Det var advokatfirmaet Haavind som sammen med rådgivingsselskapet First House arrangerte seminaret. .
Undervisningsbygg har erfaring med to OPS-skoler, og delte sine erfaringer fra driftsfasen av byggene.
- Som landets fjerde største offentlige eiendomsforvalter står vi bak mange prosjekter i egen regi i tillegg til OPS- prosjektene Persbråten og Høybråten skole, som ble ferdigstilt i henholdsvis 2007 og 2008, forklarer Maren Ormestad Christiansen, seksjonsleder for forvaltning i Undervisningsbygg, og utdyper:
- Som et kommunalt eiendomsforetak i Oslo kommune-konsernet, er det ikke opp til oss å ta stilling i debatten om hvorvidt OPS er fruktbart eller ikke, men det er viktig at vi bidrar med de erfaringene vi over tid har opparbeidet oss. Debatten i media har til tider vært unyansert og polarisert, og fokuset har for det meste ligget på finansieringen. Jeg tror det er viktig å få frem at den offentlige leietakeren i en OPS må sørge for å ha tilstrekkelig kompetanse og ressurser til å kunne stå løpet ut i 25 år når driftsperioden starter, ikke bare i planleggingen og byggeprosessen. Undervisningsbygg har denne kompetansen i kraft av å være en stor eiendomsaktør. Det er verdt å merke seg dette for andre mindre kommuner som vurderer OPS. I tillegg er det viktig å vite hva som ligger bak tallene som blir fremstilt slik at man sammenlikner epler med epler når man skal mene noe om OPS.
Persbråten og Høybråten skole er per 2013 de eneste OPS-skolene som er i drift i Oslo, mens Gran og Veitvet skole er for tiden under bygging.
Kilde: Undervisningsbygg
Hvordan lykkes med OPS?
Sist uke delte Undervisningsbygg sine erfaringer om skoleprosjekter som er gjennomført via offentlig privat samarbeid (OPS).Målet var å få til en mer balansert debatt om fordelene som kan oppnås ved OPS, hva som er ulempene og ikke minst hvordan erfaringene fra prosjekter i Norge faktisk er
Denne artikkelen er over 8 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.