- Vi går nå på håndverkerfirmaene for å få pengene tilbake der hvor vi ser at det er gjort byggefeil.

Dette sier finansdirektør Helge Lem i OBOS til Aftenposten. Etter to års erfaring med å forsikre borettslag og sameier gjennom selskapet Hammersborg Forsikring mener OBOS at beboernes bygningsforsikring ofte får regningen som entreprenører og håndverkere skulle hatt.

Lem bekrefter samtidig at OBOS svartelister et rørleggerfirma og at Hammersborg Forsikring vil gå til søksmål i en sak med alvorlige byggefeil som har ført til store forsikringsutbetalinger.

- Slurv og feil fra bygge- og rørleggerfirmaer er et økende problem og byggeboomen vi har hatt de siste årene har bidratt til dette, sier kommunikasjonsdirektør Leif Osland i Finansnæringens Hovedorganisasjon.

Informasjonssjef Bjarne Rysstad i Gjensidige sier til avisen at ca. en tredjedel av deres regressaker gjelder rørleggerbransjen. Selskapet får hvert år tilbake flere titalls millioner kroner.

- Det er viktig å jobbe med dette både av hensyn til lønnsomhet, til forbrukerne og for over tid å få bedre kvalitet på håndverkertjenester. Det er viktig å plassere ansvaret der hvor det hører hjemme, sier han.

Administrerende direktør Tor Backe i Norske Rørleggerbedrifters Landsforening (NRL) har de siste årene undersøkt problemet rundt vannskader.

– Vi trodde at rørleggere var litt sløve i forhold til vannskader, men undersøkelsen viser at dette er noe bransjen tar på alvor. 80 prosent av de forsikrede bedriftene har ikke hatt vannskader de siste seks til syv årene. Bare et fåtall har hatt store skader, sier han til OBOS-bladet Bolig & Miljø.

De fleste regressakene skyldes monteringsfeil, mangel på etterkontroll, feil bruk av materialer eller blanding av materialtyper som ikke passer sammen.

Hele saken på Aftenposten