Skagerak Kraft har hovedkontor i Grenland og driftsansvar for ikke mindre enn 26 kraftverk på Østlandet.

Kraftselskapet er et heleid datterselskap i konsernet Skagerak Energi AS, i likhet med fire andre kjernevirksomheter: Skagerak Nett, Skagerak Elektro, Skagerak Varme og Skagerak Naturgass. Konsernet er eid 66,62 % av Statkraft og resten av kommunene Skien, Porsgrunn og Bamble i Grenland.

Totalt har konsernet nærmere 800 ansatte, en årlig kraftproduksjon på 5.400 GWh og ca 180.000 nettkunder. Omsetningen i 2010 var på 3,3 milliarder kroner.

God erfaring
– Vi innførte FDV-systemet ISY JobTech allerede for ti år siden og har fått solid erfaring med det, forteller kraftverksjef Tryggve Frøland.

– Over tid er systemet implementert både sentralt og i alle våre fem driftsområder. Etter en nylig installering i ett av våre driftsområder vil ISY JobTech ivareta det løpende vedlikeholdet for hele den operative virksomheten i Skagerak Kraft – forebyggende vedlikehold, korrektiv vedlikehold, så vel som engangsjobber.

Han anslår at et tjuetalls medarbeidere jobber med FDV-systemet i dag, sentrale ledere, planleggere, vedlikeholdsledere og energioperatører i de fem driftsområdene. Totalt består hele organisasjonen for kraftverksdrift av ca 60 personer.

– Brukertallet vil ganske sikkert dobles etter hvert som vi får implementert håndholdte enheter for operatørene ute i felten, tror Frøland.

Nettbrett-pilot
Skagerak Kraft er nemlig i skrivende stund pilotkunde av NoIS sin splitter nye nettbrettløsning for ISY JobTech. Tryggve Frøland ser stor verdi i å utruste sine energioperatører med en slik feltløsning.

– Vi ser allerede at flere og flere operatører har begynt å ta ut arbeidsordre og kvittere på individuelt nivå, så dette går riktig veg.

Når konseptet har fått lov til å modnes slik at de fleste operatører kan tenke seg å gjennomføre rapporteringsjobben sin på denne måten ute i felten, blir dette meget bra for virksomheten, er ledelsens oppfatning i Skagerak Kraft.

– Vi kunne sikkert ha vært flere brukere allerede, men på grunn av en naturlig ”tastaturvegring” hos enkelte, spesielt hos den eldre garde, har vi valgt å kjøre en myk implementering foreløpig, forteller Frøland.

Han forteller videre at virksomhetens tekniske stab i Porsgrunn også har begynt å planlegge vedlikeholdet på samme måten i ISY JobTech. Staben har sentral vedlikeholdssupport i forhold til driftsområdene. Det er med andre ord ikke bare ute på operatørsiden at ting skjer, men også i bredere sammenheng, poengterer han.

Utnyttes også av andre
Skagerak Kraft er for øvrig også medeier i et 20-talls andre kraftverk i landet. Fire av anleggene, som man samarbeider med Statkraft om, benytter SAP som vedlikeholdssystem. Disse skal nå også inn i ISY JobTech-systemet – et arbeid som pågår bl.a. i form av oppdatering av RCM-analysene (Reliability Centered Maintenance).

– For øvrig er Skagerak Varme, et annet av konsernselskapene, også blitt bruker av vårt ISY JobTech-system, forteller Frøland videre. – Deler av databasen forbeholdes Skagerak Varme slik at de får tilgang til sin egen definerte del av databasen.

Målstyrt vedlikehold
Da Skagerak Kraft i sin tid implementerte ISY JobTech kjørte de også først RCM-analyser for å vurdere og prioritere vedlikeholdsbehovet sitt – i lys av konsekvensene.

– Avhengig av hvordan vedlikeholdet hadde vært gjennomført over tid, og hvilke funksjonmessige erfaringer vi hadde, kom vi ved hjelp av RCM-analysene, samt noen grunnleggende parametere for risikovurdering, frem til hvordan vedlikeholdet skulle gjennomføres, opplyser Frøland.

Blant annet hva som skal ivaretas som løpende forebyggende vedlikehold og hva som kan gjøres korrektivt.

– Det at vi har systematisert vedlikeholdet på denne måten er et stort fremskritt i forhold til tidligere, mener han. Før fulgte selskapet i mye større grad direkte leverandørenes anbefalinger.

– Takket være god oppfølgingsfunksjonalitet i ISY JobTech gjør at det også er lett å strukturere vedlikeholdet og få det gjennomført etter forutsetningene.

For å underbygge betydningen av dette opplyser Frøland at de har innført balansert målstyring i Skagerak Kraft. En av KPI-ene i målstyringen dreier seg om gjennomføringen av vedlikeholdet.

Større potensial
– Selv om vi har hatt ISY JobTech i snart ti år ser vi imidlertid at det fortsatt er potensial for å videreutvikle det. Den nye nettbrettløsningen er ett viktig skritt i så måte. Vi har store forventninger til denne nykommeren.

– Videre ønsker vi også å integrere systemet med økonomisystemet vårt. Vi vet at dette er mulig og har allerede en dialog med NoIS om dette, slutter kraftverkssjef Tryggve Frøland.

[bildec]2012/50/crm6676b8[/bildec]
Kraftverkssjef Tryggve Frøland.

Kilde: Innodesign