Vegard Meisingset tok læretiden hos Oslo Rørleggebedrift (Oras), hvor han også fikk fast jobb som rørlegger. Som 31-åring fant han tiden var moden til å etablere sitt eget, og fikk en svært god start på karrieren. Gjennom hele 1950- og 60-tallet var det en enorm samfunnsmessig utvikling, hvor landet skulle gjenreises etter krigen, blant annet i form av omfattende boligutvikling.

– Det var storstilt utbygging av eneboliger her i Bærum, og bedriften utviklet seg og vokste jevnt og trutt de første tiårene til å bli et mellomstort rørleggerfirma. Selv om privatmarkedet utgjorde grunnfjellet, fikk de etter hvert også større prosjekter som skoler og næringsbygg på referanselisten. Blant annet fikk bedriften kontrakt på Østerås kjøpesenter rundt 1970, med prosjektledelse og med Oras som underentreprenør på utførelse, forteller sønnen Mads.

Da Vegard arvet Øvre Haga gård som 60-åring, bestemte han seg for å bli bonde.

– Asbjørn Myklebust, som hadde vært knyttet til selskapet siden læretiden, overtok som daglig leder og ble medeier. Asbjørn drev i 20 år, og hadde rundet 70 år med god margin da han fant ut at det var på tide å pensjonere seg. Han hadde da vært aktiv utførende i bedriften i ulike roller i over 50 år.

Med Asbjørns avgang i 1998, entret Mads scenen.

Saken fortsetter under bildet:

Slik så logoen til bedriften ut i gamle dager. 

– Det var ikke noe press eller store forventninger om at jeg skulle gå i min fars fotspor. Det fant jeg ut helt på egen hånd, forteller han.  – Etter at jeg hadde gått ferdig læretiden i Meisingset VVS, jobbet jeg to år for en leverandør for å høste erfaring også fra den siden. Derfra gikk jeg direkte inn som daglig leder i rørleggerbedriften. 

Bygde gradvis opp bedriften

Også Meisingset VVS hadde fått merke den enorme kollapsen i byggemarkedet på slutten av 1980-tallet på kroppen. Da Mads overtok skuta, var de tre ansatte og en lærling. Omsetningen lå på mellom 2 og 3 millioner.

– Selv om det var svært tøff kamp om oppdragene, hadde bedriften opparbeidet et godt omdømme gjennom mange år, og jeg fortsatte å bygge på det gode grunnlaget som var lagt. Etter et par års drift, begynte det å bli mer fart i markedet igjen. Og selv om jeg ikke hadde ambisjon om veldig vekst, kom den naturlig med den stadig økende pågangen av oppdrag.

Omsetningen fortsatte å vokse gjennom de neste tiårene, og gjorde et ekstra bykst fra 2010 til 2011; fra 18 til 37 millioner kroner.

– Årsaken til den bratte veksten, var at vi påtok oss flere prosjekter dette året. Deretter lå vi stabilt på rundt 60 millioner i årlig omsetning fram til 2019, da vi måtte tåle en smell på grunn av et par feilslåtte prosjekter.

Saken fortsetter under bildet:

Bildet: Festen og jubileet ble holdt på Oscarsborg festning i Drøbaksundet. 

Det måtte en hestekur for å få skuta på rett kjøl igjen, og selskapet kom styrket ut av stormen. De siste årene har bedriften omsatt for mellom 50 og 80 millioner, og teller i dag 34 ansatte. 

Store i servicemarkedet

I 2016 valgte bedriften å gå ut av privatmarkedet, og har siden kun operert i det offentlige- og profesjonelle markedet. I dag handler nesten alt om drift og vedlikehold, samt noen utvalgte små og mellomstore prosjekter.

– Det jeg liker best, er når vi kan være en type hovedentreprenør på tekniske prosjekter og kan styre det selv. Det er da vi tilfører mest verdi til kunden, og det er da vi får brukt potensialet vårt.

Mads gleder seg over at de får stadig flere oppdrag for private eiendomsaktører, hvor vi har stor nytte av den erfaringen og kompetansen de har opparbeidet gjennom den offentlige eiendomsmassen.

– Mye handler om å sikre riktig vannkvalitet og stabil og effektiv drift på varme- og kjøleanleggene, og selvsagt nødvendig periodisk vedlikehold for å kunne ha høyest mulig levetid på anleggene.  

De siste fem årene, har de også strategisk valgt å satse på å tilby sprinkler, spesielt på drift, service og ettersyn, samt mindre ombygninger og utbedringer. Her er det et stort behov i markedet.

Saken fortsetter under bildet:

Bildet: Tilstede på festen var både leverandører og grossister samlet. I midten ser vi daglig leder Mads Meisingset i FLOW Meisingset VVS. Foto: Jan Åge Bråthen.

– På det området har vi fått bra respons på at vi er en leverandør som kan levere på drift og vedlikehold både på sprinkler, varme, kjøling og sanitær. Vi opplever at markedet responderer svært godt på at vi har egne, kompetente folk på alle disse områdene. At vi er komplette, framfor de mange som utelukkende har spesialisert seg på sprinkler. 

Mange synergier med Flow Group

Meisingset VVS var tilknyttet Rørkjøp de første årene på 2000-tallet, og gikk deretter over til Varme & Bad. I 2016 brøt de kjedetilknytningen og var med på å etablere Flow Group.

– Da tok vi det beste fra de selskapene som gikk sammen, og skreddersydde vårt eget system for å sikre den beste kvaliteten. Det nyter vi veldig godt av i dag. Vi valgte samtidig å ISO-sertifisere oss både innen kvalitet og miljø, som også har vært en veldig fornuftig investering. Vi har da også vært veldig bevisste på at alt vi gjør skal være forretningsmessig fornuftig. Vi har ikke systemene for systemenes skyld, men fordi det er god business! 

Tilpasningsdyktige

Når Mads tar en kikk i bakspeilet, trekker han raskt fram tilpasningsevnen som en viktig årsak til at selskapet har klart å manøvrere seg gjennom 75 år med oppgangs- og nedgangstider.    

– Vi har hele tiden tatt de rette grepene for å kunne fange opp trender og utvikling i markedet, vi har alltid satt tæring etter næring, og vi har våget å ta i bruk nye metoder og systemer. Bedriften var blant annet tidlig ute med å tilby plastrør til avløp, samt pexrør og alupexrør til varmeanlegg, rør-i-rør-systemer osv. Dette tror jeg har vært avgjørende for at vi har vært levedyktig gjennom så mange år.

– Men vi kommer selvsagt ikke utenom våre ansatte, som har gjort denne reisen mulig. Derfor legger vi mye ressurser i å ha et attraktiv og godt arbeidsmiljø, som bidrar til at de ansatte ønsker å bli værende hos oss. Det er bedre å sørge for at folk trives her enn å hele tiden måtte rekruttere nye, som både er krevende og kostbart. At vi har lav turnover, er det beste skussmålet på at vi har lyktes.

De har også alltid vært bevisste på hvordan vi framstår i markedet. Å holde inngåtte avtaler, er første bud.

– Har man avtalt å møte klokken åtte, så møter vi opp senest åtte. Er det avtalt at man skal være ferdig i løpet av uka, så sørger vi for å være ferdig i løpet av uka. Har man avtalt at det skal koste tusen kroner, så sørger vi for at det ikke koster mer enn tusen kroner, i hvert fall ikke uten at man gjør en ny avtale. Det er en del slike prinsipper som har stått klippefast gjennom alle 75 årene, og som vi ikke kommer til å rokke ved de 75 neste!