Fra og med starten av desember er Brødrene Dahl medlem i Handelens Miljøfond. Nå går 50 øre per plastpose de selger til fondets miljøarbeid knyttet til plast.
– Med et årlig forbruk på ca. 500 000 plastposer håper vi vårt samarbeid med Handelens Miljøfond styrker fondets handlingsrom og øker bevisstheten om deres arbeid blant våre kunder og innen vår bransje, sier Dennis Knarvik, leder for kvalitet og bærekraft i Brødrene Dahl AS.
Viser vei for bransjen
Innen byggvarebransjen er allerede en håndfull aktører medlem i fondet. Fra før er COOP sine byggvarekjeder Coop Byggmix og Obs BYGG, samt Megaflis og Optimera med datterselskapet Montér, medlem. Derimot har ingen aktører fra VVS-bransjen tatt steget før nå.
– Som en stor aktør i sin bransje setter Brødrene Dahl en god standard og sender et viktig signal til sine konkurrenter. Vi er så glade for å få Brødrene Dahl ombord, og nå håper jeg resten av bransjen følger etter og blir med på handelens felles storsatsing innen plast og miljø, fortsetter Nordstrøm.
Som Norges største VVS grossist, er Brødrene Dahl opptatt av å være et godt forbilde for bransjen ved å blant annet ta tak i eget plastforbruk. Et av hovedfokusområdene er emballasje, med et delmål om å ha null plastemballasje innen inngående og utgående varedistribusjon. Strekkfilm og bæreposer utgjør de største volumene av plast i virksomheten, og har derfor vært et sentralt område for miljøtiltak de siste årene. I 2020 reduserte grossisten forbruket av strekkfilm med 30 prosent og sparte samfunnet for nesten 25 tonn plast. Mai 2021 ble strekkfilmen litt «grønnere» og består i dag av 50 prosent fornybar råvare.
Etter gode resultater fra miljøtiltak på strekkfilm, stod bæreposer for tur. Grossten har gått over til plastposer laget av 80 prosent gjenvunnet plast. Nå bidrar også selskapet med 50 øre for hver av disse nye plastposene til Handelens Miljøfonds arbeid med å redusere plastforsøplingen, øke plastgjenvinningen og redusere forbruket av plast.
– Vi er stolte over å bli medlem i Handelens Miljøfond og oppfordrer andre aktører innen vår bransje å følge etter. Stort sett bruker de fleste aktører en eller annen form for plastemballasje, enten det er til å beskytte produktene under transport eller at det gis ut i form av bæreposer ved salg av varer i kassa. Reduksjon av forbruk og overgang til bærekraftig emballasje står mest sannsynlig på agenda til alle, men å løse miljøproblemer knyttet til plast krever en felles innsats. Vi i Brødrene Dahl støtter Handelens Miljøfond og arbeidet som gjøres for å løse miljøproblemene knyttet til plast, sier Knarvik.