VVSforum starter 2016 med å sette fokus på de fem rørleggerkjedene vi har her i landet, én artikkel hver dag denne uka. Med dagens gjest, Bademiljø, tar vi to skritt tilbake i tid, og spør John-Arne Eiken om hvor fornøyd var han var med 2014, og hvor endte det i 2015?
 
-2014 er vi meget godt fornøyd med. Vi omsatte for i overkant av 2,1 mrd. og snittresultatet gikk opp fra 5,8 prosent til 6,7 prosent fra 2013 til 2014.
 
Han forklarer at i 2014 brukte Bademiljø mye tid og ressurser på fusjonsprosessen med Comfort, men han påpeker at samtidig jobbet de bra internt med fokus på drift, blant annet gjennom utvikling av gode IT-løsninger og nyttige verktøy for medlemsbedriftene.
 
-Noe som kunne vært gjort bedre i 2014?

-Det er det alltid! Våre medlemmer har som rørleggerbedrifter flest en hektisk hverdag og en nøkkel til suksess og lønnsomhet er kostnadskontroll, effektiv vareflyt og effektiviteten til rørleggerne. Dette jobber vi med hele tiden, men vi konstaterer at det er noe avstand mellom de beste og de dårligste. God markedsføring er avgjørende og her har vi truffet godt med vårt faghandelskonsept, svarer Eiken.
 
Han legger til at god kundeservice og oppfølgning også er svært viktig, og her trekker han frem målinger som viser en klar forbedring i kjeden.
 
-Like fornøyd med 2015?

-Utviklingen gjennom 2015 har vært meget bra, men med tydelige geografiske forskjeller. F.eks. har 2015 vært tøft i områder der oljeaktiviteten er viktig. Vår viktigste indikator på farten er kjøpstall som vi måler fra måned til måned.  Per oktober lå vi ca. 6 prosent foran 2014 tallene. Dette er en bedre utvikling enn i bransjen for øvrig, så mye tyder på at vi tar markedsandeler i 2015! Det kan virke som at ROT-markedet som er kjedens hovedfokus som ganske stabilt, men vi ser at nybygg og prosjektmarkedet generelt er mer preget manglende forutsigbarhet, investeringsstopp og lave marginer.

- Vi skal heller ikke legge skjul på at bransjeglidningen og konkurransebildet på synlige produkter er en utfordring. Vi presses hele tiden til å senke prisene, og må lære oss til å leve med lavere marginer på varene.
 
- Hva har Bademiljø gjort av aktiviteter i fjor?

- Det har skjedd mye – og energinivået i kjeden er høyt om dagen! forsikrer Eiken.
 
-Først og fremst har vi utviklet ny logo og nytt butikkonsept som vi presenterte i pilotbutikken på Askøy utenfor Bergen i begynnelsen av september. Der sa vi at vi skulle «ta faghandelen tilbake».
 
-Vi har gjort ganske store grep i forholdet til å utvikle et tydeligere faghandelskonsept som skal skille oss markant fra nye utfordrere som flisekjeder og byggevare.

I 2015 har vi også utviklet en ny sentral PIM- løsning for kjeden som bl.a. håndterer vare- og prisfiler til medlemmene. Vi henter inn prisfiler fra alle leverandører og grossister og gjør disse tilgjengelig for medlemmene for enkel oppdatering av eget ERP-system. Løsningen innebærer bildebank, tilgang til dokumentasjon (FDV, DDV, HMS osv), utskrift av pris og hylleetiketter, prisplakater m.m.  I tillegg har vi i 2015, som eneste kjede i VVS-bransjen, knyttet alle opp mot Boligmappa.no, og har som ambisjon å legge all dokumentasjon på arbeid vi utfører direkte på kundes gårds- og bruksnummer, forteller Eiken.
 
-Bademiljø bruker store ressurser på markedsføring der vi både går ut med landsdekkende DM-er og følger opp med annonsering på TV og nett, legger han til.

-Hvilke forventninger har du til 2016?
 
-2016 blir ett utfordrende og spennende år. Mange vil få «nye» butikker og vi vil i 2016 ha fokus både på vekst og lønnsomhet. I praksis vil det si at vi primært ønsker at våre medlemsbedrifter skal fortsette sin gode utvikling, samtidig som vi i større grad enn tidligere vil har fokus på å få inn nye gode medlemsbedrifter til kjeden, primært der vi ikke er tilstede fra før.

-Hva skal dere gjøre enda bedre i år enn tidligere?
 
-Først og fremst må vi ha enda større fokus på kompetanse – og sørge for å opprettholde og forsterke vårt kanskje viktigste konkurransefortrinn, slår han fast.
 
-Videre må vi ta ansvar for verdikjeden som vi er en del av. VVS-bransjens tradisjonelle verdikjede utfordres fra alle kanter og vi må bidra til å gjøre denne mer effektiv for å sikre konkurransekraften til våre medlemsbedrifter. Vi vil i 2016 stille større krav til våre samarbeidspartnere, og samtidig gi mer tilbake gjennom ytterligere fokus på lojalitet til det vi blir enige om.
Ett flertall av kundene starter nå kjøpsprosessen på nettet og sosiale medier spiller en stadig viktigere rolle. Vi har derfor investert mye i nye hjemmesider med mye ny funksjonalitet som lanseres i disse dager.
 
-Hvordan er kontakt med medlemmene?

-Kontakten mellom kjedekontoret og medlemsbedriftene er særdeles viktig. Vi har 5 distriktsansvarlige som gjør en svært viktig jobb ute hos medlemsbedriftene. De jobber ikke bare med butikken, men med hele driften, fra ledelsen til rørleggerne, og bistår med alt fra IT-løsninger til analyse av økonomiske nøkkeltall, forsikrer Eiken.
 
-Vi skal ha vårt årlige landsmøte med messe 12-14. februar i Stavanger. I tillegg gjennomfører vi to runder med regionale møter – ett på våren og ett på høsten. Videre har vi møter med fokus på ulike fagområder, f.eks. hadde vi en rørleggersamling nå i høst med 270 rørleggere ett 20 talls tekniske leverandører på Kiel-ferga.  
 
-Hvordan ser du på markedet generelt, konkurrenter og utfordringer?

-Som sagt kan det virke som at ROT-markedet er ganske stabilt. Vi skal heller ikke legge skjul på at bransjeglidningen og konkurransebildet på synlige produkter er en utfordring. Aktører som Mega flis og nettbutikker påvirker prisbildet og vi presses hele tiden til å senke prisene på synlige varer, og må tilpasse oss lavere marginer på varene.

- Vi ser imidlertid optimistisk på 2016, og selv om går en hektisk tid og tøff konkurranse i møte, så føler vi at Bademiljø har en svært positiv utvikling og er bedre rigget enn noen gang. Både optimismen og farten internt i kjeden er større enn noen gang!
 
-Vi tror at tiden er over for selvstendige, kjedeløse bedrifter som skal kjempe med oss i kampen om privatmarkedskunder som skal bygge/totalrenovere bad. Det krever blant annet markedsføring og nettløsninger som enkeltbedrifter ikke har ressurser til å utvikle på egen hånd, avslutter John-Arne Eiken.

Bildene under: Grafisk visning av Bademiljøs resultater. Nederst: Fra pilotbutikken i Bergen, Andersen & Sønn.