Som følge av avtalen, trekker Narvik Fjernvarme sin konsesjonssøknad. Det betyr at to tidligere konkurrenter er enige om å stille seg bak én felles søknad. Signaler fra Norges Vassdrags- og energidirektorat (NVE) tyder på at det kan føre en raskere avgjørelse vedrørende konsesjonen. I så fall et det tatt et viktig skritt nærmere miljøvennlig oppvarming i Narvik, heter det i en pressemelding fra Nordkraft AS oppgis avisen fremover.
Både Statkraft Varme AS (SVAS) og Narvik Fjernvarme AS (NFAS) har erkjent at flere konsesjonssøknader har skapt treghet i prosessen, og hovedformålet med dagens avtale er at partene ønsker et samarbeid for å danne et eget selskap – Statkraft Narvik Fjernvarme AS. Det nye selskapet skal bygge, drive og eie fjernvarmeanlegget. SVAS skal ha en eierandel på minimum 66 % og NFAS på inntil 34 %.



![BD Sentrert blå (3)-1[1]](https://img1.custompublish.com/getfile.php/5482895.2971.uszzjb7la7aput/0x70/6497383_5482895.jpg)