Futurebuilt har nå sendt ut sin årsmelding 2013, en status over gjennomførte prosjekter, pågående prosjekter og kommende prosjekter. En rekke fremtredende personer innen både politikk og byggenæring gir i meldingen ros til Futurebuilt, og fremhever betydningen av arbeidet som legges ned gjennom programmet som startet opp i 2010 og skal gå frem til 2020.

Programmet er et bredt partnerskap mellom Oslo, Bærum, Asker og Drammen kommuner, Husbanken, Enova, Miljøverndepartementet, Direktoratet for byggkvalitet, Transnova, Grønn Byggallianse og Norske arkitekters landsforbund. FutureBuilt er en del av Framtidens byer.

FutureBuilts visjon er å vise at det er mulig å utvikle klimanøytrale byområder og arkitektur med høy kvalitet.

I denne perioden har FutureBuilt har som mål å realisere 50 forbildeprosjekter med minst 50 prosent redusert klimagassutlipp, å være et utstillingsvindu nasjonalt og internasjonalt og å  stimulere til nyskapning og endret praksis. I rapporten beskrives 24 forbildeprosjekter som er i gang på ulike stadier.

Innledningsvis skrives det at menneskeskapte klimaendringer er en av de største utfordringene vi står overfor,  og at utslipp av klimagasser må reduseres dramatisk. Dette får store konsekvenser for byutvikling og arkitektur.

Meldingen viser til at utbyggerne helt frivillig forplikter seg til å levere bygg med høyere  kvalitet og lavere klimagassutslipp enn det byggeforskriftene krever. Oppsiden er både godt omdømme  og markedsmessige fordeler. Mens FutureBuilt  er et nasjonalt utstillingsvindu, er BREEAM et internasjonalt miljøklassifiseringssystem. Her ligger det til rette for gode synergier.

FutureBuilt  har så langt dokumentert miljøegenskapene  i forbildeprosjektene gjennom et klimagassregnskap, men ser nå økende interesse hos byggeierne for sertifisering etter BREEAM-NOR. Både Entra, Omsorgsbygg, Oslo Areal, NCC og Uloba er samarbeidspartnere som ønsker å BREEAM-sertifisere sine forbildeprosjekter.

FutureBuilt har derfor  laget en “inngang”  til BREEAM-NOR. Et prosjekt  som ønskes  å kvalifisere for FutureBuilt gjennom BREEAM-NOR må tilfredsstille gitte minimumsnivåer for energi, materialbruk og transport i henhold til BREEAM-systematikken.

FutureBuilt kan vise til at Norges største byregion har for alvor tatt opp kampen for en grønnere framtid. Byaksen Oslo - Drammen er komplett med Bærum og Asker som partnere i programmet.

Til dette uttaler Bård Folke Fredriksen, byråd for byutvikling i Oslo kommune i et intervju i rapporten, at miljøutfordringene er grenseløse. Kommunegrensene spiller ingen rolle. FutureBuilt har skjønt dette og gjør miljøsamarbeidet bedre.

Videre sier han at  klimavennlig byutvikling er høyaktuelt for kommunene Oslo, Bærum, Asker og Drammen. Partnerskap i FutureBuilt gir dem kompetansen, nettverket og virkemidlene de trenger. For FutureBuilt er det gull verdt å ha med fire av fem kommuner på aksen Oslo-Drammen. Og helt i tråd med den opprinnelige ideen om å utvikle klimavennlige bygg og byområder langs Norges tyngste kollektivakse.

– Vi må begynne et sted. Vi politikere forholder oss til store strategier. Forbildeprosjekter er konkret læring. Det liker jeg godt med FutureBuilt, sier Folke Fredriksen.

Oslo bystyres vedtak om "Grønne bygg", lansert i 2010, lyder som følger: ”Alle kommunens nye bygg skal oppføres med passivhusstandard, fra og med 2014.”

Vedtaket fikk fart på aktørene, påpeker rapporten, deriblant Undervisningsbygg, som var raskt ute med å utvikle sitt første pilotprosjekt, en gymsal på Østensjø skole. Piloten ga verdifull kompetanse, og da FutureBuilt litt senere søkte etter samarbeidspartnere til utvikling av forbildeprosjekter, var både Utdanningsetaten og Undervisningsbygg kjappe med å hive seg på. Aller først fikk Veitvet og Gran grønt lys, så Bjørnsletta skole, som nå er under bygging. Her er Utdanningsetaten bestiller og Undervisningsbygg leverandør.

Deretter kom også Stasjonsfjellet skole med. Denne skal rehabiliteres. Med forbildestatus i FutureBuilt forventes høye miljøambisjoner, ikke bare knyttet til skolenes materialbruk og energiforbruk, men også når det gjelder uteområder og transport.

– Reglene om at hvert enkelt byggeprosjekt skal halvere utslipp er tøff, men skjerpende, konstaterer Bodil Motzke, miljørådgiver i Undervisningsbygg som trykkes i rapporten.

Som konkret eksempel på samarbeid viser rapporten til Oslo Areal som har som mål at Grensesvingen 7 på Helsfyr skal bli Norges mest miljøvennlige, rehabiliterte kontorbygg. Klima- og forurensningsdirektoratet (Klif) blir leietager.

– Gjennom å delta i FutureBuilt får vi praktisk erfaring med miljøvennlig  rehabilitering og langt mer kunnskap enn om vi skulle gått på kurs, sier Gunnar Moen, prosjekt- og driftsdirektør i Oslo Areal et intervju i 2013-meldingen.

Fire statsråder har også fått si sitt i intervjuform. Olje- og energiminister får spørsmålet om hvordan kan FutureBuilt være et redskap for å realisere departementets klimamål?

- Jeg er opptatt av at fremtidens bygg skal være energieffektive. For det første skal vi begrense klimagassutslippene. For det andre er jeg opptatt av å redusere bruken av energi og særlig el i bygg, i et forsyningssikkerhetsperspektiv.

- Jeg er opptatt av å nå dette gjennom innovasjon og mangfold i måten vi bygger på og de løsningene vi velger, slik at vi ikke binder oss til ett byggekonsept. Det er som kjent mange veier til Rom, og jeg tror det er fornuftig at vi holder mulighetene åpne for flere gode løsninger. Vi må sørge for å hente inn erfaringer slik at vi er trygge på løsningene som skal være framtidens standarder. Systemet må være robust over tid.

- Sammen med bl.a. Enova og Framtidens byer, har Future Built derfor en viktig rolle i å få frem spennende pilotprosjekter med høye energiambisjoner.

- Forbildeprosjekter er viktige prosjekter for å skaffe læring og å både øke og spre kunnskap og kompetanse i byggebransjen. Det er også viktig at FutureBuilts portefølje med forbildeprosjekter representerer bredde og bidrar til innovasjon i byggebransjen, slik at ulike løsninger blir prøvd ut, sier oljer- og energiministeren i intervjuet som avslutter den 74 siders årsmeldingen for 2013 fra Futurebuilt.

Les FutureBuilts årsmelding (PDF).