange logger seg inn på nettet for å se hva som frister, men de fleste vil innom butikken og se på og ta på varen og snakke med ansatte. Det ligger en trygghet i det når man skal investere i et bad, og de fleste er villig til å betale for den servicen de får i butikken. Derfor tror jeg aldri nettbutikk vil ta over for butikken, men forbli et supplement.
Tok ni år
Oslo VVS Senter kan se tilbake på en utrolig utvikling. Det som startet i sin tid som et lager og utsalg på Furuset for VVS-produkter fra konkursbo, har utviklet og vokst seg til Norges største VVS-butikk med butikk og utstilling på 1200 kvadratmeter.
- Da vi måtte legge ned butikken i Kolbotn i 2010, var vi litt nede og usikre på framtiden. Jeg sa da til regnskapsføreren at vi må opp på 50 millioner i omsetning om vi skal bli en betydelig aktør. Det har tatt ni år, men vi har bevist at det var mulig gjennom målrettet og bevisst jobbing.
- En suksessfaktor er at vi skiftet fokus fra det billige sortimentet til mer kvalitetsprodukter og det eksklusive og komplekse. Som frittstående aktør kan vi håndplukke det kundene vil ha og samarbeider i dag med rundt 50 utvalgte leverandører.
Han ser nå i langt større grad enn tidligere at kundene spesielt de yngre har fokus på klima og bærekraft og er opptatt av hvor produktene er produsert.
- Slikt må vi ta hensyn til, og vi velger nå så godt det lar seg gjøre leverandører med produksjon i Europa. I framtiden vil nok det miljøaspektet i enda større grad prege kundenes valg.
Andresen forteller i den sammenheng at de nå kan tilby baderomsinnredninger som produseres i Spania på dybde-, høyde- og breddemål, med heldekkende servanter. Et unikt tilbud for baderom som krever spesialtilpasninger.
Ser mot nye 25 år
Selv om Oslo VVS Senter satte omsetningsrekord i fjor, har de langt fra tenkt å lene seg tilbake og hvile på laurbærene.
- Nei, nå har vi allerede blikket rettet mot de neste 25 årene, påpeker Andresen og kan fortelle om flere nysatsinger.
En av dem er oppsøkende virksomhet overfor interiørarkitekter av to ansatte med spesialkompetanse innenfor dette fagfeltet. Det skal gi utslag i at de blir foretrukket leverandør i enda flere prosjekter.
- Men den største satsingen framover, blir nok mot de profesjonelle utbyggerne og entreprenørene. I prosjekter hvor det er satt opp standard sortiment på boliger og leiligheter, men med tilvalgsmuligheter, er det ypperlig for kjøperen å komme hit og plukke ut fra hele vårt sortiment.
Han opplever også stadig oftere at rørleggere sender forbrukeren til butikken når fru Hansen blir litt for kravstor.
- Vi kan veilede sluttkunden i produkter og lage et tilbud vedkommende kan få med seg, for deretter å kjøpe dette gjennom rørleggeren. På den måten vil rørleggeren bruke mye mindre tid ved at vi tilrettelegger og anbefale produkter i forhold til sluttkundens ønsker og behov. Men kan ikke forvente at rørleggeren skal ha kunnskap om- og oversikt over alt som finnes på markedet.
Hard jobbing
Andresen kan med andre ord se lyst på framtiden, og er heller ikke engstelig for at andre aktører skal kopiere suksessen.
- Nei, dette er basert på mange års oppbygging, som setter oss i en unik posisjon. Dette konseptet lar seg ikke kopiere over natten.
Han er samtidig klar på at ingenting går av seg selv, men krever fullt fokus og hardt arbeid hver eneste dag.
- Det er klart det gir masse energi å se at vi blir foretrukket av stadig flere. Det viser at vi er en trygghet og utgjør en merverdi for både private og profesjonelle kunder. En posisjon vi skal gjøre vårt beste for å beholde, sier han til VVSforum.