- Vi er fornøyd med at det blir lettere å kombinere arbeid og trygd, sier Flåthen. Vi tar til etterretning at forslaget innebærer en teknisk omlegging gjennom at ytelsene heves fra dagens nivå på rundt 50 prosent til 66 prosent før skatt, men samtidig slik at uføre skatter på linje med arbeidstakerne. Det betyr at dagens nivå sikres etter skatt. I tillegg er fribeløpet for arbeidsinntekt uten avkorting i trygden hevet i forhold til det opprinnelige forslaget i Uføreutvalgets utredning, og avkortingen blir vesentlig mildere enn i dagens system.

- Omleggingen medfører at de som i dag har gode tjenestepensjoner i offentlig sektor, må gis kompenasjon for dette, sier Flåthen, som er tilfreds med at regjeringen legger opp til en prosess for å sikre dette. Også uføresikringen i privat sektor må styrkes.

Regjeringen har gått langt for å skjerme uføre for virkningene av levealdersjusteringen, sier Flåthen, og peker på at dette skjer gjennom flere ulike grep:
• Overgangen fra uføretrygd til alderspensjon settes til 67 år.
• Uføre skjermes for tre firedeler av det mekaniske utslaget levelevealdersøkingen innebærer.

Levealdersjusteringen ble halvert for alle etter tariffoppgjøret i 2008. Nå er det innført en ytterligere halvering for uføre.

LO vil komme tilbake til de enkelte forslagene i proposisjonen når vi har fått gjennomgått den nærmere.

Kilde: LO