Da er det uunngåelig at finanskrisen merkes, men hos OSO i Hokksund er man rimelig godt fornoyd, for fjorårsresultatet viser at OSO er i toppklasse når det gjelder å tjene gode penger på gode produkter. Fjorårets totalomsetning ble på 400 millioner kroner, med et resultat på ca 30 millioner.
– Totalomsetningen sank med 14 prosent mens eksporten sank med 27 prosent. England var verst og der er attpåtil pundet et problem. Men Norge går bra, selv om markedet er ned, og det er Norge vi lever av, forteller Sigurd Braathen til VVS-forum. – Nå ser det ut til at England har nådd bunnen og vi aner en liten oppgang.
– 70 prosent av markedet er rehabilitering, det vil si 84 000 av 120 000 beredere, fortsetter Braathen. – Nedgangen i det norske markedet skyldes hovedsakelig at det ble bygget 25 prosent færre boliger i fjor. Vi tapte nok noe markedsandel i 2008, men tok det igjen i 2009. Problemene i 2008 skyldtes at vår hovedproduksjonslinje ikke leverte syklustider iht. forventningene. Nå er alt på plass og vi produserer fem hundre beredere om dagen på linje 1 på to skift, det er 90 % av forventet. Totalt produserer vi 1400 beredere i året pr. mann, og det vitner om hoy effektivitet.
– Hva skjer med produktutvikling for OSOs produktsortiment, Sigurd Braathen?
– I produktutviklingsavdelingen er det mer liv enn noen gang, den er nettopp utvidet med fire mann, så nå er det åtte. Det som preger OSOs produktutvikling er en stadig strøm av forbedringer, og innimellom noen store fremskritt. Noe av det vi gleder oss over nå er samarbeidet med Waterguard om det systemet som vi kaller Waterguard System OSO Supersmart. Det var opprinnelig OSOs idé, men det er Waterguard som har utviklet systemet og betalt kostnadene. Til gjengjeld har Waterguard eksklusive distribusjonsrettigheter i minst tre år.
I tillegg har vi store forventninger til Super S med innebygget ekspansjonskar – SE 200 – som er en kjempenyhet med store fordeler for både bruker og installator, opplyser Braathen.
– Den største nyheten de siste årene var utvilsomt at vi innførte skumisolering som standard, fortsetter Braathen. – Skumisolerte beredere sparer enormt med energi.
– Så dere er fremdeles like opptatt av miljø?
– Vi er målrettet når det gjelder miljø. I fjor brukte vi 1,5 millioner kroner på miljøtiltak internt. Det er vedtatt at vi skal bruke fem prosent av fortjenesten til miljøtiltak. Et forholdsvis nytt tiltak er at vi har kjøling med elvevann som veksler mot pressen. Vannet går urørt tilbake til elven.
For å holde farten oppe planlegger OSO i år å investere ytterligere 25 millioner kroner i produksjonsanlegget. Det er slike kjempeinvesteringer som har gjort at OSO kan konkurrere på like fot – og vel så det – med hvem som helst, både når det gjelder pris og kvalitet:
– Standardberederen på 200 liter er billigere i Norge enn i resten av Europa. Ingen i verden slår oss på 200 liters rustfri, selv emaljerte mange steder i Europa er ikke billigere, sier administrerende direktør Sigurd Braathen