–Målet er å gjøre hele vår bilpark utslippsfri i løpet av noen år. Dette er viktig for å sikre renere luft lokalt, og for å opprettholde vår posisjon internasjonalt som elbilhovedstaden, sier byråd for miljø og samferdsel, Ola Elvestuen (V).
Bystyret vedtok i 2010 at det som hovedregel skal anskaffes tjenestebiler med nullutslippsteknologi eller klimanøytrale drivstofftyper når Oslo kommune skifter ut sin bilpark.
Det betyr at kommunen vil ta i bruk tusen elbiler i løpet av få år.
– Elbilene vil bli brukt blant annet av hjemmetjenesten ute i Oslos bydeler, sier byråd for finans, Kristin Vinje (H).
Kommunen etablerer en sentral låneordning som bydelene kan benytte til å kjøpe elektriske biler. Lånene gjøres rentefrie for å kompensere for at totalkostnaden for elbiler er noe høyere enn for vanlige biler.
Totalt ruller over 10.000 elbiler på norske veier, halvparten av dem i Oslo og Akershus.
Oslo kommune kjøper elbiler for 50 millioner
Byrådet foreslår at det bevilges 50 millioner kroner til kjøp av elektriskebiler til bruk i Oslos bydeler.
Denne artikkelen er over 8 år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.