2019 var et bra år for Rørkjøp, og vi klarte å nå de vekstmålene vi hadde satt oss. Som de fleste andre har imidlertid også vi blitt påvirket av covid 19-situasjonen, sier administrerende direktør Frank Olsen i en pressemelding.
Etter den første pressekonferansen om koronasituasjonen i mars, opprettet vi en prosjektgruppe for å iverksette ulike tiltak for å kunne ta vare på våre kunder, våre rørleggere og vise hensyn til risikogrupper. I forlengelsen av utviklingen, la vi daglig ut korona-informasjon på vårt intranett og på en lukket Facebook-gruppe. Her fikk våre medlemsbedrifter informasjon om hvilke forhåndsregler de måtte ta for å trygge hverdagen til kunder og egne rørleggere. Mer krevende spørsmål av juridisk karakter, ble sendt videre til våre advokater for å sikre juridisk, presise svar, forteller Olsen.
Kartla utfordringer og ga informasjon
Koronatiden har vært spesiell og det har vært mange spørsmål. Det krever mye informasjon, sier Cecilie Bjørnerud Knap, markeds- og kommunikasjonsdirektør hos Rørkjøp.
Mange har sett det nødvendig å senke tempoet og permittere folk. Det at vi har klart å unngå permitteringer ved kjedekontoret har gitt oss mulighet til sette folk til nye oppgaver. Det har vært en stor fordel i en utfordrende tid, fastslår kommunikasjonsdirektøren.
Ett av tiltakene vi gjennomførte som var nytt for oss, var å ha ukentlige direktesendinger med informasjon fra vår administrerende direktør i den mest hektiske koronaperioden, forteller Knap videre i pressemeldingen.
Fordelen med direktesendingene var at rørleggerbedriftene fikk raskt svar på sine spørsmål, og kjedekontoret fanget opp hvem som trengte litt ekstra bistand, sier Olsen.
Mange av kjedens 426 bedrifter lurer på mye av det samme, så det har vært effektivt med en felles kanal for informasjon og med mulighet for å stille spørsmål.
I denne perioden har vi kjent på kroppen hvor viktig det er med kommunikasjon, og ikke minst informasjon, mellom kjedekontoret, våre medlemsbedrifter, partnere og forbruker.
Rørkjøp er ledende på sosiale medier
Rørkjøp har brukt mye tid og ressurser på å være til stede 24 timer i døgnet, 365 dager i året.Det har gitt resultater; 122 000 følgere på Instagram og nær 30 000 på Facebook.
På sosiale medier har vi opplevd vekst under koronaperioden. Vår instagram-konto har nå mer enn 122 000 følgere og det forteller noe om interessen i markedet og behovet for informasjon, sier Bjørnerud Knap.
Tilpasning av budskap er viktig. Vi har den siste tiden hatt fokus på blant annet berøringsfrie kraner og har produsert filmsnutter og en musikkvideo for å appellere til nye målgrupper. Musikkvideoen som ligger på YouTube og har nå mer enn 52 000 visninger.
Som en følge av kampanjen på berøringsfrie kraner økte vi salget på berøringsfritt med over 80 prosent, kommenterer Olsen.
Han forteller at i tillegg til å ta alle forhåndsregler for å forebygge smitte gjennom blant annet å utvise god håndhygiene og godt renhold av verktøy og biler, er det også naturlig at rørleggerne må holde avstand til kundene og at kundene holder avstand til rørleggerne.
Hensyn må jo tas begge veier, så i sommer fikk vi trykket opp t-skjorter til rørleggerne våre med trykk på ryggen som sier «takk for at du holder avstand!».
Med en kombinasjon av bistand fra kjedekontoret og egne tiltak, er våre medlemsbedrifter godt rustet for å gjennomføre arbeid i den utfordrende perioden vi er inne i.
Vekst på 5 prosent og få permitteringer
I starten av koronautbruddet opplevde Rørkjøp at flere bedrifter måtte permittere medarbeidere som følge av at store prosjekter ble utsatt og mange jobber hos privatkunder ble kansellert.
Heldigvis rammet det et mindretall av våre medlemsbedrifter. Gjennom å innføre tiltak for å redusere faren for smittespredning, klarte de fleste å opprettholde ordretilgangen og mange av prosjektene har gått fremover som planlagt, sier Olsen.
Vi har sett endring i markedet og omstillingsevnen har vært stor hos våre bedrifter. De har vært løsningsorienterte og hatt effekt av å jobbe litt annerledes for å kunne tilfredsstille alle krav til smittevern, så totalt sett har vi kommet godt gjennom denne perioden. En vekst på 5 % så langt i år er et resultat av fantastisk stå-på-vilje hos våre rørleggerbedrifter.
Korona-nedstenging har satt 2020 på prøve, men ambisjonene er intakte:
Et rekordgodt år i 2019, kombinert med at en undersøkelse utført av Danske bank viser at Rørkjøp har Norges mest lønnsomme bedrifter, er gode nyheter, men absolutt ingen sovepute, understreker Olsen.
Med koronasituasjonen er fremtidsutsiktene mer usikre, og vi skal ikke undervurdere at ordretilgang og nysalg ble redusert på våren. Men en god vekst på starten av året, i tillegg til rekruttering av nye medlemsbedrifter, gjør at vi ligger over 2020-budsjettet. Det er vi godt fornøyd med!
Til tross for at markedsutsiktene nå er mer usikre, ser vi at dagens situasjon også har bidratt til å styrke oss på flere områder. Blant annet har hele bransjen løftet seg digitalt, og det er imponerende å se hvordan rørleggerbedrifter nå samarbeider på nye måter for å holde hjulene i gang. I den utfordrende tiden som ligger foran oss må vi forberede oss på å gjøre en skikkelig innsats for å sikre våre bedrifters fremtid. For vi går en ny tid i møte alle sammen og det skal vi takle.
Etter den første pressekonferansen om koronasituasjonen i mars, opprettet vi en prosjektgruppe for å iverksette ulike tiltak for å kunne ta vare på våre kunder, våre rørleggere og vise hensyn til risikogrupper. I forlengelsen av utviklingen, la vi daglig ut korona-informasjon på vårt intranett og på en lukket Facebook-gruppe. Her fikk våre medlemsbedrifter informasjon om hvilke forhåndsregler de måtte ta for å trygge hverdagen til kunder og egne rørleggere. Mer krevende spørsmål av juridisk karakter, ble sendt videre til våre advokater for å sikre juridisk, presise svar, forteller Olsen.
Kartla utfordringer og ga informasjon
Koronatiden har vært spesiell og det har vært mange spørsmål. Det krever mye informasjon, sier Cecilie Bjørnerud Knap, markeds- og kommunikasjonsdirektør hos Rørkjøp.
Mange har sett det nødvendig å senke tempoet og permittere folk. Det at vi har klart å unngå permitteringer ved kjedekontoret har gitt oss mulighet til sette folk til nye oppgaver. Det har vært en stor fordel i en utfordrende tid, fastslår kommunikasjonsdirektøren.
Ett av tiltakene vi gjennomførte som var nytt for oss, var å ha ukentlige direktesendinger med informasjon fra vår administrerende direktør i den mest hektiske koronaperioden, forteller Knap videre i pressemeldingen.
Fordelen med direktesendingene var at rørleggerbedriftene fikk raskt svar på sine spørsmål, og kjedekontoret fanget opp hvem som trengte litt ekstra bistand, sier Olsen.
Mange av kjedens 426 bedrifter lurer på mye av det samme, så det har vært effektivt med en felles kanal for informasjon og med mulighet for å stille spørsmål.
I denne perioden har vi kjent på kroppen hvor viktig det er med kommunikasjon, og ikke minst informasjon, mellom kjedekontoret, våre medlemsbedrifter, partnere og forbruker.
Rørkjøp er ledende på sosiale medier
Rørkjøp har brukt mye tid og ressurser på å være til stede 24 timer i døgnet, 365 dager i året.Det har gitt resultater; 122 000 følgere på Instagram og nær 30 000 på Facebook.
På sosiale medier har vi opplevd vekst under koronaperioden. Vår instagram-konto har nå mer enn 122 000 følgere og det forteller noe om interessen i markedet og behovet for informasjon, sier Bjørnerud Knap.
Tilpasning av budskap er viktig. Vi har den siste tiden hatt fokus på blant annet berøringsfrie kraner og har produsert filmsnutter og en musikkvideo for å appellere til nye målgrupper. Musikkvideoen som ligger på YouTube og har nå mer enn 52 000 visninger.
Som en følge av kampanjen på berøringsfrie kraner økte vi salget på berøringsfritt med over 80 prosent, kommenterer Olsen.
Han forteller at i tillegg til å ta alle forhåndsregler for å forebygge smitte gjennom blant annet å utvise god håndhygiene og godt renhold av verktøy og biler, er det også naturlig at rørleggerne må holde avstand til kundene og at kundene holder avstand til rørleggerne.
Hensyn må jo tas begge veier, så i sommer fikk vi trykket opp t-skjorter til rørleggerne våre med trykk på ryggen som sier «takk for at du holder avstand!».
Med en kombinasjon av bistand fra kjedekontoret og egne tiltak, er våre medlemsbedrifter godt rustet for å gjennomføre arbeid i den utfordrende perioden vi er inne i.
Vekst på 5 prosent og få permitteringer
I starten av koronautbruddet opplevde Rørkjøp at flere bedrifter måtte permittere medarbeidere som følge av at store prosjekter ble utsatt og mange jobber hos privatkunder ble kansellert.
Heldigvis rammet det et mindretall av våre medlemsbedrifter. Gjennom å innføre tiltak for å redusere faren for smittespredning, klarte de fleste å opprettholde ordretilgangen og mange av prosjektene har gått fremover som planlagt, sier Olsen.
Vi har sett endring i markedet og omstillingsevnen har vært stor hos våre bedrifter. De har vært løsningsorienterte og hatt effekt av å jobbe litt annerledes for å kunne tilfredsstille alle krav til smittevern, så totalt sett har vi kommet godt gjennom denne perioden. En vekst på 5 % så langt i år er et resultat av fantastisk stå-på-vilje hos våre rørleggerbedrifter.
Korona-nedstenging har satt 2020 på prøve, men ambisjonene er intakte:
Et rekordgodt år i 2019, kombinert med at en undersøkelse utført av Danske bank viser at Rørkjøp har Norges mest lønnsomme bedrifter, er gode nyheter, men absolutt ingen sovepute, understreker Olsen.
Med koronasituasjonen er fremtidsutsiktene mer usikre, og vi skal ikke undervurdere at ordretilgang og nysalg ble redusert på våren. Men en god vekst på starten av året, i tillegg til rekruttering av nye medlemsbedrifter, gjør at vi ligger over 2020-budsjettet. Det er vi godt fornøyd med!
Til tross for at markedsutsiktene nå er mer usikre, ser vi at dagens situasjon også har bidratt til å styrke oss på flere områder. Blant annet har hele bransjen løftet seg digitalt, og det er imponerende å se hvordan rørleggerbedrifter nå samarbeider på nye måter for å holde hjulene i gang. I den utfordrende tiden som ligger foran oss må vi forberede oss på å gjøre en skikkelig innsats for å sikre våre bedrifters fremtid. For vi går en ny tid i møte alle sammen og det skal vi takle.