- Vi så at selskapene var veldig like, både når det gjaldt antall ansatte og måte å drive på. Dessuten var det kun 15 minutter mellom oss, og da fant vi ut at vi kunne utnytte begge selskapers kunnskaper til det beste. Erfaringen så langt viser det er masse positivitet blant de ansatte og at det har gått veldig bra å slå sammen de to selskapene. Det er jo også et bevis på at vi var ganske like i utgangspunktet, forteller Lars-Arne Kvalvik i Hjelmås VVS i en melding. 

Han legger også til de kan dra stordriftsfordeler ut av sammenslåingen, i tillegg til at flere folk gjør dem mindre sårbare. Nå er de knappe 30 ansatte, og oppmerksomheten deres vil særlig rettes mot privatboligmarkedet. Det vil blant si rehabilitering av bad og baderomsprosjekter i nybygg.

- Hjelmås VVS har alltid vært store på bolig og serviceoppdrag, mens Lindås Rør og Sanitær har vært litt mer rettet mot større prosjekter. Dette toner vi ned litt, og fremover er det privatmarkedet som er hovedmålet vårt. Det er viktig å understreke at ingen prosjekter er for små for oss, forteller daglig leder i Hjelmås VVS, Linn Lahti.

Fokuset på privatmarkedet er også en av grunnene til at de har valgt å bli Bademiljø-medlemmer. Det var ikke gitt ettersom de to gamle selskapene hadde ulike kjedetilknytninger. Lindås Rør og Sanitær har vært i Bademiljø-kjeden lenge, mens Hjelmås VVS har vært del av en annen kjede.

- Det er sammensatte årsaker bak valget av kjede, men Bademiljø sin satsing mot privatmarkedet og rehabilitering av bad passer godt med den retningen vi har valgt å gå i. Dessuten er Bademiljø et veldig sterkt merkenavn, sier Linn og Lars-Arne i fellesskap.

Ny butikk med nye utstillinger og gode tilbud

Sammenslåingen av Hjelmås VVS og Lindås Rør og Sanitær, betyr at det ikke lenger vil være Bademiljø-rørlegger og butikk på Isdalstø. Nå samles alt i Hjelmås VVS sine lokaler i Eikangervåg, der butikken har vært gjenstand for full ombygging den siste tiden. Den 14.02 skal alt være klappet og klart for nyåpning.

- Hele butikken bygges om, og vi legger vekt på å vise frem mer komplette miljøer. I tillegg følger vi Bademiljø sitt konsept med baderomdesigner som kan hjelpe kundene med å tegne og planlegge bad, sier Linn Lahti.

På samme måte som før, er butikken på litt over 100 kvadratmeter. Men det er lagt stor vekt på maksimal utnyttelse av plassen. Så selv uten å øke arealet, blir det mer inspirasjon og flere produkter å boltre seg i. Men hvorfor legges det egentlig såpass mye innsats ned å gjøre disse endringene?

- Butikken er et verktøy for oss, der vi gjerne inviterer kundene inn for å vise frem løsninger. Vi bruker den aktivt for å gi kundene en opplevelse, blant annet gjennom å kunne tilby baderomdesigner, forteller Linn.

Og på åpningsdagen kan det lønne seg å ta turen til butikken i Eikangervåg. Det blir selvsagt kake, ballonger og mulighet til å se på de nye utstillingene.