Knut Strand Jacobsen bebreider ikke på noen måte sine medlemmer, men han ser likevel et klart og større potensial ute blant medlemsbedriftene. De kan benytte seg enda mer aktivt av alle tilbudene som finnes internt i kjeden, men samtidig er Strand Jacobsen smertelig klar over hverdagen er krevende for rørleggerbedriftene.
Ytterligere fremgang
- Alle har mye å gjøre og det kan være vanskelig å prioritere riktig. Vi ønsker imidlertid å spille på lag med medlemmene og bevisstgjøre mulighetene som finnes. På sikt vil det gi større inntjening og være verdiøkende, mener Strand Jacobsen som retorisk legger til at kanskje er aktivitetsnivå noen ganger er for høyt...
Nå står det ikke akkurat dårlig til med Comfort-medlemmens innsats. På Gardermoen har over 400 personer vært samlet til kick off etter å ha lagt bak seg et godt år i 2011. Nå skal man forberede seg på ytterligere fremgang, få flere medlemmer og skape ny vekst gjennom å overføre kunnskap til hverandre. Januar-måned var rent salgsmessig kanonbra for kjeden, så starten på 2012 tyder på at Comfort fortsetter i samme positive sporet.
Store nok til å være gode
- Vi skal ikke bli størst i antall medlemmer, for alt det gode arbeidet som er utført i mange år nå hadde nok ikke vært mulig å gjennomføre med 300 medlemmer, men en viss tilvekst av nye, gode medlemmer er vi alltid på jakt etter. Vi er for øyeblikket store nok til å være gode, fastslår administrerende direktør.
Comfort-kjeden består i dag av 97 medlemsbedrifter. I tillegg kommer 26 medlemmer som ikke har ren butikk. Kjeden har 60 leverandører og samarbeider med fire grossister. Medlemmene har en såkalt Comfort-base med 150 000 artikler å plukke fra, får kampanjehjelp, egen katalog, det finnes egen score for hvordan medlemsbedriftene ter seg og man har bevisst satset på et transparent bonussystem.
Ingen innlåsningseffekt!
- Som man vil forstå er det smart å være med i år kjede. Vi har blant annet flate, små bonuser. Vi skal opptre ærlig og det skal være enkelt hos oss, sier Strand Jacobsen.
- Nettopriser er dere med andre ord ikke tilhengere av?
- Nei, det er vi ikke, men bonusene skal ikke ha såkalt innlåsningseffekt. Vi må følge loven og det er vi ekstremt oppatt av. Akkurat på det punktet kan kanskje ikke alle kjedene si det samme.
Comfort handlet for 478 millioner kroner hos grossistene i fjor, mens direkte leverandører sto for 122 millioner kroner av omsetningen. Totalt ble et altså 600 millioner kroner. Grossistkjøpene økte med åtte prosent, mens den andre gruppen hadde en omsetningsvikt på tre prosent sammenlignet med 2011. Bakgrunnen for tilbakegangen var at Comfort kvittet seg med flere direkteleverandører.
Mange nye leverandører
Nye leverandører hos Comfort i år er: Duravit, Interforum, Klart Vann, Turiform, Terrigeno og Viking Bad.
- Ikke noe av dette er billige produkter, men de vil alle løfte oss i konkurransen med de andre i markedet, fastslår Knut Strand Jacobsen.
Comfort satser fortsatt mye på TV-reklame. Ca. 25 prosent av markedsbudsjettet går til dette formålet og TV 2 er valgt som hovedsamarbeidskanal. Radioreklame bruker man også en god del penger på og kampanjen som gikk på P4 i januar ble kåret til ”Sølvmikken”, så Comfort er innovative og satser friskt.
Nettet er populært
Nettet brukes også flittig. Comfortørene er ganske flinke til å bruke intranettet, for 876 brukere registreres hver dag i snitt. www.comfort.no har 1 700 unike brukere hver dag og antallet er stadig økende. 53 av Comfort-butikkene har nå opprettet egen lokal side.
- Vår nye katalog er basisredskapet i markedsføringen, men vi er til stede på mange plattformer, jobber med DM, hjelper til med plakatering og butikkinnredning. Vi har klart å redusere kostnadene på innredning med 40 prosent og 67 av 97 butikker har allerede ny innredning. De jobbes godt på alle felt, men vi bestreber oss altså på å bli enda bedre, understreker Knut Strand Jacobsen.
Denne ukes kick off var det 33 arrangementet i rekken av slike treff i Comforts regi. Det er bare for medlemmene å avsette tre dager i uke 7 neste år også. Knut Olav Strand Jacobsen strutter av selvtillit og gleder seg allerede!