Reisen begynte i 1825, da Gustavsbergs første porselensfabrikk ble bygget. I dag er Gustavsberg et av Sveriges ledende merker innen baderomsbransjen. Varemerket kjennetegnes av produkter der form møter funksjon, og et skandinavisk design.

I forbindelse med jubileumsfeiringen og et tilbakeblikk presenterer Gustavsberg også de nye baderomstrendene for 2025. 
- Disse viser at baderommene våre er på vei til å bli enda mer funksjonelle, holdbare og estetiske. Bærekraft og naturlige materialer står i fokus, og i år oser baderommene av luksus – uten å gå på kompromiss med miljøet, påpeker Strand.

Bærekraftig og ressurseffektiv
I 2025 er baderom med ressurseffektive og bærekraftige produkter en selvfølge. 
- Vi bruker vannsparende teknologi, der dusjer, blandebatterier og toaletter både reduserer vannforbruket og senker energiforbruket. Gjenbruk av produkter blir stadig mer etterspurt, hvor eldre produkter kan oppdateres med reservedeler som gir samme smarte funksjonalitet som nye produkter og forlenger produktets levetid ytterligere.

Naturmaterialer og monokrome baderom
- Vi ønsker baderom som utstråler harmoni. Naturmaterialer som tre og stein er fortsatt relevante og forsterker den rolige og avslappende atmosfæren. I 2025 vil vi også se monokrome baderom med ulike materialer og overflater som skaper et stilrent uttrykk, understreker Anna Strand.

Oppbevaringsløsninger
Hun sier videre at baderom skal ha gode oppbevaringsmuligheter som skaper orden og forhindrer støv, både i store og små baderom. Overskap skjuler ting og bidrar til en ryddig atmosfære, mens åpne hyller gir enkel tilgang og mulighet til å eksponere det som bør være lett tilgjengelig.