Gran VVS i sin nåværende form ble etablert i 1983, men har røtter tilbake til 1914. Etter over 40 år i bransjen har bedriften fått en solid plass innen rørleggerfaget. Gran VVS har 77 ansatte og av disse er 7 lærlinger, hvor en av dem er jente, og resten gutter.

De siste årene har alle lærlingene bestått sine svenneprøver, senest nå i desember/januar, som 4 bestod svenneprøven. Disse er nå fast ansatt i Gran VVS.

– Vi satser bevisst på opplæring og utvikling, både når det gjelder nye områder innen faget, lærlinger og rørleggere. Gran VVS var med å starte opplæringskontoret i Vestfold i 1999. Opplæringskontoret feiret 25 år i fjor. 

Det forteller daglig leder i Gran VVS, Kim Gran. Bedriften er nominert til Årets Lærebedrift 2025. 

– Våre lærlinger er dedikerte og er supre representanter for rørleggerfaget, og for Gran VVS.  

– Fire av lærlingene har nettopp gjennomført våtromskurs (januar 2025), alle med bestått, forteller Kim stolt. 

Saken fortsetter under bildet:

Bilde av en lærling på byggeplass, fra Gran VVS
Lærling Emil. Foto: Gran VVS

Legger til rette for lærlinger

Helge Johannessen, HR-sjef i Gran VVS. Foto: Gran VVS

– Det er en naturlig del for oss som rørleggerbedrift å legge til rette for lærlinger, ved å ha et kontinuerlig inntak sørger vi for å rekruttere fremtidens faglærte arbeidskraft.  

– Rørleggere som følger opp lærlinger må samtidig holde seg selv oppdatert på faget, når de er mentorer for lærlingene, sier Helge Johannessen, HR-sjef i Gran VVS.

iFag brukes aktiv

Gran VVS sørger for at lærlinger får bli med på store byggeprosjekter.  

– Lærlingene er med på oppstartsmøter og evalueringer. I Gran VVS er alle ledd viktige, og lærlinger bidrar med å sette fokus og sette spørsmål rundt oppgavene vi løser. Det finnes ikke dumme spørsmål, kun dumme svar, sier Helge.

Helge er faglig leder i iFag og dette systemet brukes aktivt for å følge den enkelte lærling, når det gjelder utvikling og oppfølging i alle deler av faget.

– Lærlinger settes sammen i team med faglærte, og sammen løses det komplekse oppgaver. iFag hjelper oss med å se hvor en lærling har svakheter eller «hull» i sin opplæring.  

Saken fortsetter under bildet:

Bilde av en lærling på byggeplass, fra Gran VVS
Lærling Guro. Foto: Gran VVS

– Med denne innsikten blir det enklere å se hva slags oppgaver som lærlingen må få i neste byggeprosjekt. 

– Her må jeg også skryte av Elin Moer Brænne på opplæringskontoret i Vestfold, som tilrettelegger for læring som lærlinger, og det kjøres kurs slik at lærlinger ikke skal ha hull i sin læreplan.  

– Godt samarbeid mellom opplæringskontor, lærling og bedrift gir gode resultater, sier Helge.

Saken fortsetter under bildet:

Bilde av en lærling på byggeplass, fra Gran VVS
Lærling Kahn. Foto: Gran VVS

Fokus på fellesskapet

Gran VVS er opptatt av å ha med lærlinger på alt som skjer i bedriften.  

– Det være seg julebord eller sommer avslutning, alle skal være inkluderte i det som skjer i bedriften, avslutter Helge.

Bilde av en lærling på byggeplass, fra Gran VVS
Lærling Sebastian. Foto: Gran VVS