Torsdag og fredag i forrige uke var det VB Kick-Off på Gardermoen. I år som i fjor var det høy kvalitet på arrangementet og man ser at leverandørene fortsetter å legge mye jobb i å være tilstede hos en viktig kjede som VB.
Korsbakken Trading:
- VB lanserte temaet lønnsomhet og konkurransekraft før denne kick-off samlingen. Det har vi prøvd følge opp på vår stand med å vise frem Damixa`s PINE-kranserie. Det er en kran som har en svært fordelaktig pris, samtidig som den matcher de fleste kraner på design. Det mener jeg gir rørleggeren konkurransekraft, sier salgssjef Lars Korsbakken i Korsbakken Trading.
Korsbakken forteller videre at de også prøver å få vist rørleggerne i VB at de nå kan tilby både møbler, og servanter i forskjellige prisklasser og design.
- For eksempel får våre Bathco servanter mye oppmerksomhet. Det er noe nytt som vi ser fenger forbrukerne. Vi viser også frem møbler som vi har holdt på med 2-3 år, og som stadig blir en viktigere del av vårt produktsortiment. Vi har en klar policy på at vi skal kunne tilby markedet det meste av synlige produkter til baderommet, og av siste nytt fra oss er toaletter noe det skal satses mer på fremover.
Laufen Norge:
Som sikkert de fleste vet ble VVS Marketing til Laufen Norge i 2015. Så nå er det kun Laufen produkter som gjelder i Drammen. Under VB kick-off på Gardermoen presenterte de seg med flere spennende produkter.
- Vi startet vår relasjon med Varme og Bad i fjor, og har utviklet et tett og nært samarbeid. De er opptatt av kvalitet og design, og det harmonerer godt med vår egen filosofi, sier Tommy Rammen og Christian Schaefer i Laufen Norge AS.
Laufen har også fått med flere av sine produkter i VBs nye satsing, VB Favoritt.
Saken fortsetter under bildet:
Tommy Rammen og Christian Schaefer i Laufen Norge AS.
- Vi synes det er flott at VB har valgt ut flere av våre servantmodeller i sin VB favoritt samling. Og at de har satset på en av våre toppmodeller, nemlig Kartell by Laufen som er en eksklusiv serie. I tillegg har de også noen av våre modeller i Living-serien blant de utvalgte produktene, sier Tommy Rammen.
Laufen lanserte i fjor et helt nytt prisbelønnet porselensmateriale to- tre ganger så sterkt som tradisjonelt porselen.
Daglig leder for Laufen Norge, Christian Schaefer forteller at disse egenskapene åpner for smekrere og tynnere servantvegger, helt ned i 2-3 mm tykkelse med en radie på 1-2 mm.
Oras Armatur:
Oras Armatur stilte med spesialdesignet stand under VB-samlingen. Kranleverandøren produserer nyheter i et forrykende tempo om dagen, og hadde med seg den ferskeste av dem alle på minimessen, Oras Signa.
- Designet er unikt, sier Terese Lunde, markedsansvarlig for Oras Armatur i Norge
- Oras Signa er unik ved at den har et 360-graders visuelt design som gir ulike uttrykk sett fra ulike vinkler. Den passer inn i alle typer moderne arkitektoniske stiler i baderom.
Saken fortsetter under bildet:
På bildet ser vi fra venstre: Markedsansvarlig for Oras Armatur, Terese Lunde, Trond Bjørnsen, distriktsansvarlig for Hedmark, Oppland, og Østfold, Lars Erik Fossum, Country manager Norge, og Kjetil Bjerkset, distriktsansvarlig for Vestfold, Bukserud, og Telemark.
Kranen kommer i tre forskjellige utgaver. Hybridversjonen har alt, uttrekk, sensor, svingbar tut og ettgreps, samt kontrollenhet med termostat. Modell to er uten sensor, men har uttrekk, svingbar tut og ettgrep, mens den siste modellen kun har svingbar tut.
- Vi har også fått med noen av våre kraner i VBs nye satsin, VB Favoritt som presenteres første gang under dette kick-offet. Det er vi selvfølgelig stolte av, sier Lunde.
Armaturjonsson:
Armaturjonsson har lansert flere nye produkter så langt i 2016. Under minimessen presenterte de blant annet produktserien Spirotech, samt et nytt varmesystem under navnet Armaturjonsson varmestyring.
- Vi merker stor interesse rundt våre nye produkter blant rørleggerne i Varme og Bad, sier Trygve Rønning som er distriktsansvarlig for Romerike, Buskerud, Hedmark og Oppland hos Armaturjonsson.
Saken fortsetter under bildet:
Distriktsansvarlig for Rogaland, Øst- og Vest Agder i Armaturjonsson, Rolf Lølund, og Trygve Rønning, distriktsansvarlig for Romerike, Buskerud, Hedmark og Oppland.
Armaturjonsson overtok ved årsskiftet distribusjonen av produktserien Spirotech i Norge.
Produktene består av topputluftere, mikrobobleutskillere, smussutskillere med og uten magnet.
- Vår nye varmestyring faller også i god jord med flere nye komponenter som blant annet gjør selve monteringen enklere. Vi har stort utbytte av å være her, og VB er en svært viktig samarbeidspartner for oss, sier distriktsansvarlig for Rogaland, Øst- og Vest Agder i Armaturjonsson, Rolf Lølund
CTC Ferrofil:
CTC kom til Gardermoen med det seneste nye av sine varmepumper. Leverandøren fra Årnes har nettopp lansert to nye inverterstyrt varmepumper som allerede tegner til å bli bestselgere.
- Vi har fått usedvanlig bra respons på vår nye GSI modell, GSi-12, fra 2.5-12 kW. Spesielt tappevannskapasiteten på 310 liter, samt høy COP og at varmepumpen er inverterstyrt gjør modellen svært populær, sier markedssjef Kristin Engely i CTC Ferrofil. – I tillegg har vi lansert EcoAir 510M som er en luft-vann pumpe som dekker behovet fra 2-10 kW og er spesielt godt egnet til eneboliger.
Saken fortsetter under bildet:
Markedssjef i CTC Ferrofil, Kristin Engely
CTC kjører i disse dager en konkurranse hvor man kan vinne billetter til fortball EM i Frankrike i sommer noe de også markedsførte bredt under VB- treffet.
- Selger man en varmepumpe er man med i trekningen av en tur til fotball EM i sommer. Vi har billetter til Parc des Princes som ligger midt i Paris og hvor Paris saint Germain spiller til vanlig. Der regner vi med det blir mange bra kamper. Konkurransen pågår et stykke ut på våren, sier Engely.
Wilo Nordic:
- Vi har med oss noen pumpenyheter innenfor avløp og gråvann. Interessen rundt pumpene har vært bra, så vi er fornøyd. Men først og fremst er vi her for å prate med rørleggerne, sier Svein Nilsen, salgsdirektør for Norge i Wilo Nordic.
- Ikke alle rørleggerne jobber med pumper til daglig, så det er viktig å kunne bistå med innspill og kunnskap. Et viktig verktøy vi markedsfører aktivt er vår nettportal pumpebytte.no, samt vår Wilo app. Dette er hjelpemidler rørleggeren kan bruke i det daglige for å skaffe seg all den kunnskap man trenger rundt pumpetyper, bytter og installasjonsbeskrivelser. Vi ser at sidene blir brukt mer og mer, sier Nilsen.
Fra venstre ser vi, Jarle Evensen, Svein Nilsen og Morten Nagelsen.

Salgssjef Lars Korsbakken i Korsbakken Trading AS, ønsket å fokusere på lønnsomhet og konkurransekraft på sin stand under VB-dagene. - Jeg føler vi har mye å tilby VB-rørleggeren.
Leverandørene legger mye jobb i å være der
Nesten 550 medlemmer var samlet under Varme og Bad sitt kick-off på Gardermoen sist uke. Arrangement fikk også høy score blant mange av leverandørene som mener minimessen er et av de bedre treffstedene for å få til en god dialog, direkte med rørleggerne.
Denne artikkelen er over 8 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.