Hele lagerområdet er hundre tusen kvadratmeter stort. Det er tretti tusen kvadratmeter varmtlager, ti tusen kvadratmeter kaldtlager og resten er utelager. I lagerautomaten for småvarer som betjenes fra fem ulike plukkstasjoner hvor hver kan plukke inntil ti ordre samtidig, er det førti tusen plastbokser med ulike varer.
 
– Leveransen av disse boksene fyllte tre trailere, forteller Logistikkdirektør Odd Hannestad.

Saken fortsetter under bildet:

Logistikkdirektør Odd Hannestad er meget godt fornøyd med det nye sentrallageret på Gardermoen, både med tanke på anleggets funksjonalitet, men ikke minst beliggenhet.

Lageret kjører to skift og betjenes av cirka 150 medarbeidere. Omlag 40 av disse fulgte med på flyttelasset fra Langhus. De omgås hver dag cirka 32000 lagerførte artikler fra flere fagområder. På sikt regner Hannestad med at det vil øke til cirka 40000 artikler. Hver eneste dag kommer og går cirka 100 biler med varer. Omtrent halvparten med varer inn og halvparten ut. Varene plukkes til klokka 23 på kvelden og kjøres om natta til ulike droppunkter (terminaler) rundt om i landet. Der skjer en omlasting på mindre biler, som bringer varene ut til kunder. I den prosessen produseres også pakkseddelen kunden skal ha.

Utenom arbeidstiden har lageret en vaktordning så det er mulig å hente ut varer 24 timer i døgnet året rundt ved behov. Innen to timer etter at vakttelefonen er besvart, skal varen kunne leveres ut fra sentrallageret.

-Gøy å åpne nytt lager
- Det er gøy å åpne nytt lager, men det som ikke er behagelig i den prosessen er å legge ned syv regionslagere (Ulsteinvik, Ålesund, Trondheim, Porsgrunn, Forus, Langhus og Ulfsrud) og si opp folk der, forteller Hannestad, som har et års fartstid som Logistikkdirektør i Ahlsell.

Ahlsell`s nye logistikk er bygget opp på samme måte som i Sverige. Likevel er det stor forskjell på Norge og Sverige i denne sammenhang.
– Norge er ulikt Sverige på mange måter, blant annet geografi, og det virker ikke som svenskene helt forstår hvordan ting fungerer i Norge, sier Hannestad.

Lageret ble tatt i bruk i oktober i fjor, men Langhus stengte ikke dørene før i april i år. Med andre ord en myk overgang og Hannestad er fornøyd med resultatet så langt.
– Vi har en servicegrad på 98 %. Det betyr at 98 av 100 ordre er fullevert innenfor vårt varespekter på 32000 artikler, konstaterer han.

Lokalisering
Plasseringen av lageret et steinkast fra Gardermoen er ikke tilfeldig. Hannestad forklarer tanken som ligger bak, - Plasseringen er unik. Kjøretiden fra lageret til droppunkter og kunder er gitt (kjøretid med bil inkludert hvilebestemmelser), ordrestopptidspunktet har salget i samarbeid med kundene bestemt, og leveringstidspunktet skal også være innenfor angitt tid. For å få den kabalen til å gå opp, er det bare å sette seg ned med kartet og plassere utgangspunktet. Hannestad mener de har valgt riktig plassering, også i forhold til bemanning av lageret.
– Da vi søkte etter folk fikk vi over 200 søknader, forteller han. Og vi har ansatt mye bra folk.

Miljøvennlig
Lageret har vannbåren varme og energikilden er vann fra grunnen. – Det er boret fire energibrønner på tomten, forklarer Hannestad. Mellom alle reolene som stort sett går fra gulv til tak med takhøyde på 12 meter, er det rekker med lysarmaturer. Disse styres av bevegelsessensorer og reduserer lyset ned til 2 % styrke når det ikke er plukk i reolene. Og alt avfall behandles som det skal.
– Engangspaller males opp til flis og selges, forteller Hannestad da vi vandrer ute mellom rør, avfallscontainere og asfaltmaskiner.  Vi måtte grave opp vannledningen og isolere den, forteller Hannestad. Det er det som nå asfalteres.
– Vannledningen var lagt på to meters dybde, uisolert – som visstnok er i henhold til forskriftene. Men uker med ned mot minus tretti grader i vinter på brøytet område med mye trafikk resulterte i at vannet frøs, forteller Hannestad, og legger ikke skjul på at det skapte en del problemer.