- Det aller viktigste for oss i fagfornyelsen var å sikre eget Vg2 rør. Dette fikk vi heldigvis gjennom. Det betyr at det blir vesentlig flere timer til opplæring i rørleggerfaget, sier han.
Han er også glad for at økt fokus på digitalisering har kommet med, som er beskrevet med tegning med digitale hjelpemidler i tillegg til tegning på papir. I tillegg er det kommet inn både digital kommunikasjon og dokumentasjon.
- I læreplanen vises det til at vi tenker på bærekraftige løsninger og energieffektivisering, noe rørbransjen har jobbet for i mange år.
Ikke helt i mål
Nielsen understreker samtidig at de ikke er helt i mål.
- Når det gjelder enkelte av innspillene, blir det fortsatt jobbet med dette i bransjene. I dagens læreplanstruktur er det lagt opp til at elevene i VG1 skal undervises i engelsk, mens norskfaget kommer i Vg2. Vi mener dette er en veldig uheldig løsning da mange av søkerne til næringen kommer fra fremmedkulturelle land og har utfordringer med det norsk språket.
Derfor jobbes det med å få gjennomgående norskundervisning gjennom hele utdanningsløpet, helst i forbindelse med fagteoriundervisningen.
Gjennomgående dokumentasjon
Han mener den nye læreplanen i Vg2 er så vidt spesifikk at kravet om lik utdanning i hele landet på mange måter blir ivaretatt.
- Rørentreprenørene Norge ønsker også at alle skoler som underviser i rørleggerfaget tar i bruk Ifag slik at elevene kan få en felles plattform for å dokumentere timer i forskjellige deler av faget, og på den måten også sikre en gjennomgående dokumentasjon av hele opplæringsløpet.
Han er også glad for at økt fokus på digitalisering har kommet med, som er beskrevet med tegning med digitale hjelpemidler i tillegg til tegning på papir. I tillegg er det kommet inn både digital kommunikasjon og dokumentasjon.
- I læreplanen vises det til at vi tenker på bærekraftige løsninger og energieffektivisering, noe rørbransjen har jobbet for i mange år.
Ikke helt i mål
Nielsen understreker samtidig at de ikke er helt i mål.
- Når det gjelder enkelte av innspillene, blir det fortsatt jobbet med dette i bransjene. I dagens læreplanstruktur er det lagt opp til at elevene i VG1 skal undervises i engelsk, mens norskfaget kommer i Vg2. Vi mener dette er en veldig uheldig løsning da mange av søkerne til næringen kommer fra fremmedkulturelle land og har utfordringer med det norsk språket.
Derfor jobbes det med å få gjennomgående norskundervisning gjennom hele utdanningsløpet, helst i forbindelse med fagteoriundervisningen.
Gjennomgående dokumentasjon
Han mener den nye læreplanen i Vg2 er så vidt spesifikk at kravet om lik utdanning i hele landet på mange måter blir ivaretatt.
- Rørentreprenørene Norge ønsker også at alle skoler som underviser i rørleggerfaget tar i bruk Ifag slik at elevene kan få en felles plattform for å dokumentere timer i forskjellige deler av faget, og på den måten også sikre en gjennomgående dokumentasjon av hele opplæringsløpet.