Til å lede denne prosessen har selskapet engasjert Marie Kristine Kolbu som HR- og markedskonsulent. Oppdraget tar hun i forbindelse med sin masteroppgave etter studier i Frankrike.
- Jeg studerte til en master i International Business ved IÉSEG School of Management i Lille, Frankrike fra 2011-2012, og skal nå skrive en masteroppgave basert på mitt opphold og mine oppgaver hos Armaturjonsson, sier Marie Kristine Kolbu.
¬ VVS-bransjen er en helt ny bransje for meg. Men det er alltid spennende å prøve seg på nye arenaer.
Kartleggingen er unnagjort
Kolbu startet første desember i fjor og har allerede kommet igjennom kartleggingsarbeidet. Dermed vet man hvor hver enkelt ansatt står, og hvilke behov og ønsker de ser for seg fremover.
- Informasjonen man nå sitter på, er svært verdifull med tanke på fremtiden og hva som bør iverksettes av tiltak, sier Kolbu.
Armaturjonsson har ansatte innenfor områdene administrasjon, salg, VVS-ingeniører, lager og konsulenttjenester. Hensikten med kartleggingen er å gi alle ansatte, uavhengig av hvilken rolle man har, muligheten til å utvikle seg videre gjennom ulike kurs som kan komplimentere deres erfaring og utdannelse.
Et omfattende arbeid
- Dette er en tung og kompleks satsing for en bedrift med 30 ansatte. Prosessen vil vare over flere år, og formålet er å kunne tilby hver enkelt ansatt fagkurs og andre relevante kurs som er med på å løfte kunnskapsnivået for dem selv, og for bedriften totalt sett. Dette skal være en lysbetont og god prosess for alle. Ingen skal føle at dette er ubehagelig og farlig. Derfor er det viktig å gjøre dette riktig fra første stund. Vi ønsker å vise at man har muligheter til å utvikle seg videre, selv om man har en spesifikk funksjon i bedriften. Alle ansatte i Armaturjonnson sitter i dag på masse kunnskap vi skal bygge videre på, påpeker daglig leder i Armaturjonsson, Kjell Bernt Kalland.
Kalland poengterer at det ikke nødvendigvis trenger å være kurs som kun er relatert til rørleggerfaget. Mulighetene er mange og det kan være alt fra språk-, data-, og salgsfremmende kurs. Er det noen som f.eks. ønsker å spesialisere seg mer innen økonomi er det også fullt mulig.
- Kompetanseplattformen er bygget på anerkjente modeller som brukes av store aktører som blant annet Mercuri International, sier Kalland.
Håper å være en attraktiv arbeidsgiver
Armaturjonsson håper en slik kompetanseplattform skal gjøre de til en attraktiv arbeidsgiver.
- Kunnskap er viktig for å gjøre oss til en attraktiv arbeidsgiver, ikke minst i forhold til oss som jobber her nå, men også med tanke på nyrekruttering. Jo mer solid vi fremstår utad, jo lettere er det å få tak i de rette folkene, sier salgssjef Øyvind Christiansen i Armaturjonsson.
- Med dette prosjektet får vi kartlagt bedriftens totale kompetanse. Da ser vi hvor vi står og hvor vi må styrke oss for å tette gapene som ganske sikkert også finnes i vår organisasjon.

HR- og markedskonsulent Marie Kristine Kolbu er godt i gang med å kartlegge kompetansebehovet i Armaturjonsson
Bygger omfattende kompetanseplattform
Armaturjonsson er i gang med å utvikle en omfattende kompetanseplattform som skal kartlegge kompetansenivået i bedriften. Intensjonen er å løfte kunnskapsnivået for hele virksomheten og ikke minst for den enkelte ansatte.
Denne artikkelen er over 8 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.