Moderne styresystemer for inneklima byr på mengder av informasjon og muligher for styring. Det er således mye å hente i energigevinst ved riktig drift av de ulike tekniske installasjonene og disponering av energibruk.

Men mye tyder på at systemene fort kan bli for omfattende og kompliserte å bruke. Dette kan føre til at de ikke blir fulgt opp skikkelig, med energitap og dårlig kontroll som resultat.

- Det virker som om bransjen er klar over faren som ligger i dette, derfor lages det nå langt enklere brukergrensesnitt, der elementære signaler, nesten som trafikklys forteller om energitilstanden. Lyser det grønt er alt ok og bygget er friskmeldt. Lyser det rødt et sted kan man dykke ned i problemet, eventuelt med litt assistanse, og løse det, sier salgs- og markessjef Torgeir Mikalsen ved YiT, som nå legger mye ressurser ned i å tilby mer brukervennlige løsninger.

Økt bevissthet
Det har blitt stadig mer utbredt å bringe ventilasjon og klimaanleggene "et nivå opp", og inn i den sentrale driftskontrollen, der alle tekniske anlegg drives og styres av en felles datasentral. Mange har sogar dette som en kommunikasjonsmessig integreret del av FDV-systemet.

- Dette er vel og bra, men i det daglige trenger man ikke gå dypt i problematikken, det blir for komplisert. Da er det bedre at fagfolk på forhånd sørger for at anleggene er "tunet" til enhver tid, og at overvåkning skjer enkelt, via helt enkle signaler, slik at f.eks. energilekkasjer eller feil blir oppdaget, forklarer Mikalsen, som tar et eksempel fra et nytt bygg for Luftfartstilsynet i Bodø. Under "tuning" av anlegget fant man ut at under visse forhold var energimengden som skulle til for å drive varmepumpene av en slik art at det ikke lønte seg å bruke de, det var bedre å koble de ut. Trolig ville man ikke ha oppdaget dette under vanlig drift.

- Det ligger fortsatt store muligheter i å hente gevinst i å drive anleggene riktig, men mekanismenen er så kompliserte at dette bør ligge temmelig fast. Driften bør med andre ord heller være fokusert på trygghet og rask oppdagelse av feil, sier Mikalsen.


Oppdateringer
I det siste er det også begynt å komme enklere brukergrensesnitt som er åpent mot flere kanaler, som mobil, lesebrett osv. Dette gjør at man til enhver tid kan vite hvordan energitilstanden er.

- Tidligere var det gjerne egne servere som sto i bygget, men som kanskje trengte oppdatering og oppfølging for å yte og kunne brukes. Dette krevde stor oppmersksomhet - og faren for at anlegget ikke ble passet på var stor. I dag er det vanlig med innlogging via nettet, der firmaer som YiT sørger for oppdatering og fornyelse til enhver tid. Da blir kontrollen tilgjengelig og enkel og er i stadig utvikling.

For å lage mer brukervennlige systemer har bransjen hentet nye ideer fra økonomistyring og helse.

- Innen regnskap og økonomi skiller man mellom røde og grønne tall. Via kontrollsystemer får man beskjed når det oppstår lekkasjer, dersom noen poster avviker, som hvis sykefraværet øker eller salget svikter. Mye av det samme gjelder for energianlegg, det viktig er å ha trygghet og oversikt, å vite om bygget er frisk, uten å måtte pløye gjennom rapporter. Man bør kunne få et tall som forteller om tilstanden, på en enkel måte, som fra 1 til 10, forklarer Mikalsen.