Brødrene Dahl
Administrerende direktør Arne-Erik Olsen sier til VVS-forum at grossistmarkedet i fjor vokste 12,7 prosent, ”og vi har ikke vokst mindre”. Også første halvår 2008 har vært godt.

– Markedet preges av nedgang i nybygg, men vi har tre ben å stå på, opplyser Arne-Erik Olsen: det er industri, VA og VVS.

Industri går fint, og VA/infrastruktur holder seg på et høyt nivå. VVS-markedet fremover er derimot mer usikkert fordi nybyggingen av boliger går ned. Til gjengjeld er det et oppdemmet behov for rehabilitering og reparasjon, og det vil fange opp noe. Dertil kommer at varme er et voksende marked. I hvilken grad dette kompenserer for nedgangen i boligbygging gjenstår å se.
I følge tall offentliggjort i Dagens Næringsliv 4. juni i år omsatte Brødrene Dahl AS i 2007 for 4.339 millioner kroner, med et driftsresultat på 344 millioner. Hele virksomheten i Norge som inkluderer datterselskapene, altså ”konsernet” BD, hadde en omsetning på 4.839 og driftsresultat 417 millioner. Brødrene Dahl AS er den eneste av de tre store grossistene som tjener penger.
Om utsiktene for 2. halvår sier administrerende direktør Arne-Erik Olsen: Vi er forsiktige optimister.

Høiax AS
Administrerende direktør Thomas Buskoven har kunnet vise til sterk vekst og gode resultater for Høiax AS i mange år, og første halvår ble meget bra, forteller han til VVS-forum:
– Vi har det godt, det var god vekst i første halvår. Vi merker nedgangen i boligbygging, men for oss er utskiftning den største delen, så vi er ikke veldig påvirket av byggekonjunkturer. Vi gjør det også meget bra på eksport. I dag har vi en bred plattform med varmepumper, tappevann og varmeprodukter. Høiax omsatte for 152 millioner kroner i 2007.

OSO Hotwater AS

Også hos Buskovens konkurrent på Hokksund går det for fullt. Viseadministrerende direktør Sigurd Braathen opplyser at OSO Hotwater har hatt et godt første halvår, med en vekst på 4-5 %. Det ga en omsetning i første halvår på 240 millioner kroner.
– En av våre største utfordringer er råvarer, både tilgang og pris, opplyser Braathen videre. – Det er knapphet på stål på verdensmarkedet og det siste året har prisen gått opp hver måned. Samtidig gjør våre avtaler at vi ikke kan endre prisene mer enn to ganger i året.

OSO Hotwater har hatt en sterk vekst på eksportmarkedene og står nå foran en storlansering i England.
– Vi satser i England med Super S-serien, det skjer nå i august, forteller Sigurd Braathen. – Den modellen vi lanserer i England er en reell videreutvikling av S-serien, fordi forskriftene i England stiller mye hardere krav enn i Norge. Blant annet skal det være trykkreduksjonsventil, tilbakeslagsventil og ekspansjon fra berederen integrert.

– Utfordringen vår i England er at kronen er sterkere enn på 20 år. Det er ille for oss som eksportører når pundet går ned fra 13 til 10 kroner. Samtidig er det engelske markedet sterkt preget av subprime-krisen. Markedet har falt dramatisk, og det er over 20 lokale berederprodusenter i England. Men – vi har et bedre produkt, og klarer oss bra alt tatt i betraktning, sier Sigurd Braathen.

Norsk Rørallianse

På Jessheim sitter Steinar Kjærstad og smiler. Han er daglig leder av Norsk Rørallianse og kan fortelle at ”det har vært et veldig bra første halvår, all time high”.
– NRA-bedriftene lever i hovedsak av store prosjekter og har hatt en økning som er langt over hva bransjen har hatt. Flere av bedriftene er midt i kjempeprosjekter og status etter første halvår er kjempebra, opplyser Kjærstad.
– Det blir strammere, men ordreinngangen er god. Vi vil ikke merke så mye til nedgangen i boligmarkedet, men det kan føre til større konkurranse på det markedet vi betjener. Det har vært overopphetet.


”All time high” for Norsk Rørallianse og Steinar Kjærstad.

Oras Armatur AS

Markedssjef Kåre Astrup opplyser til VVS-forum at Oras Armatur AS har hatt et godt første halvår.
– Vi er mer spent på annet halvår. Men selv om markedet går ned betyr det ikke nødvendigvis at vi følger med. Vi har tidligere styrket vår markedsposisjon i nedgangstider. To faktorer som bidrar til at vi ikke er veldig sårbare, er at vi er godt inne hos alle de små rørleggerbedriftene, og vi har et sortiment som hevder seg godt på utskiftningsmarkedet.
Oras Armatur hadde i første halvår en vekst på 6-7 prosent. I samme periode var grossistomsetningen av armaturer omtrent som i fjor.
– Den nye Cubista-serien som ble lansert i vår har solgt som forventet, den har vært veldig vellykket både til forbrukere og på prosjektmarkedet. Så langt har to hoteller valgt Cubista, forteller markedssjef Kåre Astrup.


Markedssjef Kåre Astrup (til høyre) og administrerende direktør Pål Trøa.

Comfort-Kjeden
– Vi opplever en utflating av etterspørselen, opplyser administrerende direktør Knut Strand Jakobsen i Comfort-Kjeden. – Første kvartal var svært bra og vi merket ikke noe til makroøkonomiske faktorer som renteøkningen. Men i annet kvartal ble det stillere, så stille at 1. halvår samlet kom ut med en vekst på bare en prosent.
Utflatingen gjelder særlig synlige produkter, de har ikke vokst så mye som tekniske produkter. Konkurransen er hardere på de synlige. Det markedet påvirkes av ny byggestruktur med flere blokkleiligheter – som gir færre punkter per leilighet. Og noe blir billigere, vegghengte klosetter koster halvparten av gulvklosetter. Prefabrikasjon er også merkbart i markedet, særlig hoteller har ofte prefabrikkerte baderom.
Vi venter utflating, ikke nedgang, men vi angripes fra flere hold, ikke minst fra byggevarekjedene, som sliter nå. Både publikums kjøpelyst når det gjelder å få seg et flott, nytt bad, og investeringer i næringsbygg, påvirkes av faktorer vi ikke har kontroll over. Det blir et spennende 2. halvår, men vi er optimister, sier Knut Strand Jakobsen.























Knut Strand Jakobsen ser lyst på fremtiden.

Korsbakken Trading

Arne Korsbakken er en av de eldste leverandørene til Comfort-Kjeden, og har gjennom snart 20 år bygget opp kranmerket Damixa til å bli det nest største eller tredje største på markedet.
Etter at Korsbakken Trading flyttet til nye lokaler i Hasleveien har Arne Korsbakken satset sterkt på designprodukter, ikke minst servanter, og ansatt en ung, kvinnelig produktsjef. Det har gitt resultater, forteller Korsbakken:
– Det er ikke lenge siden vi begynte med porselen, nå nærmer vi oss 10 millioner kroner på porselen alene.
Når vi spør Korsbakken om salgsutviklingen, smiler han fornøyd:
– Økningen i første halvår var 12 %. For 2008 har vi budsjettert med et salg på 69 millioner. Det er 11 millioner over fjorårets salg, som var 10 millioner over 2006.
Hold på hatten !