-Vi bruker den tiden som er nødvendig for på sikre en god prosess og kundene vil altså ikke bli berørt. Dette dreier seg kun om hvordan Intra-gruppen i fremtiden skal organisere sin produksjon og ikke om Intras tilstedeværelse i det norske markedet på salgs- og markedssiden, sier salgs- og markedsdirektør, Ingrid Johansen i Intra AS til www.vvsforum.no

Intra i Norge har en lang tradisjon med å produsere i Norge. Selskapet ble etablert allerede i 1947 og det er naturligvis mange som nå er lei seg for at produksjonen etter hvert opphører. Mange vil miste sine jobber, men de av arbeiderne som ønsker det vil kunne få muligheten til å jobbe ved den svenske fabrikken.

Blir i Norge
-Vi har en absolutt ambisjon om å hjelpe flest mulig over i nytt arbeid, påpeker Ingrid Johansen, som legger til at hovedkontoret i Norge vil fortsatt bli liggende på Malvik utenfor Trondheim.

Intra AS møter et stadig tøffere og konkurranseutsatt marked både nasjonalt og internasjonalt. Økt effektivitet er nødvendig, både innen logistikk og produksjon. Samtidig ser Intra As at et er en betydelig økt etterspørsel etter hygieneprodukter, som i dag produseres med betydelig manuell og kostbar arbeidskraft i Norge.

Store investeringer
-Konsernet står overfor et betydelig investeringsbehov og har valgt å samle investeringen i en fabrikk, hvor vi vil få en komplett, moderne og svært effektiv automatisert produksjonslinje, som vil favne alle prosesser knyttet til produksjon av kummer og vasker. Dette vil gi en langt mer rasjonell produksjon, bedret logistikk og reduserte kostnader. I tillegg vil investeringene legge til rette for utvikling av nye produkter og høyere innovasjonsgrad fra Intra-gruppen.

Det hører med til historien at Intras fabrikk i Sverige ligger rett utenfor Västerås, og det er liten forskjell i transportkostnadene mellom Västerås og Østlandet, hvor de norske grossistene har sine sentrallager. Intras kjøkkenvasker distribueres allerede fra Sverige og man har en velfungerende direktedistribusjon. 

Utvikle markedsposisjonen
-Har dere noen konkrete planer om hvordan Intra kan få en enda sterkere markedsposisjon?
-Når det gjelder markedsutvikling jobber vi med konkrete planer om hvordan vi skal utvikle selskapet i fremtiden. Vi skal styrke vår merkevare og ikke minst øke fokuset på produktutvikling. Intra har lang tradisjon for å være i front på produktutvikling innen kjøkken- og sanitærmarkedet. Kvalitet er og blir avgjørende for å bevare den sterke tilliten vi har i markedet, fastslår salgs- og markedsdirektøren.

Distribusjon som tidligere
Intra As er svært fornøyd med det tette samarbeidet som man har med grossisten og selskapets distribusjonsstrategi ligger følgelig fast.
-Vi har også et godt samarbeid med alle rørkjedene, så det blir heller ingen endringer på dette området, sier Ingrid Johansen i Intra AS.