Vann- og avløpsområdet kommer spesielt dårlig ut i testen. Forbrukerrådet har spurt kommunene om gebyret for en enebolig på 150 kvadratmeter med et årsforbruk på 150 m3 vann. Av relevante funn kan vi nevne:
• 65 av 150 testede kommuner (43 prosent) har tilgengelig pris på vann- og avløpsgebyr på sine nettsider.
• Av totalt 900 priser som man har lett etter på kommunenes nettsider, er det bare 222 tilfeler (25 prosent) av prisene på nettsidene som er identiske med prisene som oppgis på e-post. PÅ vann og avløp er det avvik i tre av ti priser.
• Hver sjette kommune oppgir vann- og avløpsgebyr uten merverdiavgift i e-post til Forbrukerrådet – og også uten å fortelle at me4rverdiavgift ikke er inkludert.
- Som minimum må kommunenes gebyrforskrift og gebyrregulativ være lett tilgjengelig på kommunenes nettsider, fastslår Forbrukerrådet.
Organisasjonen Norsk Vann har hele tiden hatt god dialog med Forbrukerrådet om dette og Norsk Vann vil snart komme med en veiledning til kommunene om blant annet VA-gebyrer og informasjon.