140 ledere i internasjonale bygg- og anleggsselskaper fra 25 land, inkludert Norge, har deltatt i undersøkelsen.

Marginene i bygg- og anleggsbransjen har falt de siste årene, og de fleste selskapene måtte redusere prisene i 2010. I EMA-området som inkluderer Norge, Europa og Afrika har nær en tredjedel måttet redusere prisene ned til et nullmargin-nivå i løpet av de siste 12 månedene. En tredjedel gir nå anbud med lavere forventede marginer enn før. Til tross for dette, og med fortsatt økonomisk usikkerhet i de fleste markeder, viser undersøkelsen at mange ledende aktører har positive forventinger for 2011. Nær halvparten forventer økte ordrereserver, en av ti tror på kraftig økte ordrereserver og en tredjedel forventer økt bemanning.

-  Bygg- og anleggsbransjens rammebetingelser i Norge og resten av verden er komplekse og under kontinuerlig forandring. Kravene til effektivitet, kvalitet og rentabilitet er høye, og kostnadene skal holdes nede. Det er likevel betydelig optimisme å spore. Undersøkelsen viser at kritiske suksessfaktorer for å møte fremtiden er økt fokus på risikostyring, ekspansjon på nye områder, samt å bevissthet på viktigheten av å ha en organisasjon med kompetente ansatte, sier partner Svein Wiig i KPMG.

Mer risikostyring, utdanning og ekspansjon
Undersøkelsen viser at den vedvarende økonomiske nedturen, og påfølgende innstramminger, har skapt et behov hos bygg- og anleggsselskapene til å utvikle modeller for å forutse konjunkturskifter og styre risiko bedre.

Undersøkelsen viser at risikostyring er viktigere enn før. 77 prosent mener de i dag har avanserte modeller for å håndtere dette. I tillegg har er rekke ledende aktører utviklet nye, integrerte tjenester og ekspandert til nye markeder for å oppnå vekst.

-Viljen til å restrukturere og ekspandere i nye markeder kan være forskjellen på kraftig vekst eller å så vidt overlevelse. Det er lite sannsynlig at marginene for tradisjonell byggevirksomhet vil øke, så reposisjonering kan være viktig og nødvendig, fortsetter Wiig.

Viktigere med omdømme
Undersøkelsen viser videre at offentlige hjelpepakker har hatt liten effekt, spesielt i EMA-området og Amerika. Likevel har nye offentlige regler og krav, gitt noen uforutsette fordeler. 

-  Økt fokus på verdier kan øke selskapenes omdømme. Dette blir stadig viktigere for å tilslag på anbud i en rekke markeder. Kunder er mer opptatt av om utbyggere er aktører som tar samfunnsansvar. Et godt omdømme, gode interne verdier, sikkerhetsprogrammer samt samfunnsansvar er ifølge undersøkelsen, viktigere for å vinne nye oppdrag, sier Svein Wiig