En av dem er administrerende direktør Björn Fredricson i Gustavsberg AS / Villeroy & Boch Norge as:

–Noe må forandres om vi skal holde på den tradisjonelle delen med faghandel. Jeg er enig med Sigurd Braathen når han sier at vi må få et nytt prissystem, det vi har nå er for lite fremtidsrettet. Store summer er skjult i systemet fordi vi ikke har åpen prissetting med nettopriser.

–Prosjektprisen for et klosett er omtrent som da jeg kom hit i 1993, forteller Björn Fredricson.– Samtidig er det større bonuser til grossistene, det er store bonuser til kjedene, og oppå det hele har både grossistene og kjedene egne produkter i langt større omfang enn for bare få år siden. Etter hvert har kjedenes direkteimport blitt et alvorlig problem for mange store merkevarer, men vi har valgt å være med som leverandør for ikke å tape markedsandeler.

- Noe er helt galt når Megaflis kan selge billigere til forbruker enn det rørleggeren betaler hos grossisten.Vår nettopris på samme klosett er ti prosent under 1993. Den nedgangen må vi kompensere med effektivitet, og det har betaler hos grossisten, mener Fredricson. – Vi som er trofaste grossistleverandører må få noe igjen for alt vi gir av rabatter og bonuser. Hadde vi hatt en åpen vi klart. Vi har like mange ansatte som i 1993, men omsetningen har økt fra 40 til 200 millioner.