– Veldig bra. Vi trenger flere dyktige og dedikerte fagarbeidere for å løse de store samfunnsutfordringene vi har foran oss. Derfor gjennomfører vi et kraftig løft for yrkesfagene, og det ser vi resultater av, sier kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap).

Det er en økning både i antallet og andel elever som begynner på yrkesfag, viser nye tall fra Utdanningsdirektoratet. Over halvparten av elevene som begynte på videregående skole høsten 2024 startet på yrkesfag. Størst økning er det på teknologi og industrifag, og helse- og oppvekstfag. Etter en kraftig nedgang fra og med pandemien, er det i år nesten 700 flere elever som begynner på helse- og oppvekstfag enn i fjor.

– I år bruker vi nær en milliard kroner på at flere skal fullføre videregående skole, og flere skal kvalifiseres til arbeidslivet. Vi skjerper også kravene slik at bedrifter som jobber for det offentlige skal bruke lærlinger. Sjansene for å fullføre med fag- og svennebrev er klart større for de som har en læreplass, sier Nordtun.

Færre velger realfag

De siste årene har stadig færre elever på studiespesialisering valgt realfag. I høst var det 34 prosent av elevene som valgte realfag som programområde, og det er også færre elever som velger realfag som program- og valgfag.

– Det norske samfunnet er avhengig av kompetanse i realfag, og det inkluderer mattekunnskaper. Flere bransjer sliter med å rekruttere nok folk med denne kompetansen. Derfor må vi snu utviklingen sier Nordtun.

Antall elever som velger den enkleste matematikken fortsetter å øke, mens stadig færre velger fordypning. Det vil gjøre at færre blir kvalifisert til å begynne på høyere tekniske utdanninger. Elevtallet i fordypningsfaget Matematikk for samfunnsfag er nå en tredjedel av hva det var for fem år siden. Kunnskapsministeren mener det er særs viktig at flere velger matematikk som fordypning.

– Etter at Høyre-regjeringen endret læreplanen i matematikk på videregående ser vi nå at elevene rømmer fra fordypning til den enkleste matematikken. Det kan ikke fortsette, derfor endrer vi læreplanene slik at Matematikk for samfunnsfag igjen blir attraktivt for elevene å velge, sier Nordtun.