For få år siden kom et EU-direktiv som innebar at en del modeller av direkte elektriske varmtvannsberedere skulle forbys. Det ville vært en katastrofe for norske produsenter, men katastrofen ble avverget i siste liten. I september 2013 ble direktivet vedtatt, ERP-direktivet (Energy Reducing Product), men uten de ytterst negative konsekvensene som innebar forbud, men gjør at elektriske beredere må merkes som dårligere. Denne merkingen tilsvarer det vi er vant med fra produkter som kjøleskap, der det nå er en selvfølge å velge et produkt med A-merke.

– Dette direktivet kan vi leve med, sier administrerende direktør Sigurd Braathen i OSO Hotwater.
– Kriteriet for elektriske beredere er varmetap. Når direktivet trer i kraft i 2015 må beredere merkes med varmetap. For indirekte beredere er kriteriet også energikilde. I høringsrunden fikk NVE og Norske produsenter i fellesskap inn en bemerkning om at tankene kan merkes én størrelse mindre enn de er. I 2017 blir det ulovlig å selge de dårligste berederne. Ingen elektriske beredere kan få bedre merke enn C, og selv det er vanskelig å oppnå. Det er imidlertid ikke noe stort problem i Norge fordi vi bruker vannkraft. Jo mer miljøvennlig energikilde, jo bedre energimerkinge.

– Hvor godt er OSO forberedt på å levere andre typer beredere?
– Vi har vært veldig aktive med produktutvikling i mange år, slik at vi nå har dedikerte produkter for alle energikilder og beredertyper: høytemperatur, lavtemperatur for alle mulige varmepumpekonfigurasjoner, solvarmebasert og med og uten
romvarme.

– Dere har i mange år vært aktive på det europeiske marked. Hvordan er situasjonen der nå, Sigurd Braathen?
– Europa er ikke så attraktivt som før. England var lenge svært bra, på det beste var vi den tredje største leverandøren i England. Men da krisen kom i Europa måtte vi gi fra oss markedsandeler og salget i England er mer enn halvert siden toppåret. Men nå er situasjonen litt lysere i England, og vi skal gjenerobre vår tidligere posisjon. Det kan vi klare hvis pundet fortsetter å styrke seg.

- Hvordan har det gått med satsningen i USA?
- I USA selger vi under privat varemerke, det er årlig en del tusen innertanker av rustfritt stål. I USA brukes det mye emaljerte varmtvannsberedere.

- Andre berederprodusenter satser på varmepumper, men dere har valgt å gå bort fra dette markedet. Hvorfor det, Braathen?
- Fordi det markedet blir så stort at det vil eies av internasjonale giganter. Vi ville aldri kunne konkurrere med selskaper som kjøper 500 000 kompressorer i slengen. Vi tror markedet kommer til å bli dominert av de store aktørene innen varme og kjøling, og vi har ambisjoner om at de skal gjøre det med komponenter produsert i Hokksund. Vi leverer tanker, innertanker og ferdig isolerte tanker til utenlandske produsenter av varmepumper. I det lange løp vil vi tjene mer på å samarbeide med gigantene enn ved å konkurrere med dem.