Blücher AS lanserer et nytt rennesystem i to forskjellige varianter. Rennens form og egenskaper bidrar til rask avrenning selv ved små vannmengder. Lav vekt gjør det også mulig å installere rennene uten maskinell hjelp.
Produktet som Blücher nå lanserer heter Mearin og kan fås med glassfiberramme i materialet MEA GRP som er glassfiberforsterket polyester. I tillegg leveres rennesystemet med forsterket galvanisert stålramme.
- Materialet MEA GRP bidrar til at produktet får en lav vekt. Det gjør det mulig å installere rennene uten maskinell hjelp og med betydelig mindre arbeidskraft enn de tyngre rennene i polymerbetong og betong. Arbeidskostnadene kan reduseres med 15 - 42 prosent avhengig av installasjonsmetoden. Dette er viktig å ta hensyn til i blant annet HMS-arbeidet, sier Ingrid Solberg, salgsansvarlig i Blücher AS i en pressemelding.
- Samtidig har den høyere strekkfasthet og kompresjonsstyrke enn de andre materialene. Det gir en fordel ved montering. Den har også mindre varmeutviding og er av den grunn mer varig og solid.
Solberg forteller videre at rennens utforming gir en forbedret avvanningskapasitet selv ved små vannmengder, samtidig som den har gode selvrensningsegenskaper. Designet bidrar til god stabilitet og muliggjør flere ulike løsninger. Produktet har lang levetid og minimalt vedlikehold, og til tross for rennens lave vekt tåler den lastklasser opp til E600. Systemet er bygget slik at det veldig enkelt å rengjøre.
Rennene finnes i breddene 100, 150, 200 og 300 millimeter, og tilhørende rister kan man få i stål, støpejern og plast. Ristene kan enkelt monteres og demonteres ved hjelp av et smart hurtiglåssystem som heter Starfix. Systemet består av en 4-punktslås som gjør at man unngår løse rister, og at ristene
Forskyves i lengden. Risten kan monteres og demonteres i en håndvending, uten skruer eller spesialverktøy.
Bruksområdene for rennesystemet Mearin, er perronger for sporbundet trafikk, kraftstasjoner, utendørs bassengområder, gågater, torg, parker og hager.
- Det er viktig å påpeke at lavvektsrennene Mearin også bidrar til å redusere transportkostnadene og bevare miljøet. Transport av tilsvarende renner i polymerbetong krever 5-6 ganger mer drivstoff. Det samme antallet renner i betong krever 18-20 ganger mer drivstoff, sier Solberg.
Produktet som Blücher nå lanserer heter Mearin og kan fås med glassfiberramme i materialet MEA GRP som er glassfiberforsterket polyester. I tillegg leveres rennesystemet med forsterket galvanisert stålramme.
- Materialet MEA GRP bidrar til at produktet får en lav vekt. Det gjør det mulig å installere rennene uten maskinell hjelp og med betydelig mindre arbeidskraft enn de tyngre rennene i polymerbetong og betong. Arbeidskostnadene kan reduseres med 15 - 42 prosent avhengig av installasjonsmetoden. Dette er viktig å ta hensyn til i blant annet HMS-arbeidet, sier Ingrid Solberg, salgsansvarlig i Blücher AS i en pressemelding.
- Samtidig har den høyere strekkfasthet og kompresjonsstyrke enn de andre materialene. Det gir en fordel ved montering. Den har også mindre varmeutviding og er av den grunn mer varig og solid.
Solberg forteller videre at rennens utforming gir en forbedret avvanningskapasitet selv ved små vannmengder, samtidig som den har gode selvrensningsegenskaper. Designet bidrar til god stabilitet og muliggjør flere ulike løsninger. Produktet har lang levetid og minimalt vedlikehold, og til tross for rennens lave vekt tåler den lastklasser opp til E600. Systemet er bygget slik at det veldig enkelt å rengjøre.
Rennene finnes i breddene 100, 150, 200 og 300 millimeter, og tilhørende rister kan man få i stål, støpejern og plast. Ristene kan enkelt monteres og demonteres ved hjelp av et smart hurtiglåssystem som heter Starfix. Systemet består av en 4-punktslås som gjør at man unngår løse rister, og at ristene
Forskyves i lengden. Risten kan monteres og demonteres i en håndvending, uten skruer eller spesialverktøy.
Bruksområdene for rennesystemet Mearin, er perronger for sporbundet trafikk, kraftstasjoner, utendørs bassengområder, gågater, torg, parker og hager.
- Det er viktig å påpeke at lavvektsrennene Mearin også bidrar til å redusere transportkostnadene og bevare miljøet. Transport av tilsvarende renner i polymerbetong krever 5-6 ganger mer drivstoff. Det samme antallet renner i betong krever 18-20 ganger mer drivstoff, sier Solberg.