Alle som har tenåringsbarn vet at morgenstund er tull i grunn, det er ikke da de er på topp. Dette er noe lærere observerer hver dag, og stadig flere elever får for lite søvn og våkner ikke før utpå dagen, noe som går utover læringen. Dette er blitt mer utpreget de siste årene, og «skurkene» er dataskjermer,  mobiltelefoner, nettbrett og lignende som de unge bruker til å se film eller spille dataspill utover natten. Filmer som  vises på slike medier avgir lys med kald fargetemperatur. Den er ideell for å holde seg våken – også når man helst skal sove.

I 2013 fant søvnforsker Ingvild Saxvig ved Haukeland universitetssykehus at 8,4 % av ungdom mellom 16 og 19 år sliter med forsinket søvnmønster, som kan resultere i for lite søvn, dårligere skoleprestasjoner og «drop-outs»

– Her kommer teknologien til hjelp, opplyser Martin Rafdal, i Glamox Luxo Lighting. Det viser seg at varierende lysintensitet og fargetemperatur kan hjelpe elevene til å bli mer våkne, til å konsentrere seg bedre og til å slappe av.

– Det gjøres ved å ha intensivt, kaldhvitt «energilys» (650 lux, 6500 K), for å aktivere elevene på morgenen. Under prøver og arbeidsoppgaver brukes et kaldhvitt ”Fokuslys” (1.000 lux, 6 000 K), mens det under gruppediskjusjoner og etter prøver kommer på et normalt, varmhvitt lys på 300 lux og 2700 K

Resultatene som er oppnådd med dette er oppsiktsvekkende, fremhever Rafdal. – I Hamburg er det gjennomført studier ved tre barneskoler. 166 elever og lærere deltok og resultatet var: 36 % høyere lesehastighet, 45 % lavere feilrate og 76 % reduksjon i hyperaktivitet.

– Glamox Luxo Forskning har fulgt opp denne kunnskapen og utviklet det vi tror er verdens første justerbare hvite lys med LED-teknologi, opplyser Rafdal.
– Dette ble utprøvd på 13 elever i fjerde klasse på Hemsedal skole i 2014. Utprøvingen er gjort i samarbeid med Universitetet i Bergen, Haukeland Universitetsykehus og Nasjonalt kompetansetjeneste for søvnsykdommer

• Et viktig element i opplegget er at energilyset programmeres til automatisk å slå seg på ved skoledagens start og skal vare i hele den første undervisningstimen (45 minutter). Læreren skal ikke kunne slå av dette lyset den første timen.

Rafdal opplyser dette om resultatene med dynamisk belysning på Hemsedal skole: 

• Økt deltagelse i kommunikasjon og sosiale aktiviteter
• Økt tretthet om kvelden => bedre søvn
• Positiv effekt på allmentilstand og velvære.