Driftsingeniører samler inn og analyserer driftsdata via internett og sender ut kvalifisert personell ved behov.
Tanken er å tilby byggeiere og -driftere en fullserviceløsning hvor vi tar ansvar for alt som skal til for å holde teknikken i gang, sier Steinar Holm, konserndirektør for eksisterende bygg i GK Gruppen og ansvarlig for konseptet.
La meg forenkle litt, sier Holm. Næringsbygg har i all hovedsak SD -anlegg for overvåkning og kontroll. Vi opplever at de fleste bruker disse systemene i et begrenset omfang. GK kan gjennom vår driftssentral logge på og sørge for at investeringen i SD-anlegg gir avkastning gjennom bedre drift og lavere kostnader.
I mange moderne bygg finner man driftskritisk teknikk. For eksempel kan et stopp av en kjølemaskin få store økonomiske konsekvenser dersom den skal i vareta fryste matvarer eller dataservere.
GK kombinerer driftssentralen med landets største serviceorganisasjon og tilbyr alt av nødvendig service og vedlikehold samtidig.
Utbredelsen av nye ting som er koblet til via Internett, har åpnet for enklere innsamling av driftsdata. Det som ikke har endret seg, er at teknikk fremdeles krever jevnlig ettersyn og det er her vi ser muligheten, påpeker Holm og fortsetter:
Vi vet at mange er interessert i å legge alt av service ut til en ekstern profesjonell aktør. GK kan påta seg det fulle ansvaret for at teknikken vedlikeholdes og oppfyller alle myndighetskrav. Vi får et mer detaljert bilde av hva som er feil og kan vurdere om det er en elektriker eller en kuldetekniker som skal sendes ut. Dermed unngår man kritiske driftsstans og overraskende kostnader. Det er effektivt for kunden og effektivt for oss.
Vellykket pilotfase
GK har hatt en pilotfase med flere testkunder allerede. Oppsiden har vært større og utfordringene færre en fryktet.
Det er ikke vanskelig å overvåke driftstilstander. Utfordringen er at ingen setter av den lille tiden som kreves til å gjøre det. Når vi har satt dette i system, og har en avdeling med ingeniører som har dette som eneste oppgave, er det lett å bli god. Vi kan også sammenligne driftstilstander mellom ulike kunders bygg og avdekke mistenkelige forhold før det oppstår feil. Det er også mye energi å spare på riktig drift, påpeker Holm.
Tanken er å tilby byggeiere og -driftere en fullserviceløsning hvor vi tar ansvar for alt som skal til for å holde teknikken i gang, sier Steinar Holm, konserndirektør for eksisterende bygg i GK Gruppen og ansvarlig for konseptet.
La meg forenkle litt, sier Holm. Næringsbygg har i all hovedsak SD -anlegg for overvåkning og kontroll. Vi opplever at de fleste bruker disse systemene i et begrenset omfang. GK kan gjennom vår driftssentral logge på og sørge for at investeringen i SD-anlegg gir avkastning gjennom bedre drift og lavere kostnader.
I mange moderne bygg finner man driftskritisk teknikk. For eksempel kan et stopp av en kjølemaskin få store økonomiske konsekvenser dersom den skal i vareta fryste matvarer eller dataservere.
GK kombinerer driftssentralen med landets største serviceorganisasjon og tilbyr alt av nødvendig service og vedlikehold samtidig.
Utbredelsen av nye ting som er koblet til via Internett, har åpnet for enklere innsamling av driftsdata. Det som ikke har endret seg, er at teknikk fremdeles krever jevnlig ettersyn og det er her vi ser muligheten, påpeker Holm og fortsetter:
Vi vet at mange er interessert i å legge alt av service ut til en ekstern profesjonell aktør. GK kan påta seg det fulle ansvaret for at teknikken vedlikeholdes og oppfyller alle myndighetskrav. Vi får et mer detaljert bilde av hva som er feil og kan vurdere om det er en elektriker eller en kuldetekniker som skal sendes ut. Dermed unngår man kritiske driftsstans og overraskende kostnader. Det er effektivt for kunden og effektivt for oss.
Vellykket pilotfase
GK har hatt en pilotfase med flere testkunder allerede. Oppsiden har vært større og utfordringene færre en fryktet.
Det er ikke vanskelig å overvåke driftstilstander. Utfordringen er at ingen setter av den lille tiden som kreves til å gjøre det. Når vi har satt dette i system, og har en avdeling med ingeniører som har dette som eneste oppgave, er det lett å bli god. Vi kan også sammenligne driftstilstander mellom ulike kunders bygg og avdekke mistenkelige forhold før det oppstår feil. Det er også mye energi å spare på riktig drift, påpeker Holm.