Statsbygg bygger på oppdrag fra Kulturdepartementet nytt nasjonalmuseum for kunst, arkitektur og design på Vestbanen i Oslo.
Statsbygg har gjennomført programmering, planprosess, plan- og designkonkurranse og forprosjekt med ekstern kva-litetssikring (KS2. 6. juni i fjor godkjente Stortinget prosjektet, og om noen dager starter omlegging av infrastrukturen.
Det er mange instanser involvert i utbyggingen, og Statsbygg er avhengig av et godt samarbeid med både Hafslund, vann- og avløpsetaten, bymiljøetaten og Statens vegvesen.
En av de største utfordringene i første omgang er omleggingen av fjernvarme i Munkedamsveien.
Dette er en kritisk aktivitet hvor alt må gjennomføres i løpet av et lite tidsvindu til sommeren. Først skal Statsbygg gjøre alt det forberedende arbeidet, så vil Hafslund komme inn og koble om fjernvarmeledningene.
I løpet av neste uke skal flere entrepriser legges ut, blant annet entreprise på bygging og graving, og på rigg legges ut i løpet av den kommende uken. Og i løpet av høsten kommer boringsentreprisen.
Rambøll er rådgiver innenfor fagene bygg, geoteknikk, elektro, VVS, brann og akustikk.
Fra oppstart nå i februar vil det ta lang tid før det er mulig å se et hus reise seg
Nasjonalmuseet er et av de største museene som bygges i dag. Det blir på over 54.000 kvadratmeter, og prisen er på 5,3 milliarder kroner. Det blir dermed det dyreste kulturbygget i Norge.
Kilder: Statsbygg og TU.no
Se video av prosjektet:
Fjernvarmen utfordrer byggestart
Alt går etter planen med oppstart av nytt nasjonalmuseum i Oslo. Vestbanetomta er klar, men fjernvarmen er den første utfordringen.
Denne artikkelen er over 8 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.