De påpeker at KNX er enkelt å forstå for alle som har drevet med systemintegrering, i og med at programmeringen er lagt opp etter ”windows standard”. 

- Svært mange installatører har gjennomgått programmeringskurs, så det er mange som kjenner systemet over hele Norge. En er derfor ikke avhengig av en ”spesialist fra Oslo” dersom det skulle oppstå et problem, sier Torkild Bøe. 

Micro Matic leverer VAV-spjeld og CO2 sensorer i standard versjoner, men også med KNX kommunikasjon.  Mange KNX-VAV anlegg er allerede levert.

- Vi får svært mange positive tilbakemeldinger fra våre kunder. Micro Matic har bred kompetanse innen VAV og ventilasjonsstyring, og ha i tillegg en egen avdeling som kun jobber med KNX, sier Cato Sandstrand. 

- Vi har i mange år ønsket oss én felles bus for alt innen romregulering, og mye er forsøkt med varierende hell. Ved bruk av KNX i romreguleringen, vet vi at de tekniske installasjonene vil spille på lag.

Micro Matic satser nå på KNX-produkter som er spesielt egnet i ventilasjonsstyring.

- Vi ser at det er økende etterspørsel, spesielt etter våre nye VAV-spjeld med KNX og vår kombinerte KNX CO2-temperaturregulator. Med denne løsningen sparer man mye kabling, da man benytter en bus som allerede er i rommet. Man unngår bruk av gateway mellom systemene, noe som er både tidsbesparende og enkelt. Faren for feilkoblinger blir så godt som eliminert da en KNX-buss kun består av en sort og en rød leder og tilsvarende koblingsplugg på hver komponent, forteller Torkild Bøe.

Cato Sandstrand  legger til at med et KNX-system kan kunden tilbys et bedre anlegg.

- Anlegget blir mer driftssikkert, enklere å vedlikeholde og mer fleksibelt. Samlet gjør dette at eiendomsbesitteren føler seg som en vinner med denne løsningen, sier han.

Micro Matic har levert KNX siden tidlig på 90-tallet.

-En annen fordel med KNX er at det er 100 prosent leverandøruavhengig. Det vil si at du kan blande KNX-produkter fra flere leverandører, koble de inn på bussen og være helt trygg på at de spiller sammen. Dette er unikt sammenlignet med øvrige bussystemer som eksisterer på markedet,  hvor man ofte må teste produktkombinasjoner før bruk, sier Torkild Bøe.

Han forteller videre at det finnes i dag ca. 300 produsenter av KNX-produkter og det utvikles stadig nye produkter med denne unike standarden. Dette gjør at det alltid finner et KNX-produkt som løser oppgaven.

- Et KNX-system er meget fleksibelt og kan brukes i svært store anlegg. Det finnes i dag ikke prosjekter i Norge som er for store for KNX. Selv Gardermoen flyplass  med sine ca. 10.000 styringskomponenter har store utvidelsesmuligheter.

- Som eneste leverandør av både luftteknisk utstyr og KNX-styringer, har Micro Matic en samlet kompetanse som er verdifull. Vi har jevnlige KNX programmeringskurs og en egen prosjektavdeling som hjelper med prosjektering og tilbud på dette, sier Cato Sandstrand.

Og avslutter med: - Vi er stolte av sannsynligvis å ha Norges lengste erfaring innen KNX. Vår VVS-avdeling har vært en sterk bidragsyter for VAV og behovsstyring av ventilasjon i mange år.

Bilde under: Eksempel på romløsning, lys, varme og ventilasjon.


Bilde under: Micro-VAV-KNX er en volumregulator for ventilasjonsanlegg, og leveres i alle spirodeimensjoner fra Ø100 mm til Ø630mm. Produktet er trykkuavhengig og vil regulere til ønsket luftmengde ut fra belastningen i rommet.  Luftmengden regulerer lineært mellom min. og maks etter en KNX-CO2/ temperaturregulator. Ønsket min/ max luftmengde programmeres via KNX-bus. Alle VAV-spjeld i bygget kommuniserer på én felles KNX-bus.