Rørleggervakta AS var en av de første som startet med døgnservice og spylebil i Oslo-området.
VVSforum møter den blide rørleggermesteren i kontorlokalene på Tveita i Oslo. I dag består bedriften av 12 rørleggere hvorav 5 rørleggermestere. Både Jan og broren Ken jobber her og overtok bedriften etter foreldrene.
Saken fortsetter under bildet:
TIDLIG UTE: Bildet er hentet fra oppstarten av Rørleggervakta i 1977. Rørlegger-firmaet var en av de første som startet med å tilby kundene døgnvakt og spylebil. Ytterst til høyre, en av grunnleggerne av Rørleggervakta og far til Jan, Lars Ole. Foto: Privat
Skal være best på service og fag
Rørleggervakta AS, som så dagens lys i 1977, er blitt et av Oslos sterkeste merkenavn innen rørleggerfaget. Rørfirmaet var en av de første til å tilby døgnvakt, også populært kalt 24-timersservice. Allerede på slutten av 70-tallet investerte de i egen spylebil.
Siden har bedriften tilbudt service, døgnvakt og spyle-tjenester i Oslo-området. I dag har de også en avdeling som dekker området Drammen og Ski.
- Vi jobber hardt for å være best på service og fag. Vi har veldig mange godt fornøyde kunder. Og det er også gledelig at svært få slutter hos oss. Mange av lærlingene som starter her blir med videre, forteller Jan.
Selv startet han i læra hos Oslo-bedriften Tore Orvei AS – men har jobbet som daglig leder siden 2014. Jan sitter ikke bare på kontor; rett som det er finner du han ute hos kundene. I arbeidsklær.
- Jeg er veldig glad i rørleggerfaget. Av og til er det veldig godt å komme seg ut av kontoret, treffe kunder og skru, sier han.
Samarbeid med Oslo-bedrifter
Et kjapt søk på Google med ordene «24 timers-service rørlegger» og «døgnvakt rørlegger» får øynene til å sperre opp: Her er det mange tilbydere. Døgnvakt har de siste årene tatt helt av i Oslo-området.
Konkurransen er knallhard.
- I en lengere periode var det veldig få aktører i Oslo-markedet som tilbød døgnservice og spyling. Nå kommer nye aktører til hele tiden, noe vi har merket en god stund. Rørleggervakta er et svært godt innarbeidet merkenavn, og kundene vet om oss. Vi lever av service, og ønsker ikke å bevege oss inn på store prosjekter. Det er best å være veldig god på det vi holder på med og være tro mot vårt prosjekt. Vi ser veldig positivt på framtiden.
Jan Urdal fortsetter:
- Det var flere jobber utenom normal arbeidstid tidligere – men det er alltid oppdrag i helgene. Vi samarbeider med flere Oslo-baserte rørleggerbedrifter, hvor vi tar døgnservicen for deres kunder.